Bukefalos 28 år!

hur lång til över får stona gå?

Emmahpemma

Trådstartare
Blessing är inseminerad 20/6 förra året.... och än syns inget föl... juvrena är fyllda, genomskinlig "mjölk" än så länge och så har det varit senaste veckan...

hur länge "får" stona gå över innan man börjar göra något? OM man nu gör något? och vad gör man då?
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

hur lång TID över får stona gå? ska det givetvis stå i rubriken......
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

De kan gå över både 3-4 veckor, och ibland mer än så. Det finns inget att göra, man sätter inte igång ston, som man gör med människor, eftersom risken för felläge på fölet.
Man får helt enkelt vänta.
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

som jag misstänkte då.
ser fram emot fler nätter i bilen utanför stallet med väckarklockan ringades i tid och otid.. :angel:
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

Mitt sto gick 358 dygn och ut kom ett välskapt, friskt hingstföl (2008) Var väldigt orolig och hörde mig för hos kunnigt folk, det var bara att vänta ut henne. Hade inga vaxproppar kvällen innan fölning och juvret var inte utfyllt ordentligt. Sov i husvagn utanför stallet med tv-övervakning, väckarklockan ställd på varje timme i 36 dygn.
 
Senast ändrad:
Sv: hur lång til över får stona gå?

380 dygn räknas fortfarande som "normalt" (i mina kretsar iaf) och jag vet ston som gått över 445 dygn (DET är dock inte så vanligt och själv hade jag fått magsår och hjärnblödning om något av mina ston gick så länge :angel:).

Men man sätter inte igång dom, så det finns inte så mycket att göra mer än hålla koll....
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

I know.... :crazy: Inte jättekul direkt.
Fast jag vet ingen som gått så länge i Sverige, om nu det kan ha någon betydelse?
Och det får nog räknas som extremt ovanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: hur lång til över får stona gå?

Mitt sto gick i år sex veckor över tiden (hennes första föl) och ut kom ett fint stoföl :)

Som de andra sagt är det bara att vänta... Även om man blir riktigt trött på det ibland:angel:
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

Ponnyn här hemma har passerat årsdagen precis nu och veterinären sa att då kan vi ta i beräkningarna att hon är tom. Längre än en månad över tiden är ytterst ovanligt påstod de? Konstigt, efter alla berättelser man läser om sena fölningar... Ovanligt kanske men det verkar ju vara en del ändå.

Till saken hör att jag varit osäker på om hon resorberat tidigare och "våra" två veterinärer har avrått från ytterligare undersökningar ( rektal o UL) efterom hon är liten. Jag har heller inte velat åka med henne ifall hon ändå var dräktig.
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

Ytterst ovanligt med mer än en månad är det INTE, man räknar fortfarande är upp till 370 dygn som inom det normala spannet! (en del säger 360, en del 380 - men hur som helst är det inte alls ytterst ovanligt att ett sto går 370 dygn, även om det kanske inte hör till det allra vanligaste heller).

Många ston går alltid över med en månad, det är deras normala tid så att säga. Medans en del alltid fölar tidigare.

Men visst finns det en risk att ston är tomma också.
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

ja det där med att stona går tom har jag ju fått höra ett antal gånger senaste dagarna... men det är då "något" i magen som sparkas när man borstar/känner vid flanken ungefär.. så min är då inte tom :D
nu ikväll har stoet mitt betett sig underligt.... lite "kolikvarning" på betendet...men nu har hon ätit/druckit/skitit så kolik känns ju långsökt.. jag HOPPAS ju att det är föl på gång...:bump:
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

Stona får ofta kolikkänningar (kolik betyder ju eg bara "ont i magen") när fölet lägger sig tillrätta för inför fölningen, vilket dom ibland gör en månad innan det är dags. En del vänder sig srax innan.

Det låter nog som du kommer få en fölunge så det är bara att vaka på. Inte alla ston visar speciellt mycket tecken innan. Kan bli nu, kan bli om några veckor :D
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

ja inget föl än. men juvrena är då sprängfyllda...-med genomskinlig mjölk... men hon har bökat väldigt mycket inatt..men ätit och druckit som vanligt..
så jag hoppas hoppas hoppas att fölis inte dröjer allt för länge nu... jag är som en zombie..och inte har jag vett att vila på dagarna heller :angel:
nåja, så länge hon går mindre 445dygn så är jag nöjd.. :eek:
 
Sv: hur lång til över får stona gå?

det finns bilder på trav-avel i föltråden där.. :) fölis är ju fem dagar gammal nu.
en kvart(!!) var stoet oövervakat i hagen i måndags, och då fölade hon :p
Hon fick aldrig några vaxproppar, hon var väldigt orolig natten mellan söndag och måndag och jag sov inte på hela natten :angel: men ingen fölunge.. hon visade liksom inga andra tecken på att fölning var nära än hon gjort hela tiden. kanske att hon var lite mer "intensiv" i sitt bökande i boxen nattetid..

stallägaren har hållit koll dagtid åt mig så jag var hemma och duschade och skulle sova en stund. hann precis somna så ringer stallägaren "nu har du två hästar" :o :D så typ kvart över ett på dagen i måndags kom en liten hingst till världen :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 571
Senast: Eurydome
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 711
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp