Hur lång nos har din katt?

Pazuzu

Trådstartare
Ja, detta är kanske den mest onödiga tråden på hela Bukefalos, men jag kan inte låta bli. :o Jag har sedan jag blivit med mina två pälsklingar noterat hur olika ansiktet/huvudet och just nosen är mellan olika individer och raser. Mina två, Socker och Anton som är huskatter, uppfattar jag just har helt olika profiler och när jag googlade runt hittade jag instruktioner hur man kan mäta sin katts noslängd:
http://tlh.ad.co.za/part-1/what-is-a-cat-breed (under Nose profile)
Alltså, längden är avståndet mellan nosspetsen och vinkeln när näsan möter pannbenet mellan/under ögonen.

Efter lite milda protester fick jag fram:
Socker - ca 1.5 cm
1_1.jpg

3_2.jpg

Anton - ca 2.0 cm
2_1.jpg

4_2.jpg


Nu när jag jämför bilderna ser jag också att det verkar som att Antons ögonplacering är längre tillbaka bakom nosen än Socker, något som jag inte alls tänkt på innan. :idea:

Så nu vill jag veta hur långa nosar era katter innehar och gärna bild också för jämförelse!

Måste vid tillfälle mäta mina föräldrars katter, speciellt den ena ser ut att ha en lååång näsa. :D
 
Haha, jag försökte verkligen mäta men det lilla odjuret var alldeles för ovillig till att medverka i undersökningen. :laugh:
 
Är det mellan eller under ögonen?
Känner mig sugen på att pröva :p men det får bli imorgon .... eh, senare idag :angel:

Alltså på Socker kan jag se var nosen övergår till panna men Anton har ju liksom två brytningspunkter(?) :confused:
... Får ta en stirrblick på Alice :cautious:
 
Är det mellan eller under ögonen?
Känner mig sugen på att pröva :p men det får bli imorgon .... eh, senare idag :angel:

Alltså på Socker kan jag se var nosen övergår till panna men Anton har ju liksom två brytningspunkter(?) :confused:
... Får ta en stirrblick på Alice :cautious:

Som jag fattat det är det där inbuktningen är som mest på nosryggen, och även om Antons noslinje är "rundare" blev det där någonstans mellan ögonen. Inte så himla exakt för det är ju en väldigt kränkande behandling som måste genomföras för mätningen. :p

Bild från länken jag hänvisade till:
9514680_orig.png
 
Fick rusa och hämta ett måttband :D det var oväntat lätt när jag väl tog en blick på hennes nos från sidan. Alice har en rätt tydlig gräns mellan nos och panna. Så jag lade måttbandet på hennes näsa efter ett antal *flinch* ... *flinch, flinch* och fick fram rätt så exakta 2.0 cm :)
20160605-140804.jpg

Tyvärr är bilden felvänd men jag är på mobilen så vet inte riktigt hur jag ska lösa det då den är rättvänd annars.
Men de e hennes profil iallafall :D
 
Lite konstigt dock, jag tycker att hennes och Sockers nos ser rätt lika ut och Antons lite längre men tydligen inte :o
 
Även jag har en norsk skogkatt, dock av feminin variant och fortfarande lite av en bebis (10 mån). Jag är fortfarande lite osäker på exakt var man ska mäta när profilen är så rak, men jag tror jag lyckades mäta från mitten på ögonen. Då har hon en 2,25 cm lång nos.

8DC872FC-4D1B-42C1-A14A-5F35167CD256_zpshgwde919.jpg

Bilden är inte pinfärsk, så hon har vuxit en del sedan den togs.
 
Lite konstigt dock, jag tycker att hennes och Sockers nos ser rätt lika ut och Antons lite längre men tydligen inte :o
Jag kan vara för trött för att förstå men det måste ju bero på storlek också. Dvs hon kan ha Antons mått men Sockers proportioner.

Mini är rätt lik Anton, förmodligen lite rakare. Får återkomma med mått. Gammeltanten var kortare. Jag gillar korta konvexa profiler typ birma :)
 
Jag kan vara för trött för att förstå men det måste ju bero på storlek också. Dvs hon kan ha Antons mått men Sockers proportioner.

Mini är rätt lik Anton, förmodligen lite rakare. Får återkomma med mått. Gammeltanten var kortare. Jag gillar korta konvexa profiler typ birma :)
:idea:
Jamen det förstås, att jag inte tänkte på det! Alice är ju ganska stor :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp