Hur lära in sluta

Oj oj oj, vad du tar i. En volt är knappast Msv C nivå och att fortsätta något/några steg i den "formen" längs långsidan är heller knappast heller Msv C nivå. Inte kan hästen heller vara särskilt stel och ha svårt att "töja sig" eftersom den inte behöver ändra på "böjningen" alls utifrån volten som jag utgår ifrån att hästen kan "böja sig" efter. Storleken på volten och tvärningen på sluta-stegen är anpassningsbart.

Jag skrev att hela linjen var Msv C inget annat( och jo Msv c linjen är knepig, alltså öppna-volt-sluta ), och till skillnad från dig så tror inte jag att hästen "böjer" sig korrekt i volten utan även där går för rak och därför protesterar, i nuläget för svårt alltså och inget jag skulle lösa som du skrev, inte hästvänligt- man börjar enklare.
 
Jag skrev att hela linjen var Msv C inget annat( och jo Msv c linjen är knepig, alltså öppna-volt-sluta ), och till skillnad från dig så tror inte jag att hästen "böjer" sig korrekt i volten utan även där går för rak och därför protesterar, i nuläget för svårt alltså och inget jag skulle lösa som du skrev, inte hästvänligt- man börjar enklare.
Om du läser vad TS skrivit så funkar öppnor, voltarbete och skänkelvikning "riktigt bra". Utgår vi ifrån det (något annat är ju svårt när vi inte sett ekipaget själva) så låter problemet som TS beskriver det mest handla om missförstånd mellan häst och ryttare.

Att då fokusera på volten (där böjning och form redan finns) och be om något/några steg slutatänk längs långsidan och sen gå tillbaks till volten igen är inte att göra det svårt för hästen, det är att just förenkla och ta bort fokus från ändrad form och hjälpgivning så att ev frustrering försvinner.

Det finns många olika sätt att komma vidare, bara TS vet och kan prova vad som funkar bäst för just TS situation och förutsättning. Mitt tips är ett sätt. TS har fått tips om flera andra sätt också.

Om man utgår ifrån att så fort hästen missförstår/gör fel så är det för svårt och man måste sluta försöka, då kommer man aldrig vidare. Det handlar om att ha "verktyg" som hjälper hästen förstå VAD så att den kan släppa ev. frustrering och gå vidare, DÅ blir det enklare.
 
Min fråga är; varför vill du rida sluta på en nybliven femåring?

Det är en ganska svår rörelse med stora krav på balans för både häst och ryttare. Kan du inte jobba med andra rörelser istället för att få resultatet du är ute efter? Öppna eller bogen in kan man rida väldigt tidigt. Man kan jobba med volter och skänkelvikning tills man känner att hästen klarar av att göra det med kvalité och bibehålla sin balans och takt både genom rörelsen och in och ut. Bakdelsvändningar är också ett bra sätt att lära hästen att forma sig i rörelseriktningen och där är det lättare för ryttaren att bibehålla vikten på insidan/med i rörelsen. När den gör det bra skulle skulle jag säga att hästen är klar för att börja jobba med slutor. :up:

Min häst kvalade till Falsterbo både som fem- och sexåring och jag började med slutor först någon gång under senhösten som femåring. Dock gjorde vi mycket öppnor och jobb med volter innan dess.
Fast jag har ju tanken att lära den sluta. Inte nödvändigtvis tuffa på i långa linjer. Öppnorna flyter på bra, det kändes bara som en naturlig följdgrej att lägga en volt mitt på långsidan i öppnan och sen ha tanken att försöka förklara nåt som ska bli en sluta. Jag har ju ridit sen första inlägget och jobbar en del med att rida en öppna och sen vända halvt igenom och då har det blivit ett steg eller två i sluta. Räcker för oss! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 457
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp