hur lång tid innan resultat

Ellyne

Trådstartare
Min häst har sett lite muskelfattig ut ett tag nu (ca 1 mån) och är lite matt i pälsen. Hullet är dock ok, så jag tror det är proteinbrist.
Sen en vecka sen är han installad med 7kg oanalyserat hö (har precis ökat till 8, snart 9 kg). Pga höbrist kommer vi byta grovfoder så ofta att jag inte kan ta analys... :cry:
För två veckor sen började jag ge lusern och sen en vecka tillbaka går han på 1 kg/dag.
Jag ser ingen skillnad än förutom att han börjar sätta päls.

Frågan är hur länge man ska vänta innan man börjar märka resultat av utfodringen?
Ska jag öka högivan, luserngivan eller helt/delvis byta ut lusernet mot proteinfodermedel med bättre proteinkvalitet? Soja?

Sv: hur lång tid innan resultat

Nu vet jag itne vilken storlek på häst du har men 7-9 kg hö är ju rätt lite för en stor häst.
Där kan du gott och väl slänga på ett par kilo till.

Hur fort det syns på hästarna är nog ganska olika, min häst syns det förändringar på inom ett par veckor.

OM du ska öka något så är det nog luserngivan (dubbla och sen tredubbla, är mitt tips), eftersom du inte vet vad höet innehåller. Du vet alltså inte om det är höet som kanske orsakar proteinbristen...

och Vita:
Tack för era tips! Då är jag inte förhastad om jag förväntar mig resultat snart då... :angel:
Han väger ca 580 kg. Grejen med att jag tänkte ge upp till just 9 kg är att det är det som ingår i hyran, så jag provar på det i första hand. Det finns förstås möjlighet att köpa till extra, funderar på öka till 11 kg så småningom. Han behöver nog tugga, han är så jäkla odräglig när jag är ute och rider och vill alltid äta från vägkanten. ;) Till viss del beror det nog på ouppfostran, men det borde ju ha samband med att han är "hungrig" också?

Jag ökar höet och avvaktar nog en vecka med mer lusern.

Svårt det där, min häst har tappat rejält senaste 1,5 månaden, just nu står han inne pga hovböld/gipsad, men har innan det gått ute dygnet runt på gräs + havre/lucern.
Nu ger jag 9 kg hö, (analys kommer nästa vecka), 1,5 kg havre (vill inte ge för mkt när han står inne), 1 kg haestekraft, 1dl olja o mineraler. Så snart han kan motioneras o gå ute i vanlig hage kommer jag öka på kraftgivan, och anpassa till analysen. Han har redan "vänt" o börjar se mindre hålig ut ;(, under sommaren har han gått på bra bete men är svårfödd, inte för tunn, men han ser sportig ut, de andra har haft riktiga magar.
Just lucern är ju ett grovfoder, så du behöver väl egentligen inte vara rädd för att ge ett par kilo.

När mitt varmblod fick proteinbrist fick han fri tillgång på hösilage ca. 20-20 kg åt han nog som mest. Var 156 cm hög. Han fick oxå 1 kg lusern, och på en månad var det ganska stor skillnad, spec i pälsen ser man ju skillnad efter någon vecka. Tkr du sk ger mer hö, 8 kg är inte så jätte mkt för en stor häst.

Ja, jag vet egentligen att 8 kg är lite.. Jag känner mig lite hjärntvättad av stallägaren.. :crazy:
"det har varit en häst som behövt mer än 9 kg (det som ingår i hyran) och den åt 10 kg för den var jättemager".
Men betfor och mineraler ingår i hyran och det får alla hästarna om man inte säger till.
"höanalys? han är ju ingen tävlingshäst!"
:cool:
Jag blir lite irriterad. Helst skulle jag stå på stall där fri tillgång grovfoder ingår. Liksom lättare då.

För en så pass stor häst som dessutom redan gått ner sig är inte 9 eller 10 kilo grovfoder något alls. Så ge den då istället fri tillgång på lusern. Det är ju också ett grovfoder så kompletterar den givan. Är hästen riktigt nergången så kan den även behöva ett foder som är mer koncentrerat med mycket protein i som soja eller potaisprotein.

Öka på Lusernet med ett par kg. Den grovfodermängden din häst får är vad min d-ponny äter

Skulle öka på höet till minst 10-12 kg beroende på hur hungrig han är. Sen kan du höja lusernet till iallafall 2-3 kg. Min 3 åriga arab gick ner i vikt för ngn vecka sedan och jag började genast ge en massa mat för att han ska få upp hullet snabbt. Just nu så kommer han få drygt 1 kg lusern, 1,5 kg hippo alfa, 1,5 kg havre, lite betfor och kommer även lägga till olja och sen självklart fritt med hö. Fast han har nu i några dagar fått 3-4 kg lusern och ungefär lika mycket kraftfoder. så jag börjar se resultat och det efter endast en vecka.
Lycka till!!

Ja, jag vet egentligen att 8 kg är lite.. Jag känner mig lite hjärntvättad av stallägaren.. :crazy:
"det har varit en häst som behövt mer än 9 kg (det som ingår i hyran) och den åt 10 kg för den var jättemager".
Men betfor och mineraler ingår i hyran och det får alla hästarna om man inte säger till.
"höanalys? han är ju ingen tävlingshäst!"
:cool:
Jag blir lite irriterad. Helst skulle jag stå på stall där fri tillgång grovfoder ingår. Liksom lättare då.

Typist folk som tror att alla hästar kan äta samma sak. och att höet är lika bra från år till år

Skit i vad andra säger :grin:
om ja var du så skulle jag öka sussesivt med lusernet upp till 3kg ett tag.

jag har själv gödit upp magra hästar med lusern och massa hö. (inte analyserat) resultatet blev bra! och började visa sig inom 2-3 veckor

men ang höet. kan du inte köpa extra hö då?

Ja, hon tror nog hon kan mer om foder än hon kan... Hon tror att höet har bra näring bara för att man vet vart det kommer ifrån (grannbonden)... :angel:

Jo, man kan köpa till hö, problemet är ju ekonomiskt. Men jag ska iaf köpa till 2 kg extra hö så han får 11 kg tänkte jag. Och öka lusernet under en period och hoppas att han tar sig på det. :)

ja, det vore ju bra.
ett tips, ta måttband och mät hästen på en del hästen och ta bilder, så har du nått att jämföra med sen.

lättare att se resultat då;)

Tack för tipsen! Jag har tagit foton.
Jag jämförde fotona jag tog för 3 veckor sen med de häromdagen och aaaaningens rundare rumpa hade han fått! :D Hoppas på ännu mer förbättring.

vad kul!
Det kommer säkert fortsätta åt rätt håll:bump:

Lusern är ju en naturlig proteinkälla iom att det räknas som grovfoder, men min fundering är om det räcker?
Jag hade köpt nåt mer proteinrikt och lagt till lite grand utöver lusernet.

Det kan ju hända att ditt hö är ganska fattigt på protein och det kanske inte är tillräckligt hög kvot i lusernet. Alltså lusernet innehåller ju både energi och protein och kanske behöver din häst mer protein per MJ energi, än lusernet kan ge.
Så är det iaf med mitt grovfoder i år, som är analyserat.
Det räcker inte med lusern för att få tillräckligt mkt protein i förhållande till energin, så jag har bestämt mig för att lägga till Krafft Protein som har enormt högt proteininnehåll, men då behöver man i gengäld kanske inte ge så mkt.

Det är alltid en vild chansning att fodra utan analys, men med tanke på hur himla tunn och muskelfattig din häst såg ut på fotot hade jag personligen (om analys var omöjligt) lagt på 1-2 kg lusern (så mkt du får i hästen) och utöver det kanske ½ kg utav tex krafft protein eller nåt annat mkt proteinrikt.
Men var försiktig vid invänjningen.

Lycka till!

Tack så mycket för dina tips! :bow:
Jag tror det ligger mycket i det du säger och jag har funderat på att komplettera lusernet med lite soja.

förstår att det är jobbigt, har sån tur så vi får ta hur mkt hösilage vi vill, har även fri tillgång i hagarna om de går i "de stora hagarna". Vårt varmblod på 156 cm klämde i sig minst 20 kg per dag :P och var inga dåliga värden heller. Såg fin ut i kroppen när han reds :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 816
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Rider en frieser som ända sedan betesperiodens slut blivit muskelfattig. Tidigare var hon bukig och något i överhull men det har... 2 3
Svar
44
· Visningar
8 601
Senast: kenneth
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 839
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 077
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka