Förändring i domarkåren

Ja dom har samma regler som vi.

Men 2 fingrar bredvid varandra, alltså det ska ju vara 2 fingrar på höjden eller tvären egentligen!
Så har jag trott, minst två fingrar i höjd över nosen med marginal. Men när jag läser i TR nu är det 1,5 cm och det skulle knappt räcka för mitt lillfinger ens. Är det ändrat?
 
Så har jag trott, minst två fingrar i höjd över nosen med marginal. Men när jag läser i TR nu är det 1,5 cm och det skulle knappt räcka för mitt lillfinger ens. Är det ändrat?

Fanns inte ens med i TR dom senaste åren. Det är tillagt igen med den regeln.
 
Man kan ju funder på hur bra det borttagna kravet fungerar med tanke på att den person som står mest i fokus just nu (PK = Svensk ryttare) ju ändå fortsätter rida med kandar och dessutom fortsätter rida med hårda tag och blåa tungor.
Men det är ju fortfarande krav på kandar internationellt. Sverige har drivit den här frågan i flera år i fei men inte fått gehör. PK är ju baserad i tyskland så att vi på svenska nationella tävlingar tillåter träns i GP påverkar ju inte honom? Han har dock ridit flera SM på träns.
 
Men det är ju fortfarande krav på kandar internationellt. Sverige har drivit den här frågan i flera år i fei men inte fått gehör. PK är ju baserad i tyskland så att vi på svenska nationella tävlingar tillåter träns i GP påverkar ju inte honom? Han har dock ridit flera SM på träns.
Nej det var ju det jag menade, att det är en ganska tandlös åtgärd. Tror du att han skulle rida med tränsbett om det vore möjligt?

Bättre då att, som jag skrev, förtydliga hur stången i kandaret ska användas, att stångskänkeln ska vara i neutralt läge (= skänkeln hänger rakt ner) mestadels (helt enkelt att promota lätt kontakt) så att man ser när den aktiveras. Inte som nu, skänkeln i botten hela tiden och ändå mer tryck här och där. Det är det som ger blå tunga, maxat skänkelutslag = tryck mot tunga/haka/nacke och sen ändå mer tryck här och där.
 
Att införa nacke högst i GP och annars rejäääla avdrag tror jag skulle vara oerhört gynnsamt.
Dels ger man hästarna bättre möjlighet att nå bärighet och samling.
Men ryttarna kommer också behöva jobba mer med både lösgjordhet och så kan de inte ha lika mycket i handen i den formen.
Kanske också vore värdefullt att ta tillbaks det som nu är borttaget: att ökade traven ska vara samlad.
Då kanske vi kan få bort de där frambensviftande ökningarna på framtunga hästar som inte alls ”sitter ihop” och har bakbenen bakom sig.

Idag är det ju lite ”quickfix” och cirkuskonster över tävlingsdressyren. Tar man tillbaks de saker som kräver mer samling och mer lösgjordhet kan vi iaf minska quickfix-träning och ev få väck cirkuskonsterna som tappat funktionalitet.
 
Med tanke på hur tighta alla verkar vara i den högre dressyreliten tror jag inte det kommer bli bättre såvida vi inte inför AI som bedömer hästens form och pain face
 
Att införa nacke högst i GP och annars rejäääla avdrag tror jag skulle vara oerhört gynnsamt.
Dels ger man hästarna bättre möjlighet att nå bärighet och samling.
Men ryttarna kommer också behöva jobba mer med både lösgjordhet och så kan de inte ha lika mycket i handen i den formen.
Kanske också vore värdefullt att ta tillbaks det som nu är borttaget: att ökade traven ska vara samlad.
Då kanske vi kan få bort de där frambensviftande ökningarna på framtunga hästar som inte alls ”sitter ihop” och har bakbenen bakom sig.

Idag är det ju lite ”quickfix” och cirkuskonster över tävlingsdressyren. Tar man tillbaks de saker som kräver mer samling och mer lösgjordhet kan vi iaf minska quickfix-träning och ev få väck cirkuskonsterna som tappat funktionalitet.
Håller med dig helt och fullt. Men blir lite fundersam, visst är det väl redan infört att nacken (poll) ska vara högst?

Så här står det på sidan 3 i FEI Dressage Judging Manual

In all the work, even at the halt, the Horse must be in front of the Athlete’s aids, “on the bit”, but it also has to accept the bit. A Horse is said to be ‘on the bit’ when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and to the extension or collection of the pace, and when it accepts the bridle with a light and consistent soft submissive contact, thereby chewing the bit with a quiet, sensitive mouth. The head should remain in a steady position, as a rule with the nose line slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the Athlete.

https://inside.fei.org/fei/disc/dressage/rules

Jag menar, tydligare än så kan det väl inte bli/vara? Jag tror fortfarande att fokus måste flyttas till att domare i poängfördelningen faktiskt följer dom regler och föreskrifter som redan finns. Då kommer ryttarna också att ändra sitt ridsätt till slut. Annars döms dom ut. För den ridning (och bedömning) vi sett bevis på nu (och sedan länge) stämmer ju inte på någon punkt enligt denna text. Ändå får dom höga poäng och placerar sig på internationella tävlingar på högsta nivå.

Blå tungor, ihopdragna med nosen bakom lod hos hälften av ryttarna är ju raka motsatsen till vad som beskrivs ovan.
 
Jag menar, tydligare än så kan det väl inte bli/vara? Jag tror fortfarande att fokus måste flyttas till att domare i poängfördelningen faktiskt följer dom regler och föreskrifter som redan finns. Då kommer ryttarna också att ändra sitt ridsätt till slut. Annars döms dom ut. För den ridning (och bedömning) vi sett bevis på nu (och sedan länge) stämmer ju inte på någon punkt enligt denna text. Ändå får dom höga poäng och placerar sig på internationella tävlingar på högsta nivå.

Blå tungor, ihopdragna med nosen bakom lod hos hälften av ryttarna är ju raka motsatsen till vad som beskrivs ovan.
Tror du verkligen att domare går samman och dömer på ett eget påhittat sätt?

Och fortfarande... de där inläggen du lägger in det beskriver fortfarande det optimala- i nuläget får ryttare tävla även om nacken inte är högsta punkt, de får tävla även om nosen hamnar ngt bakom eller tom mer, men de kan inte få de högsta poängen, det kan tom bli väldigt lågt beroende på.
 
Det borde inte vara jättesvårt att införa tryckmätning i tyglarna på åtminstone högsta nivån? Och så får man rejäla avdrag för grov hjälp om man tar i för hårt enstaka gånger, och blir diskad om det sker upprepat eller längre stunder. Att dra i en hästmun med flera kilos kraft borde ju vara jämförbart med att använda spöet i hoppning - sådant som kan hända enstaka gång, men är man konstant beroende av det för att kunna genomför programmet har man inte där att göra.

Domarna verkar ju vara i behov av något objektivt mätbart som stöd i sina bedömningar.
 
Tror du verkligen att domare går samman och dömer på ett eget påhittat sätt?

Och fortfarande... de där inläggen du lägger in det beskriver fortfarande det optimala- i nuläget får ryttare tävla även om nacken inte är högsta punkt, de får tävla även om nosen hamnar ngt bakom eller tom mer, men de kan inte få de högsta poängen, det kan tom bli väldigt lågt beroende på.
Optimala?

A Horse is said to be ‘on the bit’ when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and to the extension or collection of the pace.

Jag skulle nog vilja påstå att det är en grund. Inte ett mål. Alla hästar kan ha nacken (the poll) högst och nosen fram oavsett halsens position i höjdled. Det är DET som beskrivs här med avseende på utbildningsnivå. Nacken (poll) högst, halsens resning i förhållande till utbildningsnivå.

Sen kan man ju knappast längre hävda att dom får tillräckligt avdrag när dom uppvisar det raka motsatta mot vad som beskrivs som en nödvändig grund enligt reglerna.
 
Optimala?

A Horse is said to be ‘on the bit’ when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and to the extension or collection of the pace.

Jag skulle nog vilja påstå att det är en grund. Inte ett mål. Alla hästar kan ha nacken (the poll) högst och nosen fram oavsett halsens position i höjdled. Det är DET som beskrivs här med avseende på utbildningsnivå. Nacken (poll) högst, halsens resning i förhållande till utbildningsnivå.

Sen kan man ju knappast längre hävda att dom får tillräckligt avdrag när dom uppvisar det raka motsatta mot vad som beskrivs som en nödvändig grund enligt reglerna.
Texten du lade in i förra inlägget var inte ”så här SKA det vara”. Det var ”should be”.
Man bör i reglementet införa ”have to be” gällande nacke högst i GP.

Jag vet en fd Int GP-domare som frågade högsta chefen varför de inte längre dömde tuffare på nacke högst. Det här var säkert 10 år sedan. Redan sävar det så. Då svarade chefs-kuckut att det inte går att rida dagens dressyrhästar med nacke högst.
Det är ju totalt vansinne! Självklart går det!
Men uppenbarligen trodde inte en hög domare det av något mkt märkligt skäl.
 
Texten du lade in i förra inlägget var inte ”så här SKA det vara”. Det var ”should be”.
Man bör i reglementet införa ”have to be” gällande nacke högst i GP.

Jag vet en fd Int GP-domare som frågade högsta chefen varför de inte längre dömde tuffare på nacke högst. Det här var säkert 10 år sedan. Redan sävar det så. Då svarade chefs-kuckut att det inte går att rida dagens dressyrhästar med nacke högst.
Det är ju totalt vansinne! Självklart går det!
Men uppenbarligen trodde inte en hög domare det av något mkt märkligt skäl.
Tror du inte den menade "går inte" dvs det var/är inte så enkelt och därmed inget att döma efter?
 
Texten du lade in i förra inlägget var inte ”så här SKA det vara”. Det var ”should be”.
Man bör i reglementet införa ”have to be” gällande nacke högst i GP.

Jag vet en fd Int GP-domare som frågade högsta chefen varför de inte längre dömde tuffare på nacke högst. Det här var säkert 10 år sedan. Redan sävar det så. Då svarade chefs-kuckut att det inte går att rida dagens dressyrhästar med nacke högst.
Det är ju totalt vansinne! Självklart går det!
Men uppenbarligen trodde inte en hög domare det av något mkt märkligt skäl.
Det där kommer-tror jag- delvis från LA hingst, det var en stor diskussion i Sverige då och det kom en skrivelse från förbundet efter genomgång/diskussion- då kritiken blev vass- att alla , särskilt hingstar, inte kan gå med nacke högst. EL var med och han blev sedemera utbildningsdomare internationellt ,samt LA domarnas domare i Sverige(fortfarande.......:crazy:) och ingen av dem tog tag i /tar tag i bakom lod problematiken, eller nacken. Så till viss del tror jag-gissar- att EL styrt detta en del, kanske trodde han med detta bli en framtids visionär om hur den nya dressyren skulle ridas.
 
Texten du lade in i förra inlägget var inte ”så här SKA det vara”. Det var ”should be”.
Man bör i reglementet införa ”have to be” gällande nacke högst i GP.

Jag vet en fd Int GP-domare som frågade högsta chefen varför de inte längre dömde tuffare på nacke högst. Det här var säkert 10 år sedan. Redan sävar det så. Då svarade chefs-kuckut att det inte går att rida dagens dressyrhästar med nacke högst.
Det är ju totalt vansinne! Självklart går det!
Men uppenbarligen trodde inte en hög domare det av något mkt märkligt skäl.
Ja okej då är jag med. Det behövs nog mer skall krav då också, med avseende på rörelsens utförande och med avseende på lätthet tex.

Men rider inte domarna (dom andra) själva kan man undra då. Hur kan hela etablissemanget bara köpa en sån sak uttalad av en person.

Förstå hur mycket det förstört för grenen i sånt fall. Verkligen verkligen märkligt.
 
Tror du inte den menade "går inte" dvs det var/är inte så enkelt och därmed inget att döma efter?
Jag tror det har sitt ursprung i rollkkur tekniken (som ratades) , som sen blev djup och "rund" (LDR) som accepterades.

Det man tränar på blir man bra på och det var fasligt många som började anamma denna teknik.

Det ledde till en helt ny syn och praxis på vad som är "rund". Fokus blev på halsen och inte överlinjen.

Sen har man "glömt bort" hur det ska se ut när hästen spänt bågen för man får inte fram nosen längre för tygeln är alldeles för kort.
 
Tror du inte den menade "går inte" dvs det var/är inte så enkelt och därmed inget att döma efter?
Nej, de kände ju varann sedan väldigt många år. Och har haft många och långa samtal om detta.
Den fd Int domaren slutade döma bland annat pga att hen inte tyckte det dömdes korrekt. Hen var rätt så ekonomiskt oberoende och aaaningens icke PK.
Hen fortsatte som tränare och har givetvis haft många elever som även på modernare stam haft som krav att de klarar av att rida med nacke högst. Tills det satt, nacke högst, så fick man bli kvar i George.
Det går ju även för hans elevers elever att rida sina moderna och inte direkt lätta GP-hästar så. 🤷‍♀️
Men visst behöver utbildningen då ibland få ta mer tid för vissa hästar. Det blir lättare att misstag syns större med högre form och mindre i handen.
 
Ja okej då är jag med. Det behövs nog mer skall krav då också, med avseende på rörelsens utförande och med avseende på lätthet tex.

Men rider inte domarna (dom andra) själva kan man undra då. Hur kan hela etablissemanget bara köpa en sån sak uttalad av en person.

Förstå hur mycket det förstört för grenen i sånt fall. Verkligen verkligen märkligt.
Det är inte bara en person som tycker så.
Hetare mer reaktiva hästar som också är enklare att rubba takten på ger en ökad risk för missar i en högre form. Och får man iaf poäng som är ok så rider ju ryttarna hellre med 3:e kotan högst och mer i handen.
Då riskerar de inte negativt utslag av reaktiviteten på samma sätt etc.

Sen behöver man ju inte rida sunt för att bli domare. Och man ska accepteras av de som redan sitter. Dvs det blir folk som tycker lika.
 
Apropå hur en mäter nosgrimmor så brukar jag göra så här när jag är öd. Det är väldigt svårt att utanför en tävlingsbanan stå och trixa massa med nosgrimman, och tycker det här ändå visar hur hårt nosgrimman sitter.
20240324_110459.jpg
 
Nej det var ju det jag menade, att det är en ganska tandlös åtgärd. Tror du att han skulle rida med tränsbett om det vore möjligt?
Jag vet att han flera gånger har valt att göra det på SM, men det har bog varit styrt av att en av hans hästar går bättre på träns än kandar.
Bättre då att, som jag skrev, förtydliga hur stången i kandaret ska användas, att stångskänkeln ska vara i neutralt läge (= skänkeln hänger rakt ner) mestadels (helt enkelt att promota lätt kontakt) så att man ser när den aktiveras. Inte som nu, skänkeln i botten hela tiden och ändå mer tryck här och där. Det är det som ger blå tunga, maxat skänkelutslag = tryck mot tunga/haka/nacke och sen ändå mer tryck här och där.
Man kan väl givetvis både öppna upp för träns som valmöjlighet OCH förtydliga hur stången ska användas.
 
Apropå hur en mäter nosgrimmor så brukar jag göra så här när jag är öd. Det är väldigt svårt att utanför en tävlingsbanan stå och trixa massa med nosgrimman, och tycker det här ändå visar hur hårt nosgrimman sitter.Visa bifogad fil 141878
Jag är ju lite trög 😅 så jag undrar om nosgrimman måste vara så lös som på bilden för att den inte ska anses vara för hårt spänd?
Dvs klarar alla ryttare du kollar den kontrollen du visar?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 694
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 323
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp