Bukefalos 28 år!

Hur lätt välter era vagnar?

Mli

Trådstartare
Jag har en maratonvagn som jag kört shettis med. Nu när det är dags för min c-ponny att dra så har jag satt på de större hjulen som följde med vid köp. Testade hur lätt den kunde välta när tyngdpunkten kom upp 5 cm.

Om ni viker skaklarna i 90grader på era fyrhjuliga, utan häst framför, kan ni med handkraft välta vagnen då åt motsatt håll? Med eller utan kusk i? Det är ju tyvärr inte alltid man har groom bak på när man bara promenadkör.

Om jag tar i nästan fullt ut med min icke blygsamma vikt/kraft kan jag tippa min vagn även med kusk i. Men det är väl inte mer än normalt på en maratonvagn utan groom va?

Jag ska bredda spårvidden från 117 till 125, och lägga betongblock bak på för att säkra den ytterligare. De små järnhjulen jag har till väger betydligt mer än de större med aluminiumfälgar.
 
Min välter inte i första taget, den väger 125 kilo och man får kämpa på rätt bra om man ska välta den.
När man kör dock så kan alltid alla vagnar välta om man kör kort i kurvor..
Det är ju därför vi har våra groomar=)
 

Liknande trådar

Körning Jag letar ny vagn och har hittat en vagn jag kanske ska åka och titta på, en maratongigg. Problemet är att den endast har ett säte, och...
Svar
3
· Visningar
1 367
Senast: klasselover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp