Hur lagar manlök

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare rudie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 895
Innan jag hittade detta sätt brukade jag dela löken, sen skiva, sen låta knivspetsen vila på skärbrädan medan jag flyttade runt kniven å hackade hej vilt, grät som tusan... nu blir det inte lika mycket tårar med de sättet som Gordon använder sig av (vet inte om tekniken heter något speciellt) även om det blir lite tårar och ibland såpass att jag måste ta ett break i ett annat rum. :o :p
Aha, som när man hackar nötter.
Men får du ens isär löken i bitar då, om du inte har någon skärrörelse på kniven?

Aha, ja jag kan tänka mig att det rör upp betydligt mer av vad det nu är som framkallar tårar :D olja på knivbladet har jag hört ska minska risken ännu mer, men jag har inte testat.
Det finns så många husmors knep för att det inte ska bli tårar, har provat några utan resultat. Då försökte jag istället va snabb så de inte skulle hinna komma, sen springa fort som attan ut ur rummet och vila ögonen. :p
Nu när jag tänker tillbaka på det måste det sett rätt komiskt ut. :rofl:

Det finns så många husmors knep för att det inte ska bli tårar, har provat några utan resultat. Då försökte jag istället va snabb så de inte skulle hinna komma, sen springa fort som attan ut ur rummet och vila ögonen. :p
Nu när jag tänker tillbaka på det måste det sett rätt komiskt ut. :rofl:
Tårarna är absolut en av anledningarna till att jag har gått över till purjolök, alternativt ingen lök alls.....

Valfritt fett, inte för hög värme och sedan späda med en skvätt vatten då och då vid behov (deglaze, ablöschen... finns ett svenskt ord som jag bara inte kommer på just nu) tills löken är gyllene och söt och rar.

Är imponerad över den här tråden ändå, att frågan kunde ge så många svar :D.

För övrigt så vann jag lökglasögon i julklappsspelet i år, så bra :up:.
Men fungerar ju lika bra med skidglasögon eller simglasögon som @LadyCovergirl
redan nämt.
30605

Liknande trådar

Mat Har de ökande matpriserna fått dig att ändra dian köpvanor? Jag har nästan uteslutande med mig matlåda på jobbet. Köper aldrig juice... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 050
Senast: Marita73
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 457
Senast: Freazer
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka