hur långa tyglar?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 244
L

lundborg

jag tyckertyglarna känns för långa, för de släpar i backen. Tips?
finns det någon regel för hur långa de ska vara, eller kan man korta av dom lite?

hälsn tygelvabblaren

Sv: hur långa tyglar?

Släpar tyglarna i marken så är de nog lite för långa, men det ordnar du ju lätt genom att kapa av dem till lagom längd ( så att de inte släpar) På en normalstor häst så tycker jag om 8 fot ( 240 cm) , inte kortare än 210 cm, men har du en liten häst så blir ju det för långt. fram med en vass kniv!

jag har ju en liten häst ;) (arab) så nu ska jag ta fram morakniven ikväll och kapa en bit.( på tygeln förståss:rofl: )

Usch alla tyglar är för korta för mig :(
Mina favorit tyglar är 9fot 270cm o jag hittar bara 240 på nätet nu när jag behöver ett par till, ingen som har ngr till salu (mörkbruna)

Jag skulle nog bara göra en knut i ändarna...ifall man en dag skulle få en större häst....;)
Så blir det lite tyngd på dom oxå...
Men det är jag det...smålänning som man är...vill inte förstöra nåt, som kanske en dag går att använda...:D

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
243
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 414
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 044
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka