Bukefalos 28 år!

Hur lång ridvana för tävling?

M

malin101

Hej! Hur länge tycker ni att man ska ha ridit för att bara tävla?
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Det måste ju vara väldigt individuellt, alla lär sig och utvecklas olika fort, har man egen häst lär man sig snabbare än om man tex rider en dag i veckan på ridskola.....
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Det beror ju lite på vad du klassar som att tävla... menar du lokalt eller klubb eller...?
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Kan man hoppa en bana på träning på lite högre höjd än vad det är på tävlingen så kan man väl tävla.
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Så pass länge att man klarar av att hoppa en hel bana på minst tävlingshöjden på träning (Med bra sits o balans!)

Jag tävlade lokalt när jag hade ridit ca 2 år, men det var för att jag hade världens bästa läromästare :D
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Jag tävlade också efter ungefär två år. Men jag hade ingen läromästare och jag trillade av på första hindret. :rofl:
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

En som jag känner har ridit i ca 1 år, och han tävlar å sånt nu, å med stora framsteg, han van sin 2-3 tävling, fast han har ju mkt hjälp som rider till hans häst, typ hans mamma har tävlat sm å storesyrra tävlar Elit Hoppning så ja!;)
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Men det var väl klantigt av dig :devil: :D

(Btw så tävlade jag redan efter ett halvår. 20 cm!!!!! :D )
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

bara man känner sig redo själv så =)

jag tävlade regionalt i dressyr efter att ha ridit i många år men det slutade ändå i katastrof eftersom min häst va sjukt rädd för alla blomlådor precis utanför banan :P
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Jag tycker inte heller att man kan ange nån speciell tid. Min åsikt är att det man har tänkt tävla ska funka bra på träning innan man ger sig ut.
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Jag tycker inte heller att man kan ange nån speciell tid. Min åsikt är att det man har tänkt tävla ska funka bra på träning innan man ger sig ut.

:bow: så självklart egentligen men du är första personen som formulerar det :bow:
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Asså,jag tror nog också på att det där är individuellt!
jag tävlade efter att jag ridit en halv termin på ridkolan
första gången en liten bana med små hinder på en klubb tvl.
har nu ridit 2 terminer och ska börja på min tredje och ahr hoppat ca .1m
Så känns de som du kan klara de så e de bara hoppa på!:D
 
Sv: Hur lång ridvana för tävling?

Det beror ju också på vad det är för tävling, och vilken åldersgrupp det handlar om. I helgen var min 5 åriga dotter och min 6 åring med på en dressyrtävling på shettisen, 5 åringen red ett program med ledare och 6 åringen red ett mkt enkelt travprogram själv. De hade otroligt roligt. :bump: Väninnans 8 åriga tjej fick vara med på banhoppning på tid med ledare på en höjd av 20 cm. Hon vann och fick blågul rosett, bra gjort av ledaren...:p
Men det dröjer nog länge till innan de får vara med i tex L:C då jag tycker att de behöver kunna rida och förstå grunderna i ett sådant program bra på träning först. Om ni fattar vad jag menar.

Ska se om jag hittar några foton på tjejerna från helgen att visa, de var himla duktiga trots sin ringa ålder iallafall. Om någon vill se dem förstås.:smirk:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
868
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 838
Senast: hhere
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 278
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp