hur lång tid efter kolik/fång känning börjar ni vänja in dem med kraftfoder igen?

N

Nora_

Min ponny fick en länning av kolik/fång för 2 veckor sen.. detta efter attt ha ätit opticorten 28 dagar å det inte trappats ner... hon blev väldigt dålig å de största symtomen var åt kolik men hon va lite varm fram och låg mkt(hon stog inte som en fång häst... å ömmade inte i hovarna) när tycker ni att man ska vänja in dom med kraftfoder igen? och hur mkt vad?

Innan hon blev sjuk gav jag henne:
morgon
3 kg hö
4dl Korn
2 mått b-vitamin

lunch
3kg hö

middag
3 kg hö
4 dl korn
2 mått b-vitamin
½ dl äppelcidervinäger
2 msk mustang orginal(hade just börjat invänja henne..)



kan ju säga att det är ett haflinger sto som är 8 år fin i hullet och motioneras 3-5 dagar/v. rids 1 gång/2 v för instruktör.
Ingen tävlingshäst. Och är pigg och frammåt vare sig mang er kraft eller ej..:)
 
Sv: hur lång tid efter kolik/fång känning börjar ni vänja in dem med kraftfoder igen?

Det är ju jättesvårt att svara på, det är individuellt från häst till häst, och från ett kolikfall till ett annat. Personligen har jag aldrig väntat så länge som två veckor, men då har ju mina hästar varit i full tävlingskondition, och aldrig fått någon jätteallvarlig kolik.
 
Sv: hur lång tid efter kolik/fång känning börjar ni vänja in dem med kraftfoder igen?

okej jo det här va väl eg rätt lindrig... men har väntat lite extra eftersom hon knappt drack något på över 1 vecka.. nu har hon kommit i gång å börjat dricka igen iallafall..
 
Sv: hur lång tid efter kolik/fång känning börjar ni vänja in dem med kraftfoder igen?

Då hade jag börjat ge kraftfoder igen. Du kan ju blötlägga den lite, så får hon ju i sig liite vatten där, och vattna höet kan du ju också göra, för att hjälpa till med vattnet lite, om du är orolig.
 
Sv: hur lång tid efter kolik/fång känning börjar ni vänja in dem med kraftfoder igen?

okej tack så mycket:) ska ta å börja vänja in henne igen dårå:)
Blöter höet hela tiden nu dels för att hon ska få i sig vatten samt för att hon inte ska hosta(har hostat en månad i januari/februari....
men har slutat nu iaf.. men tänker vattna höet tills sommaren iallafall..
 
Sv: hur lång tid efter kolik/fång känning börjar ni vänja in dem med kraftfoder igen?

Det beror ju på vad det var som orsakade kolik/fånganfallet. Du kanske ska se över foderstaten innan du börjar ge krafftfoder igen. Höanalys är jätteviktigt så du inte pytsar på en massa krafftfoder o det blir fel balans för då har du snart en sjuk häst igen.
 
Sv: hur lång tid efter kolik/fång känning börjar ni vänja in dem med kraftfoder igen?

jo det vet jag..
orsaken till att hon vart sjuk var ju som sådan att vetrinären ordinerade 28 dagars kur med opticorten.. å ingen uttrappning...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 388
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 581
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 337
Hästvård I år har min shettis klarat sig från fång tills nu! Jag har verkligen försökt att förebygga så bar jag har kunnat. Har gett henne samma...
2
Svar
23
· Visningar
3 267
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp