Hur länge anser ni att man ska vänta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 871
Sv: Hur länge anser ni att man ska vänta?

jag skulle nog gett hästen ett par dagar att lära sig omgivningarna och komma tidd rätta.....

3-4 dagar skulle jag gett den :)

Det beror väl på hur den är i psyket och hur mycket den är flyttad tidigare.

Är det en lugn häst som har flyttat tidigare ser inte jag någon anledning till att vänta längre än till dagen efter.

Är det en stressad hästs om kanske flyttar för första gången så skulle jag se till att den anpassade sig till rutiner i stallet och sina hagkompisar innan jag började rida på den.

Ska du köpa häst?
Lycka till! :)

precis vad jag tycker, dagen efter den anlänt är väl lite tidigt?

inte jag, en jag känner har köpt en...

Jag blir bara konfunderad, jag brukar alltid vänta ett par dagar, eller så... minst tre dagar iaf...

2-3 dagar. Men det är väldigt inviduellt. En del hästar är jätte lugna och kan utan problem ridas efter ett par dagar. Sen finns det stirrigare hästar som behöver tid på sig och då kanske jag väntar upp emot 1 vecka/mer.

Finns nog många som gärna rider samma dag också. Antingen kanske de köpt en tävlingshäst som är van vid nya ställen/andra boxar och helt enkelt inte bryr sig, eller så har ägaren alldeles för bråttom och vill bara rida,rida,rida.
Personligen tycker jag att man har gott om tid att vänta eftersom man ska ha hästen mer än den dagen

Som jag skrev, jag ser ingen anledning till att vänta om hästen tar det hela med ro.

Kan ha att göra med att jag ridit en del saluhästar och då måste man ta vara på varje dag för att hinna.

Fröken_Skåne skrev:
Finns nog många som gärna rider samma dag också. Antingen kanske de köpt en tävlingshäst som är van vid nya ställen/andra boxar och helt enkelt inte bryr sig, eller så har ägaren alldeles för bråttom och vill bara rida,rida,rida.
Personligen tycker jag att man har gott om tid att vänta eftersom man ska ha hästen mer än den dagen

Gissar för det som är fetmarkerat... Tyvärr...

Har en del som varit i samma stall som mig för ett par år sedan. De hade också bråttom. Men de hade ägt sina hästar ett tag. Men de vill testa paddocken, mycket onödigt att hetsa med det samma dag, enligt mig.

Men jag kan förstå som trazel skrev att man kanske har saluhästar och MÅSTE rida dem samma dag för att man inte kan vänta ut det hela. Men visst, det hade känts bäst om alla hästar fick tid på sig

När mina hästar kommit till mej har dom fått första dagen, alltså om dom kommer på em/kvällen tex på lördagen så får dom söndagen på sej att bara vara i hagen tills det är dax o gå in så den får följa rutinen från första början, sen när det väl är inne så har jag borstat o gått en sväng med hästen för att bekanta mej med den o se hur den reagerar på omgivningen och för att se vad den har för psyke. Funkar den bra då så tycker jag man kan rida dagen efter det, alltså på månadgen i detta exempel.

Men om man flyttar med sin häst, alltså byter stall, så brukar jag se till att motionera den dagen efter flytt på så vis som vi brukar motionera för att livet ska vara så likt som möjligt, men även här låter jag hästen få följa det nya stallets rutin så den får så mycket tid som möjligt med dom nya kompisarna.

Men min häst är väldigt cool när vi har flyttat, blir mest nyfiken o glad.

När jag fick hem min nya häst lät jag han stå en dag, sen gick jag ut en promenad med honom med grimma. Dagen efter det skrittade jag ut en sväng. Lyckligt nog så vande han sig jättesnabbt vid stallet, hagarna, hästkompisarna, ridvägarna och bäst av allt, MIG. :)

Dagen efter tycker jag! Helt klart ta en skritt tur eller så!

Skritt-tur dagen efter är alldeles lagom tycker jag. Varför vänta fler dagar? Hästar som tävlar då? Dom rids på en gång nr dom kommer till nya platser. Dessutom förstår jag inte varför en häst skulle ta skada av att bli riden efter en dag?

Jag lät min nya pålle stå första dagen, sen skrittade jag ut henne andra dagen.

Ett par dagar anser jag..kanske 3-4 eller dyl.
Undantaget är om man har en häst som inte klarar att stå. Det finns ju vissa som man inte kan låta stå en enda dag utan att de blir tokiga, skulle jag ha en sån häst så skulle jag rida dagen efter, alternativt om hästen anlände på morgonen så skulle jag då kunna rida hästen på kvällen.

Beror helt på hur hästen är i psyket, inte åker man till en tävling flera dagar innan för hästen ska lära sig omgivningen :smirk:

Det tycker jag helt beror på vilken omställning det innebär för hästen. Att flytta från granngården är kanske ingen jätteomställning, om hästen däremot importeras från egypten eller island behöver den nog få ett bra tag för att ställa om sig.

Känn av din häst.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: Edla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 226
Senast: Claraclara
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 750
Senast: cewe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka