Hur lär man sig svetsa?

Du kan ju börja med att fråga dom äldre som bott länge på platsen för även om dom går mer rullator och är skröpliga så vet dom säkert att "Svenne, han med jänkaren borta i gula huset brukar laga bilar på fritiden". Det är alltid bra att knyta ett kontaktnät på orten, mitt är stort och det inte den ena vet eller har eller kan fixa fram vet han kanske vem jag ska fråga eller också frågar han åt mig. Kontakter sprider sig som ringar på vattnet, på Onsdag ska jag hämta upp en laddare till en skylift på väg till ett uppdrag, byta kabel på den och lämna den till ett företag som äger skyliften. Utan kontakter och kontakters kontakter hade dom blivit tvungna att köpa ny laddare (special med en udda kontakt) men eftersom jag pysslar med sånt en del så löser jag det direkt. Vad jag tar i betalt? Tja, ingen vet när jag behöver låna en skylift så det blir bytesaffär (som vanligt) och sådär håller det på. Ett tätt kontaktnät är mer värt än pengar.
 
Jag har bara bott här i 5 månader och känner inte mina grannar så väl. En är en pensionerad kvinna, änka. En annan är en äldre man, skröplig och beroende av rollator. Sen är det ett yngre par som har fullt upp. Några till finns det väl men jag har svårt att föreställa mig att de har tid, kunskap och intresse för att laga min bil.

Jag träffade en hel trave grannar under påsklunchen på bygdegården men i princip alla var pensionärer och skröpliga. Jag kanske är fördomsfull men jag tror inte jag hittar rätt person bland dem. Jag vet inte var eller hur jag ska kunna hitta rätt person. Annons på Ica kanske?
Testa att se livet positivt! ;)
Precis som jag skrev kan du prata med grannarna. De som bott där länge har antagligen björnkoll på alla i bygden och vet vilka yngre män som är bilintresserade!

(det var ju liksom inte så att jag tänkte att dina närmaste grannar skulle svetsa :) )

Jag tror knappast att jag själv skulle nappa på en annons på Ica om jag var svetsintresserad. Men en vänlig trevlig nyinflyttad kvinna IRL är en annan sak.
 
Ett tätt kontaktnät är mer värt än pengar.
Det kontaktnät man skaffar i en bygd är ovärderligt!

För egen del är det så att jag knappt träffar mina grannar, annat än när jag har ett konkret ärende. Däremot skulle jag komma rusande om det hände något - och vet att alla runtomkring skulle komma till mig om huset brunnit och jag behövde hjälp.

I en välfungerande bygd hjälper man varann med stort och smått. Exet som är starkströmselektriker bistod vid märkliga elfel och avgrävda kablar runt om i byarna. Och vi fick hjälp tillbaka med maskiner vi inte hade när vi behövde. Ingen höll reda på vem som var skyldig vem.

I ett sådant kontaktnät får man säkert goda tips om duktiga bilmekare.
 
Testa att se livet positivt! ;)
Precis som jag skrev kan du prata med grannarna. De som bott där länge har antagligen björnkoll på alla i bygden och vet vilka yngre män som är bilintresserade!

(det var ju liksom inte så att jag tänkte att dina närmaste grannar skulle svetsa :) )

Jag tror knappast att jag själv skulle nappa på en annons på Ica om jag var svetsintresserad. Men en vänlig trevlig nyinflyttad kvinna IRL är en annan sak.

Alltså, jag är lite socialt ofärdig. Att knyta kontakter är inget som kommit naturligt för mig och det är först under senare år jag börjat fatta hur det funkar. Jag håller fortfarande på att lära mig.
 
@Inte_Ung: Franska bilar brukar ha ett lite egensinnigt elsystem :D Inte riktigt som andra bilar ;) :rofl:
*Ler igenkännande.* :D
Jag har haft en Renault 4L, "ap-ambulansen" komplett med krycka och allt, den släppte en framskärm på i ett snöoväder och singlade ut i skogen. :laugh: Värme fanns det däremot hur mycket som helst men elsystemet,,,,,,,suck! Den var ROSA och hade en käck dekal på bakrutan, "Gosiga Lyckis". :rofl:
Ena bakhjulet pekade in under bilen efter en stoppsladd mot trottoarkant men gick igenom besiktningen trots det, där hade dom sett det förr. :laugh:
Det var inte jag som knäckte bakröret men när jag skulle räta på det så släppte hela infästningen i karossen. :o
Nåt mer som släppte var hela styrväxeln så jag hamnade ute på en åker och när jag öppnade dörren föll den av rakt ut i gyttjan, då fick den åka på traktorgrävarens pallgafflar till gården för vidarebefordran till skroten. :laugh:

Den hade platsat klockrent i en Louis De Funesfilm. :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp