Hur lång tid kan det ta innan ny häst blir lugn?

Camama

Trådstartare
Har köpt en 6-årig valack som var helt lugn när vi var och provred den. Nu har den varit här i 3 veckor och är fortfarande rädd så fort där är nåt nytt. Hur lång tid kan det ta innan de känner sig trygga och börjar vara som innan? Har bara köpt äldre hästar innan och de har alltid anpassat sig snabbt.
 
Jag tror att sådant mer handlar om individ än om ålder. Jag har en 26-åring som jag ägt i 13 år och känt i 16 år som alltid är orolig för nya saker. När vi bytt stall brukar det ta ett par månader innan jag uppfattar henne som trygg i den nya miljön.
Hennes femåriga dotter är mycket mer anpassningsbar än sin mamma.
 
Min unghäst tycker miljöförändringar är jobbiga, det tog nog 2-3 månader innan han började landa när jag hade köpt honom.
 
Helt individberoende. Endel är lugna som filbunkar och andra stressar upp sig för nya saker hela livet.
Ja så vet jag att det är, att en del alltid är rädda. Men vi köpte honom dels för att han verkade så lugn på sitt förra ställe. Men vi fortsätter med vår miljöträning!
 
Hur gammal är han nu? Är han fortfarande rädd av sig?
Jag har haft honom i 1,5 år, han blir 5 i år, han är inte alls rädd av sig. Han är trygg hemma, däremot är han fortfarande sådan att han blir lite orolig vid stora förändringar. Så om jag tex släpper honom på bete (med samma flock som vanligt) är han orolig i en vecka ca.
 
Jag har haft honom i 1,5 år, han blir 5 i år, han är inte alls rädd av sig. Han är trygg hemma, däremot är han fortfarande sådan att han blir lite orolig vid stora förändringar. Så om jag tex släpper honom på bete (med samma flock som vanligt) är han orolig i en vecka ca.
Skönt att höra att han är trygg numera!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
587
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 446
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 327
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp