Förändring i domarkåren

Missade vem som skrev om tryckmätare på tygeln, DET hade varit jätteintressant om någon eller några GP ryttare vågade sig på att rida på tävling med sådana och visa hur mycket/lite tryck som skapas från tygeln på deras ritter.
Hade någon eller några vågat gå före där så kanske FEI mfl skulle vågat börja använda det? Konkret mätmetod, ingen bedömning, lätt att bestämma en gräns (kraft över 1 kg under maximalt 30 sekunder under tävlingsritten eller vad man nu ska ha för gräns)
 
Tror du verkligen att domare går samman och dömer på ett eget påhittat sätt?

Och fortfarande... de där inläggen du lägger in det beskriver fortfarande det optimala- i nuläget får ryttare tävla även om nacken inte är högsta punkt, de får tävla även om nosen hamnar ngt bakom eller tom mer, men de kan inte få de högsta poängen, det kan tom bli väldigt lågt beroende på.
Det finns ju tillomed en vetenskaplig undersökning på området, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168159124000509?via=ihub
Svaret är att JA, det gör de. Det finns också en artikel som visar att de dömer ekipage från deras hemland högre; https://www.mdpi.com/2076-2615/13/17/2797

Dressyrdomare är människor och precis som oss alla är de inte perfekta. De faller för grupptryck och kulturen i deras sport, precis som de flesta människor.
 
Tror du verkligen att domare går samman och dömer på ett eget påhittat sätt?
Ja.
Otroligt mycket press och prestige som går hand i hand. Folk vinner på namn också i många fall. Dom regler som står nerskrivna följs ej. Nu har tyvärr Blondedressage fått ta bort massor videos, men hon hade otroligt väldokumenterade exempel på just detta systematiska problem.

https://www.instagram.com/p/CmyjvTvDZ01/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

edit: https://www.instagram.com/p/CyZMFuFI0mB/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== en post till.
 
Det finns ju tillomed en vetenskaplig undersökning på området, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168159124000509?via=ihub
Svaret är att JA, det gör de. Det finns också en artikel som visar att de dömer ekipage från deras hemland högre; https://www.mdpi.com/2076-2615/13/17/2797

Dressyrdomare är människor och precis som oss alla är de inte perfekta. De faller för grupptryck och kulturen i deras sport, precis som de flesta människor.
Fast då får jag förklara lite tydligare, det du visar är inom normal variation som går att förklara. Det jag menade är att ingen sitter och sätter tvåor för något de inte blivit utbildade för att sätta tvåor på, då i exempel som getts , gapande mun. Eller annat liknande. Kan säkert vara så att flera drar ner en gapande mun till ex en 6:a medans hemlandets domare sätter-jag gissar- 7,5. Emedan ingen kommer sätta en tvåa. Det är det jag menar att ingen dömer på eget bevåg.

Ett ex är sedan höstas på Strömsholm St George med 3 domare ( alla GP domare också som har gått på samma utbildningar) där en låg på plus 71% och hade ekipaget som segrare, en annan låg på plus 59 %. Det kan ha varit iaf nära 12 %skillnad. Var 59 % domaren avog mot ryttaren ? Nope, den domare dömde-jag generaliserar- typ ner 1 poäng per bedömnings punkt av anledning nosen kom in.
Domaren kanske hade velat sätta lägre, sannolikt, men höll sig inom ramen vad som vågades och kunde förklaras. En tvåa ex hade inte kunnat förklaras utefter den utbildning som är.
 
Ja.
Otroligt mycket press och prestige som går hand i hand. Folk vinner på namn också i många fall. Dom regler som står nerskrivna följs ej. Nu har tyvärr Blondedressage fått ta bort massor videos, men hon hade otroligt väldokumenterade exempel på just detta systematiska problem.
Jag säger att problemet är att domarna i sin utbildning inte får tillsägelse att sätta tvåor på händelser som detta.Riktigt låga poäng oavsett övrigt.Problemet är att domarna vid sådana tillfällen blir utbildade att titta på annat som "kan vara bra och som höjer, eller iaf inte minskar poängen så mkt". Det ger ytterligare ett problem: Då måste domarna vika blicken från det mkt oönskvärda och leta förtjänster och då försvinner en del av det oönskade från synfältet, finns ingen domare som ser allt.

Sedan kanske publik också ska dra sitt strå till stacken och inte vara så väldigt negativa på ritter som är mjuka men kanske upplevs mer försiktiga än de med spänning och spänd kraft.
 
Ett annat problem är också poängskalan , då de låga poängen är mer till för olika fadäser och inte används till sådant det borde användas till, alltså gapande mun, snäv form,låg nacke,eller hårdför ridning, hackande skänkel/sporre, ryckiga tyglar.

Blir väldigt märkligt egentligen att det poängmässigt bestraffas mer med ett stopp i en bedömningspunkt(fadäs) än om hästen gapar sig igenom.
 
@Fiador Jag undrar mer om ens det är möjligt att se färgnyans på en tunga från håll? Försvarar inte vare sig färgen, ridningen, och håller med om att det stasat men hur nära måste man vara för att se säkert? Måste ju vara en bra vinkel från den gapande munnen till en domares öga , men syns det verkligen ?
Tror inte det skulle kunnat ses på avstånd. Det syn ju på inzoomade foton.
Tänker dock att med en premiering av lättare hand och mer öppen form kanske man i alla fall inte premierar det trycket extra högt och det ger vinster?
 
Tror inte det skulle kunnat ses på avstånd. Det syn ju på inzoomade foton.
Tänker dock att med en premiering av lättare hand och mer öppen form kanske man i alla fall inte premierar det trycket extra högt och det ger vinster?
Jag håller med dig men flertal menar att det skulle synas. Håller med dig om det övriga också men jag tror att om vissa lättar på hand att vissa hästar slår sig fria, men där gissar jag bara.
 
Jag håller med dig men flertal menar att det skulle synas. Håller med dig om det övriga också men jag tror att om vissa lättar på hand att vissa hästar slår sig fria, men där gissar jag bara.
Jag tror att det kan synas, men det förutsätter att det sitter en person och verkligen kollar efter det. Det kan omöjligt vara domarens jobb. De kan inte se allt, det är en omöjlighet. Vi människor fungerar inte så.

Men, ärligt, på den nivån borde man kunna sätta en etolog med ett stoppur som startas/stoppas när hästen visar painface, samt kanske konfliktbeteenden, gapar eller vad som, och sedan helt enkelt göra avdrag på totalpoängen. Att det inte går på lägre nivå är självklart. Men när vi pratar världsnivå så borde det verkligen vara görbart. Och skulle man applicera detta så är jag rätt övertygad om att resultatlistorna skulle se väldigt annorlunda ut väldigt fort och poff så lönar det sig inte längre att hålla på med våldsamma metoder och sitta med många kilos tryck i handen.
 
Fast då måste det ju kollas av oberoende personer. Tittar man på videon i tråden om Patrik Kittel så filmas hur en FEI Stewart kollar nosgrimman. Hon får inte ens in ett finger under men ger ändå ett okej.

Dressyren måste rensa och städa ut från gräsrotsnivå upp till högsta eliten om de på sikt vill finnas kvar. Jag hoppas fler internationell press börjar granska som Aftonbladet och framförallt all ridsportsmedia som glatt tittar åt andra hållet hela tiden. Jag hoppas de svenska domarna och ridsportsjournalisterna skäms. Fast så mycket moral och etik verkar de ju inte ha.
Det vore bätte om ridsporten städade nu post haste och det känns som att det effektivaste sättet är att städa domarna först. Vinster i tävlingarna påverkar ju allt från inridning till avel till vad som händer på banan. Eftersom om det blir många skandaler i allmän press så åker hela ridsporten ut bara.
 
Tror du verkligen att domare går samman och dömer på ett eget påhittat sätt?

Och fortfarande... de där inläggen du lägger in det beskriver fortfarande det optimala- i nuläget får ryttare tävla även om nacken inte är högsta punkt, de får tävla även om nosen hamnar ngt bakom eller tom mer, men de kan inte få de högsta poängen, det kan tom bli väldigt lågt beroende på.
https://www.horseandhound.co.uk/new...VYmltaDePE4jp841pYbNoERqBNyI5uGczsB2gcSlAa74M

Dressage horses competing at the top of the sport were more likely to be marked higher if they were behind the vertical, a study has found, which “implies that there might be concerns related to animal welfare and rule compliance”.
 
Ja.
Otroligt mycket press och prestige som går hand i hand. Folk vinner på namn också i många fall. Dom regler som står nerskrivna följs ej. Nu har tyvärr Blondedressage fått ta bort massor videos, men hon hade otroligt väldokumenterade exempel på just detta systematiska problem.

https://www.instagram.com/p/CmyjvTvDZ01/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

edit: https://www.instagram.com/p/CyZMFuFI0mB/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== en post till.
Hon hade ju till och med filmer bredvid varandra på högpoängare och ekipage med lägre poäng men med mer korrekta rörelser.
 
Fast då får jag förklara lite tydligare, det du visar är inom normal variation som går att förklara. Det jag menade är att ingen sitter och sätter tvåor för något de inte blivit utbildade för att sätta tvåor på, då i exempel som getts , gapande mun. Eller annat liknande. Kan säkert vara så att flera drar ner en gapande mun till ex en 6:a medans hemlandets domare sätter-jag gissar- 7,5. Emedan ingen kommer sätta en tvåa. Det är det jag menar att ingen dömer på eget bevåg.

Ett ex är sedan höstas på Strömsholm St George med 3 domare ( alla GP domare också som har gått på samma utbildningar) där en låg på plus 71% och hade ekipaget som segrare, en annan låg på plus 59 %. Det kan ha varit iaf nära 12 %skillnad. Var 59 % domaren avog mot ryttaren ? Nope, den domare dömde-jag generaliserar- typ ner 1 poäng per bedömnings punkt av anledning nosen kom in.
Domaren kanske hade velat sätta lägre, sannolikt, men höll sig inom ramen vad som vågades och kunde förklaras. En tvåa ex hade inte kunnat förklaras utefter den utbildning som är.
Tänker att det kanske måste bli mer acceptabelt att ge tvåor och riktiga lågpoängare, och även på kända ryttare helt enkelt.

Har för mig att någon i en annan tråd skrev att domare såg hästen utanför ringen och tänkte, en riktig 9:a eller en riktig 6:a. Varpå de drog ned från 9 på rörelser. Vore kanske bättre om de gjorde en mer lättbegriplig bedömning -den här piaffen, är formen korrekt? (dvs nosen på eller något framför lod) nope, 2 och så behöver man inte bedöma mer av den piaffen helt enkelt för hästen var ju inte på tygeln oavsett?
 
Ett annat problem är också poängskalan , då de låga poängen är mer till för olika fadäser och inte används till sådant det borde användas till, alltså gapande mun, snäv form,låg nacke,eller hårdför ridning, hackande skänkel/sporre, ryckiga tyglar.

Blir väldigt märkligt egentligen att det poängmässigt bestraffas mer med ett stopp i en bedömningspunkt(fadäs) än om hästen gapar sig igenom.
Ah ja! läste den för sent. Ja vi håller med varandra!
 
Jag är ju lite trög 😅 så jag undrar om nosgrimman måste vara så lös som på bilden för att den inte ska anses vara för hårt spänd?
Dvs klarar alla ryttare du kollar den kontrollen du visar?
Det vet jag inte. Ville med bilden visa hur jag kollar som öd. Om jag hade haft svårt att få in två fingrar på bredden uppe på nosryggen så kollar jag noggrannare. På min nosgrimma på bilden har jag tre fingrar i bredd och lyfter. Så rider med rätt läs nosgrimma men den är stabil ändå. Tycker det ser så tråkigt ut när nosgrimmor glappar runt, borde ge skav vid tänderna tänker jag.
 
Jag håller med dig men flertal menar att det skulle synas. Håller med dig om det övriga också men jag tror att om vissa lättar på hand att vissa hästar slår sig fria, men där gissar jag bara.
Tänker att även om det skulle synas för en ung och skarpsynt domare så kanske hen tittar på ngn annan del av hästen och skuggor gör att man tänker att det är som solen faller. Att tungan ska vara blå är ju liksom inte så som man föreställer sig att det ska kunna vara när en skicklig världsryttare rider.
 
Det vet jag inte. Ville med bilden visa hur jag kollar som öd. Om jag hade haft svårt att få in två fingrar på bredden uppe på nosryggen så kollar jag noggrannare. På min nosgrimma på bilden har jag tre fingrar i bredd och lyfter. Så rider med rätt läs nosgrimma men den är stabil ändå. Tycker det ser så tråkigt ut när nosgrimmor glappar runt, borde ge skav vid tänderna tänker jag.
Tror inte att några extremer rimligen kan vara bra. Lagom är väl ändå ganska ofta bäst.

Däremot tycker jag att det var väldigt fina nosgrimmor man ibland ser på gamla bilder. Väldigt tunt läder och stor flat yta mot hästen. Nu är de så tjocka ibland att de nästan borde kunna synas i hästens blickfång.
 
Fast då får jag förklara lite tydligare, det du visar är inom normal variation som går att förklara. Det jag menade är att ingen sitter och sätter tvåor för något de inte blivit utbildade för att sätta tvåor på, då i exempel som getts , gapande mun. Eller annat liknande. Kan säkert vara så att flera drar ner en gapande mun till ex en 6:a medans hemlandets domare sätter-jag gissar- 7,5. Emedan ingen kommer sätta en tvåa. Det är det jag menar att ingen dömer på eget bevåg.

Ett ex är sedan höstas på Strömsholm St George med 3 domare ( alla GP domare också som har gått på samma utbildningar) där en låg på plus 71% och hade ekipaget som segrare, en annan låg på plus 59 %. Det kan ha varit iaf nära 12 %skillnad. Var 59 % domaren avog mot ryttaren ? Nope, den domare dömde-jag generaliserar- typ ner 1 poäng per bedömnings punkt av anledning nosen kom in.
Domaren kanske hade velat sätta lägre, sannolikt, men höll sig inom ramen vad som vågades och kunde förklaras. En tvåa ex hade inte kunnat förklaras utefter den utbildning som är.
Tycker att den klassen var väldigt intressant bedömd. Han som låg lägst är/var domarutbildare. Helt klart av det gamla gardet men faktiskt den fräschaste i sin bedömning av formen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 694
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 323
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp