Hur länge anser ni att man ska vänta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 867
Sv: Hur länge anser ni att man ska vänta?

Det beror helt på från häst til häst och hur långt den åkt. En ruttinerad tävlingshäst är ju van att åka på olika ställen. Min häst var hemmastadd på engång när hon kom till mig, problemen kom efter ca 1veck när hon insåg att hon inte skulle hem... hon började äta dåligt osv. Men efter nån vecka till så var hon som vanligt igen :)

3 dagar kanske beror ju helt på vad det är för häst..!:)

Min tävlingshäst red jag redan nästa dag. Van att gå varje dag.
Hon va givetvis lugn, annars hade jag inte ridit, utan tagit en promenad bara. Kändes bra första ridpasset. Va inte stressad alls.

om hästen verkar stressad hade jag dock väntat några dagar-en vecka. Men hade nog gått lite promenader. jag är rädd att hästen ska få kolik. Behöver röra på sig på ngt sätt vid nytt ställe. räcke rju med skritt.

När vi lämnade mi unghäst för inridning tog det en hel vecka innan dom en kunde lägga på sadeln för att hon var så nervös för dom nya miljöerna. Tilläggas bör att hon redan var sadelvan när vi skickade dit henne.

Jag tycker att det helt och hållet styrs av individen som jag tar hem. Ålder, utbildning, erfarenhet osv.... någon som också spelar roll är om jag känner hästen sen tidigare eller om det är en helt främmande individ.
Dock får de redan från första början arbeta.

Själv markarbetar jag hästarna under några dagar när de kommer. En del individer faktiskt direkt när de kommit ut ur transporten. Jag anser att ju fortare jag kan etablera kontakt med den nya individen desto bättre är det.

Hur länge jag markarbetar är lite olika. Sitter upp gör jag inte förrän jag anser att jag lärt känna individen ordentligt.

*kl*
Det beror på hästen tycker jag!
Mitt sto red jag dagen efter. Hon kom till stallet på fm, och på em dagen efter red jag henne.

beoror ju på hur hästen tar flytten...när jag köpte min väntade jag en vecka eftersom han var stirrig som f*n

men när nin kompis köpte red hon dagen efter,de va inga problem h'ästen uppförde sig som det bott i nya staller hela sitt lv

*kl*
Nya hästar låter jag alltid ackimatisera sig ca en vecka innan jag börjar kräva mer av dem än att de ska uppföra sig när jag hanterar dem, dvs vid daglig skötsel och när de leds. Jag anser att de behöver vänja sig vid nya rutiner, nya miljöer och nya människor, men så har jag inte heller några problem med mina hästar som man kan läsa i många trådar här på buke. :smirk:

Tycker inte man kan jämföra att flytta med sin häst till nytt stall och en häst som kommer helt ny. Samma sak med tävlingshästar, de har sina skötare, ägare, foder och rutiner med sig när de åker på tävling.

*kl*
bara undrar om hästen är lite stirrig o så kan de inte hjälpa då att rida ett lättare pass bara..om hästen är i bra kondition och inte flyttar så långt?
så kanske hästen blir lite mer avslappnad?

så länge den inte är så stirrig så den e okontaktba..då kanske inte de e de bästa att sitta upp.

Det beror ju på hur långt den har åkt och hur hästen verkar ta det i sitt nya hem. En lättare promenad redan efter några timmar tror jag dom flesta hästar kan uppskatta.

Men att traggla runt på en dressyrbana eller att begära en massa av hästen skulle jag vänta med. Kanske flera veckor.

Rid ut och umgås med hästen och ha det mysigt första tiden tycker jag är bäst.

En vuxen ridhäst med normalt temperament tycker jag gott man kan rida dagen efter den kommit, lika bra att köra på direkt.

Om hästen rest långt, är ung eller om man själv vill lära känna den lite innan man rider kan man självklart vänta några dagar, det dör den inte av.

Alltberor på hästen själv.

Egentligen är det ingen skillnad på själva flytten till dig och en resa till en tävling med en ryttare som tävlar för ägaren.

Men det beror helt på hästen.

Jag skulle dock vänta till dagen efter minst.
Beroende på hästens psyke.

beror på hur hästen är som individ. Jag väntade fem dagar innan jag red och då red jag första gången i inhängnat omårde för att lära känna hästen. men det är så olika. vissa rider dagen efter, andra rider efter en vecka eller mer. känn efter och se hur hästen reagerar på den nya miljön.

jag red andra dagen, jag tycker det är onödigt att stressa upp hästen med att avbryta det dagliga schemat. Om hästen är van vid att ridas och tränas så blir den lugnare om den får ridas, annars så står den i några dagar och bara bygger upp nerver eftersom något ovanligt är i görningen.

*KL* Ja ni som tycker man ska vänta iallafall tre fyra dagar... ni tävlar knappast va'??
Eller åker ni och stallar upp eran häst på tävlingplatsen 3-4 dagar för varje tävling. :angel:

min åsikt, ut och rid med dig, du kan ju ta det lite lungt första dagen om hästen åkt långt och inte är resvan.

Choklad skrev:
*KL* Ja ni som tycker man ska vänta iallafall tre fyra dagar... ni tävlar knappast va'??
Eller åker ni och stallar upp eran häst på tävlingplatsen 3-4 dagar för varje tävling. :angel:

Tar du en nyinköpt häst till tävlingsplats det första du gör? Frågan var ju hur länge man väntar med NY häst och jag förutsätter då att man just köpt hästen och tagit hem den. Inte är det samma sak som att åka med sin häst till en ny plats.

Jag gjorde så när jag fick hem mitt sto, så gick jag promenader med henne den första veckan.
För att hon skulle få se sig omkring, hon gick även ute i hagen.
Sen när jag skulle rida henne första gången var jag i paddocken och skrittade runt 30 min. utökade allt eftersom och det gick bra.

jag rider mina nya hästar dagen efter

jag longerade dagen efter att han kom, dagen efter det gick jag promenad och sedan red jag i ridhuset den tredje. jag väntade dock med att hoppa eftersom jag visste att han blir stark då och jag ville inte hamna i någon konflikt. man ska inte göra mer än att man är säker på att man reder ut det. jag väntade också med att rida ut själv eftersom jag ville lära känna honom bättre och att han skulle lita mer på mig innan vi gav oss ut ensamma.
egentligen vet jag inte varför det blev så, tycker egentligen att man kan rida (om man rider lugnt) dagen efter att hästen kom. annars kommer det komma en till ny sak som hästen måste vänja sig vid när den precis vant sig vid sitt nya hem och rutinerna där.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka