Hur länge är det rimligt att vänta på att journalanteckning skrivs i journal från besök i vården?

Bukefalos 30 år!

Islandshästryttare

Trådstartare
Nu har det gått en månad sedan jag hade ett läkarbesök på sjukhus. Det finns fortfarande ingen besöksanteckning från läkaren. Jag har varit i kontakt med mottagningen. De säger att diktat finns från läkaren men resursbrist gör att det inte har hunnit med att skrivas ut av administratör.

Jag förstår att sommar och semestrar ger lägre bemanning men nu tycker jag det börjar bli orimligt?

Givetvis förstår jag att detta inte är personalens fel utan för få resurser och för låg budget antagligen.

Har du varit kontakt med chefen på mottagningen? För det är den vägen man ska gå. Är det en viktig anteckning som du väntar på som måste prioriteras?

Jag var inne och kollade mitt nu och inget från juli finns med överhuvudtaget trots 2 besök. Står dock att det finns men inte är diktaderade än.

Vet inte om det hjälper men tradigt är det

Ja det är helt orimligt och stressar förmodligen även vårdpersonalen. Sen kan ju vårdpersonal ändå ta del av informationen genom att lyssna på diktatet, om du tex ska träffa någon annan som behöver veta vad som sades/gjordes på besöket. Men ändå..

Men har det någon nämnvärd betydelse för en själv som patient? Jag tänker att journalen är vårdpersonalens arbetsredskap? Inget som jag har någon direkt egen nytta av?

För mig är den ganska bra att den stämmer överens med vad jag och läkaren kommit överens om. Vi träffas mycket enbart via telefon och bra att ha och kunna gå tilbaks till då vi gör en del ändringar och lite svårt att komma ihåg allt :)

Nu har det gått en månad sedan jag hade ett läkarbesök på sjukhus. Det finns fortfarande ingen besöksanteckning från läkaren. Jag har varit i kontakt med mottagningen. De säger att diktat finns från läkaren men resursbrist gör att det inte har hunnit med att skrivas ut av administratör.

Jag förstår att sommar och semestrar ger lägre bemanning men nu tycker jag det börjar bli orimligt?

Givetvis förstår jag att detta inte är personalens fel utan för få resurser och för låg budget antagligen.

Men har det någon nämnvärd betydelse för en själv som patient? Jag tänker att journalen är vårdpersonalens arbetsredskap? Inget som jag har någon direkt egen nytta av?
Som vårdpersonal håller jag helt med om att journalen i första hand är vårt arbetsredskap. Men som patient kan det ju vara så att man inte alltid minns allt som sades och att man då vill gå in och dubbelkolla. Är det så skulle jag föreslå att man kontaktar mottagningen och ställer sin fråga.

Det finns så klart rekommendationer hur snabbt oprioriterade anteckningar ska finnas utskrivna och de brukar ligga på 2-3 veckor. Men under semestrar eller oväntad sjukdom kan det bli längre, och så länge det inte innebär påverkan på patientens uppföljning så att det blir medicinskt farligt får man nog tyvärr acceptera det.

Har du varit kontakt med chefen på mottagningen? För det är den vägen man ska gå. Är det en viktig anteckning som du väntar på som måste prioriteras?

Får ta kontakt med chefen då. Gäller ögat och jag har haft ökade besvär det sista så jag kanske får be om en tidigare tid än vad som är planerat. Då känns det inte så bra om status för senaste undersökningen inte finns antecknat. Men jag kanske tänker fel de kanske kan gå in och lyssna av det även om jag skulle bli hänvisad till ögonakuten.

Eftersom jag troligtvus behöver ytterligare ett besök akut tycker jag det inte känns bra om inte senaste status finns. Fått ökade besvär och har haft ont i några dagar och jag har hög risk för skada på hornhinnan. Men får se vad de säger ska skicka meddelande till mottagningen först.

Får ta kontakt med chefen då. Gäller ögat och jag har haft ökade besvär det sista så jag kanske får be om en tidigare tid än vad som är planerat. Då känns det inte så bra om status för senaste undersökningen inte finns antecknat. Men jag kanske tänker fel de kanske kan gå in och lyssna av det även om jag skulle bli hänvisad till ögonakuten.
Dom kommer nog inte lyssna av något men dom kan ta en kontakt med behandlande läkare från det besöket.

Högst upp när jag loggade in stod det att det fanns anteckningar som inte förts in ännu

Okej då har de nog ett annat sätt att jobba. I min journal finns inget sånt. Varken på journalöversikt eller journal. Sist det blev så här efter ett besök började jag till slut tro att jag inbillat mig besöket eftersom det saknades helt i journalen. Men då mådde jag också betydligt sämre

Eftersom jag troligtvus behöver ytterligare ett besök akut tycker jag det inte känns bra om inte senaste status finns. Fått ökade besvär och har haft ont i några dagar och jag har hög risk för skada på hornhinnan. Men får se vad de säger ska skicka meddelande till mottagningen först.
Okej. Själv har jag aldrig ens tänkt på att kolla journalen själv. Den känns för mig mer som vårdens än min, sas.

Jag förstår verkligen att man vill kolla upp sin journal. Dels för att kolla vad sjukvården sagt till mig, men också för att se hur det man framfört uppfattats. Vissa journalanteckningar efter min olycka i höstas är helt förvrängda när det beskrivs vad som hänt, och en skrev också att jag var spruträdd vilket jag absolut inte är. Det skulle kunna leda till negativa konsekvenser för mig. Har själv skrivit journaler inom socialtjänsten i många år och visst är det främst vårt arbetsmaterial men den jag skriver om ska ju kunna känna att det blivit rätt.

Så jag förstår dig verkligen ts! Lyckas inte tagga.

Okej. Själv har jag aldrig ens tänkt på att kolla journalen själv. Den känns för mig mer som vårdens än min, sas.

Går man bara på enstaka läkarbesök kanske det inte har så stor betydelse. Men jag har träffat 15 olika läkare sen april inom olika kompetensområden och varit på flera besök på akuten. Vissa besök har jag inget minne av för jag var så sjuk och chockad över mitt tillstånd i början.Då har journalen varit ett sätt att hjälpa mig att bearbeta vad som hänt och få reda på vad som har sagts.

De kan lyssna. Om de gör det eller inte beror nog på om de bedömer att det behövs eller ej, men det är ju inte något du ska behöva tänka på utan vårdpersonalen tar eget ansvar för vad de behöver veta inför ditt besök.
Jag lyssnar alltid om det finns dikterade anteckningar (från min enhet såklart) som jag tänker kan vara relevanta.
Jag skulle inte oroa mig för det om jag vore dig😊

Patientdatalagen säger att uppgifter som ska dokumenteras i patientjournalen ska föras in ”så snart som möjligt”. Socialstyrelsen återger samma krav: journaluppgifter ska skrivas in så snart som möjligt.
Det finns däremot ingen bestämd tidsgräns i den bestämmelsen.
I dit fall uppger mottagningen att läkaren redan har dikterat besöket, men att diktatet ligger och väntar på utskrift på grund av resursbrist. Ditt diktat är i sig en journalhandling vilket innebär att frågan inte är fullt så enkel som att ingen utskriven anteckning = ingenting är journalfört.

Patientdatalagen säger att uppgifter som ska dokumenteras i patientjournalen ska föras in ”så snart som möjligt”. Socialstyrelsen återger samma krav: journaluppgifter ska skrivas in så snart som möjligt.
Det finns däremot ingen bestämd tidsgräns i den bestämmelsen.
I dit fall uppger mottagningen att läkaren redan har dikterat besöket, men att diktatet ligger och väntar på utskrift på grund av resursbrist. Ditt diktat är i sig en journalhandling vilket innebär att frågan inte är fullt så enkel som att ingen utskriven anteckning = ingenting är journalfört.
Ja ett diktat är ju en dokumentation, bara inte skriftlig. Gissar att det räknas som att besöket är dokumenterat.
Då är det nog värre med en del andra som jobbar i vården som skriver själva och alltid ligger efter. Har haft kollegor som haft som rutin att samla oskrivna anteckningar på hög i typ en månad😅

Hos oss brukade också diktat bli upprioriterade om det bedömdes viktigt att det skrevs ut snabbare, tex för att en annan enhet behövde kunna läsa status från patientens besök osv. Annars lyssnade man av det.
Det är såklart störigt som patient att inte kunna ta del av anteckningen förrän det är utskrivet, men vårdpersonalen kan lyssna på diktaten och ser att de finns så det kan lyssna av för att höra hur status var då på senaste besöket så ur det avseendet kan du andas ut tänker jag :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka