Hur lägger du upp din ridning/träning??

QuickStar

Trådstartare
Har ni någon speciell princip/metod när ni planerar ridningen och träningen för eran/era hästar eller går ni mer på känsla?

Har hittat några liknade trådar under tävlingsforumen men jag är ju mer en fritidsryttare och det borde väl finnas fler fritidsryttare än jag som lägger upp träningen/ridningen utan att ha ambitionen att tävla på högre nivå utan mer för skojs skull.

Såå, hur gör ni?
skriver ni ner en planering som ni sedan följer, skriver ni en "dagbok" över vad ni gjorde och hur det gick? eller vad gör ni?

Sv: Hur lägger du upp din ridning/träning??

Hm, jag borde nog planera mera än vad jag gör. Som det ser ut för närvarande gör jag en plan i huvudet för veckan där jag bestämmer vilka dagar jag ska rida eftersom hästen oftast får 2 vilodagar/vecka. Så här års ger det sig själv att det blir ridhuset (som egentligen är en ridbana med tak) på vardagskvällarna och uteritter på helgerna. Längd och tempo på uteritterna beror på väder, underlag, tid till förfogande, ev ridsällskap och dagsform.

Dressyrträning varannan vecka. De flesta av ridhuspassen däremellan ägnas till att öva på det vi gjorde sist på träningen i kombination med tidigare övningar och lösgörande arbete i allmänhet. Ibland lägger jag ut några bommar eller koner alt. gymnastik- eller lydnadshoppning.

Dagbok skriver jag när jag kommer ihåg det, men har varit noggrannare med det när jag har haft en medryttare.

Mera strukturerad än så är jag inte.

Jag försöker ha en liten plan i huvudet ungefär hur mycket hon ska arbeta under veckan, sen har jag ju ett sto med lite egna åsikter så man får vackert läsa av henne och vara lite flexibel med vad man gör dag för dag.
Dessutom rygghäst och mkt känslig för vädret så man får plannera lite extra p.g.a det också:crazy:
Men är hon pigg å' kry så jobbar vi på så gott det går i varierad träning.

Brukar inte planera så mycket. Vi är två på hästen, jag är ju bara medryttare så vi får anpassa oss lite efter varandra också. Oftast skrittar bara ägaren honom eftersom hon är sjuk så jag har hans om största delen av träningen på honom.

Men försöker variera mycket. Tisdagar har jag hoppträning iaf. Sen någon dag rider jag ut om det är fint väder. Annars tränar jag mest dressyr i ridhuset.

Skriver dagbok nästan varje dag, hur det gick, vad jag gjort osv. Mest också för att ägaren ska veta vad vi gjort.

Jag har också en "rygg-häst" men jag laddar på med täcken som attans! har ett teddytäcke som jag har klippt av bog-delen på så det är mer som en filt. och sen har jag ett ylle-ländtäcke ovanpå när vi är ute och härjar.

Inne rider jag fram med ländtäcke och filt/täcke eller dubbla ländtäcken. När hon är uppvärmd tar jag av så hon bara har ylle-ländtäcket på sig och det har hon resten av ridpasset. :D
Folk tycker att jag är helt knasig men vad gör man inte för att undvika rygg ont :idea:

Jag försöker lägga upp träning för en vecka i taget och försöker hålla den men sen kan det ju bli lite ändring som igår tex planen var att köra till ridhuset men det var ju möe roligare att rida ute i snön :angel:

Jag rider min häst 6 dagar i veckan så hon får en vilodag (den planerar jag in på en dåligt-väder dag oftast) sen rider jag varannan dag lugnt mer jogging/motions stuk och sen mer träningspass de andra 3 dagarna, vilodagen kommer alltid mellan två lugnare dagar för att undvika träningsvärk.
Försöker undvika ridhuset men det brukar bli att vi kör ner dit 1-2 ggr i veckan, eller ja min stallkompis åker dit så jag o Loppan åker snålskjuts :banana:

Ska börja träna hoppning om ett par veckor så då blir ju det ett av de "hårda" passen.

Har kört det är upplägget på 3 hästar nu och har vart jättenöjd, alla hästarna har varit pigga, glada och villigt inställda till att få jobba, inga sura miner varken inne i ridhuset eller ute när jag kräver nåt. Dom har varit välmusklad och JÄMNT musklade (i ridhuset blir det lätt att man rider mer i ena varvet eller att dom inte använder vissa muskler så mycket) samt i ypperligt bra kondition.

Jag är väldigt dålig på att skriva dagbok, tyvärr eftersom mitt minnet är fullkomligt urdåligt :eek: så minns jag knappt hur jag red i början på veckan ännu mindre förra vecka så jag ska ta tag i det och börja skriva så jag har nån ordning på det :smirk:

Jag har börjat skriva träningsdagbok. Där skriver jag kort vad vi har övat på för att hon inte skall behöva göra samma sak för ofta. Plitar också ner vilka övningar vi har gjort när vi har ridit för tränare, ex. rakriktning/ställning, vägar, form, tempo mm.

Jag vet att min tränare har ett bra upplägg och jag litar på henne. Detta leder iof till att jag rider lektion för lektion utan att egentligen ha nåt slutmål. *hm* kanske skall höra med henne nu när jag tänker på det vart vi skall egentligen!?! :crazy: :p Snart räcker det nog inte med att vi måste hitta varandra, jag och min "älgtjej"!

Olika beroende på häst. Min egna ridhäst är inte så välplanerad :angel: Men ser i alla fall till att ge ett tuffare pass vartrejde dag som t.ex backe, galopparbete, snöplumsigt. Dagen efter hårdare pass så är det en timmes skrittning, dagen efter det någon uteritt, dressyrarbete och så. Lite stegringsträning :idea:

Sedan så tränar jag en travhäst också och där är det välplanerat, pulsar innan och efter på exakta minuter, träningsschema, dockumenterar allt; puls, temp, typ av arbete, tid o.s.v.

Jag lägger upp en plan veckovis, har även en långsiktig plan. Lägger upp kortsiktiga och långsiktiga mål. Skriver träningsdagbok också.

T.ex. att jag kanske tömkör minst en dag i veckan, 1 dressyr pass o två uteritter (per vecka). Jag har ingen egen häst men jag är medryttare, det gör ju att ägaren också har mer koll på vad jag gör (meddelar henne alltid vad jag ska göra osv.)

Jag rider min häst oftast varannan dag men ibland blir det fler dagar i rad.
Jag lägger inte upp nåt schema direkt däremot skriver jag ner varje gång jag ridit vad vi gjort för något.
Just nu är hon under igångsättning och det är bara skritt som gäller. Antingen rider jag på vallen eller så blir det ett skrittur ut i naturen.
När det gäller vallen så jobbar vi lite med formen, lösgörande, halt, back och att gå i form på lång tygel (jag rider western).
Under ridturerna ute så försöker jag lägga in det som jag gör på vallen men mest får hon skritta på så hon får länga på kroppen ordentlig och tänja ut sina muskler och leder.

När hon är i gång som hon ska så försöker jag variera så gott det går. Men jag tar det dag från dag, det beror på vilket humör hästen är på, om hon känns stel, pigg eller trög ;)

Jag försöker rida;

1 hoppass för tränare (ridhus)
1 dressyrpass för tränare (ridhus)
1 vilodag
1 skrittdag (1 h skritt ute)
2 skogsdagar (1 h, skritt, trav, galopp om underlaget tillåter)
1 markarbetesdag (ute om vädret tillåter)

Jag jobbar även min häst på tygeln när jag är ute och rider i skogen. Jag försöker ha så varierad träning som möjligt så både hästen och jag tycker att det är roligt. Nu när det är kallt brukar det dock bli lite fler vilodagar.

Jag planerar nog snarare för dagen eller hur man ska säga.

Det enda jag har som jag försöker hålla hårt på är att inte rida i padocken två dagar i rad, eller mer än 3-4 dagar i veckan, eftersom jag inte vill ha en häst som är negativ till ridningen igen.

Jag försöker också rida på olika ställen varje dag, så det aldrig blir samma sak varje dag (vilket tyvärr är lite svårt nu på vintern..)

Men ja, det är typ den enda planering jag har :p
Försöker att alltid ha 2 dressyrpass i veckan, och hoppning minst varannan vecka när underlaget är bra..

planerar allt veckovis, men visst händer det att det blir avvikelser med...
dressyrlektion en gång/vecka
barbacka lättare dressyr en gång vecka
hoppning en gång/vecka
skritta ut en gång/vecka
resterande dagar rids han antingen ut eller tränar dressyr, beror på väder, sällskap osv

Vi är två ägare på samma häst och skriver därför alltid dagbok på vad vi gjort. Ibland ses vi tillsammans och lägger upp en plan för exempelvis våren där vi kanske ofta låter målet vara en dressyrstart eller clearroundhoppning alternativt en kurs.

Vi lägger upp planer både för ridningen och för exempelvis att träna lastning. Just nu har vi "vattenträning" varje helg för att lära herrn att gå genom vatten. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 042
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 509
Senast: Edla
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 891
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka