Hur lång Boxvila efter spruta i led?

S

svartis

Om man ska göra hältutredning och behöver spruta i led för att se om man kan släcka hältan och sedan ev behandla med kortison eller vad man nu behandlar med?

Hur länge behöver hästen stå på boxvila och torr hage?

Många hagar är ju tyvärr ganska leriga nu...
 
För mig har det varit en dag i sjukhage och sedan vanlig hage de två gånger jag har behövt spruta i led senaste 10 åren. Då har det varit antingen snö och kallt eller torrt och fint i hagen. Så vad som gäller vid lera måste du nog fråga behandlande veterinär om.
 
Tänker typ kota

Det beror ju helt på hur allvarlig hältan är, ofta brukar man få ge metacam och ha i sjukhage ca 1 v, sedan sätta igång gradvis med promenader osv. Bandaget brukar sitta på ca ett dygn.

Är det inte så allvarligt eller mest "förebyggande" brukar de kunna gå i vanlig hage efter ett dygn.
 
Jag var inne med min häst för hältutredning i förrgår. Sprutades i två leder med kortison. 2 dagars boxvila, sen 7 dagar sjukhage sen ut i lite större hage under förutsättning att han inte lever rövare där ute.

Veterinären kommer ju ge instruktioner när ni är klara och du kan ju fråga hur du ska göra med just dina förutsättningar.
 
Min häst har sprutats i led flera gånger sedan i höstas, av två olika veterinärer. Båda har sagt boxvila resten av dagen, nästa dag hage.
Sticket går ihop på några timmar så det har i te varit ett problem att hagen är lerig.

Om hagen varit vanlig hage eller sjukhage har berott på skadestatus, inte att hästen fått ledinjektion.
 
Ett dygn på box för att sticket ska gå ihop och därmed minska risken för ledinfektion är de rekommendationer jag har fått. Om hästen ska vara ute eller inne efter det beror på vilken typ av skada det är.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
581
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp