Kivina

Trådstartare
Hur lagar ni småhål på era regntäcken?? Läste nånstans om "rätt tyg å rätt lim", vad är rätt tyg å rätt lim?? Skulle vara super om man skulle hitta en provlapp av tyget täcket är gjort av, och sedan kan man limma fast över hålen.. mitt regntäcke som jag köpte åt pållen i våras har som nämnts i en annan tråd tuggats sönder av en annan pålle, och det skulle vara skönt å få det fixat till våren när det är lite varmare, men ändå så kallt att pålle behöver täcke. Vill ju som att det ska skydda mot regn...
Alla tips mottages varmt!

Sv: Hur laga?

Jag har lämnat in de täcken som varit "lagningsbara" till en affär som tvättar och lagar täcken. Det kostade inte speciellt mycket och blev bra.

Annars kan man säkert använda textillim och klistra dit tyg i lämplig kvalitet och färg.

Jag har två tips;

1. Ta kontakt med försäljaren du köpt täcket av och fråga om de har provbitar man kan få/köpa.
Ibland säljer de också lim som tillverkaren av täcket rekommenderar.

2. Gå till en friluftsbutik (typ Fjällrävenbutik) och fråga efter lagningkit till tält/jackor. (kostar ca 80-100 kr)
I dessa finns bitar av tex. Goretex (som är regntätt) och klister alt. ska sitter klistret redan på lagningsbiten
som man styker på täcket så den fastnar.

Lycka till!

I syaffärer har de laglappar som man klistrar på (obs täcket måste vara rent och torrt!) perfekt för småhål. Materialet är vattentätt och tål att tvättas. Brukar finnas i många bra och snygga färger så att man kan få samma färg som på täcket!

Köpte bävernylon och superstarkt textillim i en tygaffär, impregenerade tyget, klippte till en bit och klistrade fast...
Funkar superbra! Håller tätt trots spöregn en hel dag! :idea:

kör åxå me silvertejp om det bara är små hål! och lossnar tejpen är det bara att sätta dit ny!

Liknande trådar

Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står... 61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
52 036
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag fattar inte hur jag gör men alla mina jeans har fått hål i grenen :o, även de som bara är något år gamla och det är ju lite kasst...
Svar
6
· Visningar
7 759
Senast: Milosari
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 169
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Min häst delar hage med en ranghög täckesmarodör har det visat sig. Jag har fått två täcken sönderbitna på kort tid. Det ena var ett så... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 420
Senast: Giganten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna