Hur lär man sig svetsa?

De som kan har väl egna tankar om det. Men allt som är några mm och dessutom kanske inte är det som måste bli det vackraste på en gång.

Armeringsjärn och gamla hästskor är utmärkt att göra alster och kreationer av som övning.
 
Jag har f.ö. efterlyst någon som kan hjälpa mig, i det lokala köp/sälj-forumet på Facebook. Responsen har hittills varit klen.

Det är i stort sett bara svetsningen jag behöver hjälp med, ytbehandling och lackning gör jag själv eftersom jag inte kräver ett proffsresultat.
 
Sen har de små enfassvetsarna blivit hyggliga. Men fråga någon som kan det där.
Ett ställe med många sådana tankar är Maskinisten.net. Är rätt många trådar om svetsning där så nåt matnyttigt fins det nog.
 
Men om du nu behöver få bilen fixad och har tidsbrist så är det väl enklast att kolla med en verkstad?:confused:
Så kan du ta svetslektioner längre fram när du har mer tid.;)
 
Prova att lägg ut bilen ett par tusenlappar under det du tror att den skulle vara värd utan rost, och se om du får napp? Är det bara skönhetsfel, eller påverkar det bilens användning (t.ex att den inte skulle gå igenom besiktning pga rosten).
 
Men om du nu behöver få bilen fixad och har tidsbrist så är det väl enklast att kolla med en verkstad?:confused:
Så kan du ta svetslektioner längre fram när du har mer tid.;)

På en bil som är värd 8000-12000 kronor? Det lär ju smaka mer än det kostar. Bäst är nog att försöka sälja bilen. Det hade jag ändå tänkt göra, men i reparerat skick, för att inte behöva dumpa priset.
 
Prova att lägg ut bilen ett par tusenlappar under det du tror att den skulle vara värd utan rost, och se om du får napp? Är det bara skönhetsfel, eller påverkar det bilens användning (t.ex att den inte skulle gå igenom besiktning pga rosten).

Jo, jag tänkte göra det, men måste hitta en annan bil först. Rosten sitter i sparklådorna (och på lite andra ställen också. Jag minns inte hur mycket som är tillåtet innan man är ålagd att rätta det, men jag fick anmärkning förra året. Nu är de så klart värre. Jag har besiktningsperiod på hösten och då är det ändå inte läge att laga om man inte har uppvärmt garage och det har inte jag. Jag hade ju tänkte fixa det här i våras eller under sommaren, men jag har mest stressat med annat. Att laga bil är ju dessutom så sjukt tråkigt.
 
Är bilen i skick för övrigt kan det vara värt att lämna bort för åtgärd. För att slippa rost mm så är det rätt mycket pengar i annan bil, tänker man sig att man lägger kanske halva den mellanskillnaden på att få bilen åtgärdad så är det hemma ekonomiskt.
Sen att den har än del fel och brister ändå är en sak, men de vet man åtminstone vilka det är (om man inte har en peugot som klonkar nånstans utan att det går att fatta varifrån).
 
Sen kan man resonera tvärtom!

Skaffa en annan gammalt skrälle, prova den i några veckor så att man ser att den funkar, sen skickar man den andre rätt av utan annan eftertanke.

Går ju med att skaffa likadan fast i bättre skick, så kan man ta lite reservdelar med om man har plats att ställa ett par bilar.
 
Jag sa att den har i alla fall 10 000 kvar att rulla
Nej, du var litet mer tvetydig. Du sa att om du fixar rosten så "kan den nog rulla 10000 mil", inte "kan den nog rulla 10000 mil till". ;)

Men hur som helst, utifrån det du berättar om bilen och din situation med tidsbrist så är jag nog ändå så tråkig att jag håller fast vid att det inte är värt besvär och investering att skaffa svetsgrejor och lägga tid på att lära och öva, just för den bilens skull. Det beror förstås på hur högt man värderar sin egen tid men själv hade jag nog sålt den rostig, som litet gör-det-själv objekt.

Sen finns det förstås andra roligare saker man kan göra med en svets, än att laga bilrost! :) Som någon skrev, heminredning av hästskor är kul och jämförelsevis tacksamt att träna på.

Det finns ett antal olika svetsprinciper/-tekniker som har delvis olika användningsområden. För tunnplåt (läs: bilplåt) är nog de flesta överens om att MIG är smidigast. Där kopplar man en återledare/"jordklämma" på svetsgodset, och svetsar i själva svetsfogen med ett handtag där svetstråd matas fram i takt med att den smälter i fogen. För att undvika att den smälta metallen oxiderar omedelbart och fogen blir svag, omges svetsstället av en skyddande gas. Gasen kommer antingen från en gasflaska som är kopplad till svetsaggregatet, eller från gasgenererande material inuti själva svetstråden. Skyddsgasen gör att det, som MacGyver skrev, är svårt att svetsa i blåst eftersom gasen då helt enkelt blåser bort från svetsstället och skyddsfunktionen uteblir.

MIG-svetsar finns i olika storlekar, från små lättburna aggregat i storlek som två skokartonger - och som drivs från ett vanligt 10 A enfas vägguttag - till stora tunga apparater på hjul och som kräver mer eller mindre kraftig trefas el. För bilplåt räcker det fint med de allra minsta modellerna. Då är man litet begränsad ifråga om grövre material, men även hästskoskapelser och järnspaljeer funkar hyfsat med en sådan.

Alternativet är en så kallad pinnsvets, grundprincipen är rätt lik MIG (elektricitet smälter ihop både svetsgodset och litet tillfört material till en (i bästa fall) homogen fog) men tråden matas inte fram automatiskt utan består av stela pinnar med några dm längd. Dessutom saknas skyddsgas. Pinnsvetsar är i allmänhet litet billigare, och även mer driftsäkra eftersom de saknar trådmatningsmekanik. Däremot är det litet svårare att svetsa snyggt i tunt gods med dem.

Det finns många billighetsmärken och de kan funka alldeles utmärkt. Men i valet mellan två begagnade svetsar med ungefär samma prestanda och pris skulle jag välja en "märkessvets" från t ex ESAB eller Kemppi.

Generellt krävs kraftigare svets ju grövre material man vill svetsa, för bilplåt och sporadiska hästskor räcker det fint med en MIG runt 100-120 Ampere och där räcker det i allmänhet med ett enfas vägguttag.
 
Är bilen i skick för övrigt kan det vara värt att lämna bort för åtgärd. För att slippa rost mm så är det rätt mycket pengar i annan bil, tänker man sig att man lägger kanske halva den mellanskillnaden på att få bilen åtgärdad så är det hemma ekonomiskt.
Sen att den har än del fel och brister ändå är en sak, men de vet man åtminstone vilka det är (om man inte har en peugot som klonkar nånstans utan att det går att fatta varifrån).

Sen kan man resonera tvärtom!

Skaffa en annan gammalt skrälle, prova den i några veckor så att man ser att den funkar, sen skickar man den andre rätt av utan annan eftertanke.

Går ju med att skaffa likadan fast i bättre skick, så kan man ta lite reservdelar med om man har plats att ställa ett par bilar.

Saken är den att jag har tänkt sälja bilen under en längre tid. Då får det inte kosta mer att fixa bilen än jag förlorar om jag säljer den ofixad. Och jag har ju dragit på det här ganska länge, men nu börjar det liksom bli akut då den ska besiktigas under hösten.

Egentligen vill jag inte byta bil för jag kommer aldrig att få en så billig bil som gått så pass lite (drygt 16100 i dagsläget). Jag har kört drygt 6500 mil med denna och har haft ytterst lite problem, så den har verkligen varit enkel att äga. Det är bara 2 gånger jag fått lämna in för lagning (bromsok som kärvat fast och byte av ljuddämpare) under de drygt 3 år, nästan 3½ år, jag ägt den. Anledningen till att jag ändå vill byta bil är att denna saknar dragkula. Den är dessutom så liten att jag ändå inte kan dra hästsläp med den om jag sätter dit en. Jag är inte så pigg på att kosta på det på en så gammal bil och som jag ändå bara kan dra en liten husvagn eller släpvagn med. Användbarheten blir lite för begränsad med en släpvagnsvikt på 1000 kg.

Som det ser ut kommer jag att köpa en annan bil (ej skrotfärdig) så snart som möjligt och sedan göra mig av med den här. Jag vet inte om jag är för optimistisk om jag hoppas på att få 5000 för den med rosten? Utan rost ligger väl priserna på 8000-12000.
 
Skaffa en annan bil så blir det mer tid över till att leka med svetsen!

Då är det bara att skaffa en annan bil och gör slag i saken!
 
Har du kollat runt i grannskapet ocm det finns någon hemmaklurare som tar åt sig bilar på ledig tid?

Min erfarenhet är att det på landet är rätt gott om killar/män som gillar att meka/leka med bilar och att de emellanåt tar åt sig småjobb. Ofta kunniga och bra människor som helt enkelt är biltokiga och gillar allt som brummar och därmed lärt sig fixa och laga.

Här i mina trakter finns det nog ett helt gäng med sådana hemma-på-gården-fixare.Vore konstigt om det inte fanns därborta?
 
Har du kollat runt i grannskapet ocm det finns någon hemmaklurare som tar åt sig bilar på ledig tid?

Min erfarenhet är att det på landet är rätt gott om killar/män som gillar att meka/leka med bilar och att de emellanåt tar åt sig småjobb. Ofta kunniga och bra människor som helt enkelt är biltokiga och gillar allt som brummar och därmed lärt sig fixa och laga.

Här i mina trakter finns det nog ett helt gäng med sådana hemma-på-gården-fixare.Vore konstigt om det inte fanns därborta?
Jag har frågat i det lokala köp-sälj-forumet på Facebook. Det verkar helt dött. Jag vet inte vart jag ska vända mig annars.
 
Jag har frågat i det lokala köp-sälj-forumet på Facebook. Det verkar helt dött. Jag vet inte vart jag ska vända mig annars.
Ytterligare en fördomsfull lantis-erfarenhet.... De personerna har sällan ett speciellt stort intresse för sociala medier i allmänhet utan bara i synnerhet för sina specialintressen och för sina kompisar. Köp och sälj är antagligen inte deras sfär?

Gå ut och fråga folk IRL. Inte via internet. Eller be någon granne göra det?
 
Att få någon att svetsa rost på en bil är i dessa krokar helt omöjligt. Tråkigt, tidskrävande och föga lönsamt. Vi betalar ändå hygglig timlön för sysslan och kan stå med både utrustning och material. INGEN är intresserad.
 
Fråga grannen kanske? :idea:

Jag har bara bott här i 5 månader och känner inte mina grannar så väl. En är en pensionerad kvinna, änka. En annan är en äldre man, skröplig och beroende av rollator. Sen är det ett yngre par som har fullt upp. Några till finns det väl men jag har svårt att föreställa mig att de har tid, kunskap och intresse för att laga min bil.

Jag träffade en hel trave grannar under påsklunchen på bygdegården men i princip alla var pensionärer och skröpliga. Jag kanske är fördomsfull men jag tror inte jag hittar rätt person bland dem. Jag vet inte var eller hur jag ska kunna hitta rätt person. Annons på Ica kanske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp