Hur länge får era hästar vila efter tävlingar?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Kesella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 276
K

Kesella

Hej! är lite nyfiken på hur länge ni låter era hästar vila efter tävlingar? och givetvis hur de får vila upp sig? har ni hästarna på bete? Intressant att se hur andra gör! det är givetvis skillnad på ung/gammal häst, vilken klass den gått osv osv. skriv och berätta!

Sv: Hur länge får era hästar vila efter tävlingar?

Efter Göinge 80km så släpptes Cz på bete dagen efter. Han gillar att gå ute dygnet runt o käka gräs med polare.
Han fick vila 2 veckor. Red på söndagen, tisdagen och onsdagen. Sen var det tävling på lördagen, 80km. Nu kommer han att vila ca 2 veckor igen.
En bra regel är minst 1 dag vila per 10km tävling.
Cz är 15år och behöver inte mycket ridning mellan tävlingar. Han uppskattar att få gå ute o så kommer jag en gång om dagen med en spann mat. Lyxigt! Ibland vill han bli kliad på något speciellt ställe och ibland äter han sin mat och går sedan ifrån mig.
// Linda

Min får vila helt i 3-4 dagar beroende på längd på tävlingen. Tyvärr kan han inte vila mer än så på raken. (helt vila i hagen, bete dygnet runt när det är betesperiod) för sen går det inte att komma upp på honom ifall han vilar längre...
Så resten av veckan brukar bli lugna turer, jag känner när han är redo igen! Men han vill aktiveras om det så bara är skritt en halvtimme så är det bra. Efter en vecka brukar han bli sitt vanliga okontrollerbara jag igen och då får han jobba mera. Dock inga längre turer max 1-1½ mil i lugnt tempo eller volten.

Kesella skrev:
Hej! är lite nyfiken på hur länge ni låter era hästar vila efter tävlingar? och givetvis hur de får vila upp sig? har ni hästarna på bete? Intressant att se hur andra gör! det är givetvis skillnad på ung/gammal häst, vilken klass den gått osv osv. skriv och berätta!

Ut i hagen så fort som möjligt för att få leka med hästkompis. Sedan denna typ av vila i kanske 4-5 dagar efter en 5 milare om allt ser normalt ut. Har inte låtit häst vila mer än en vecka och ridit upp till 12 mil. Om hästen återhämtar sig och inte blivit skadad på något sätt, ryggen ser fin ut osv., så vill jag ha igång hästen tämligen snart efter en ritt. Inte för lång vila. Att få komma igång med promenadridning, uppmjukande övningar är bara bra. Sedan är det så klart inte fel att låta en egen semester följa en ritt och låta hästen få sommarvila i ett par veckor. Men syftet är då att man själv skall ha semester inte att hästen skall vila.

Hälsning Maja

Jag tycker en dags vila per tävlad mil är en bra tumregel. Kanske mer om det var lång resa till/från tävlingen.

Skulle vilja att min häst vilade i en vecka ungefär efter en åttamil, men det går tyvärr inte...
Min häst hör nämligen till den lättförsörjda sorten och eftersom jag vill att hon ska gå i en stor hage med mat veckan efter får jag ge mig ut och skritta och trava lite lugnt efter bara ca 3dar och då är hon riktigt tjock vill jag lova:D (kan ju i och för sig bero på att jag inte rider så snabbt på ritterna)
När hon äter hö eller ensilage blir hon aldrig så tjock men när hon har gräs under fötterna lyfter hon inte upp sitt lilla huvud i första taget.
Någon som lider av samma problem??

Senast ändrad av en moderator:

Mycket av magen som de får av gräset är bara vatten.

Mina hästar kan svälla upp på betet de med men det försvinner fort när man sätter igång dem. Annars är det bara bra tycker jag att de har lite att ta av på tävlingarna, men stalla gärna in henne nattetid typ någon vecka eller några dagar innan tävlingarna så hon får äta hö, litet kraftfoder och gärna betfor också för sockrets skull.

Vila efteråt är viktigt för läkningens skull, kanske låta henne stå i annan gräsfri hage/box nattetid även efter tävling om du tycker hon sväller upp för mycket?

Men att stå helt tre dagar efter en åttamil och sen skritta lugnt några dagar tycker inte jag låter farligt. Skritt kan ju räknas in i aktiv vila och hjälper till att få ut slaggprodukterna ur kroppen. Jag brukar skritta dagarna efter tävling och sen vila helt några dagar och sen sätta igång beroende på vilken häst det är. Delicat vill helst vila hela tiden han ;)

Senast ändrad:

Hon får tyvärr inte bara mage... Hon har nu bantat,, inte så roligt att banta en "tävlingshäst" men hon har varit fångfet ni skulle se hennes fettnacke och fettvalkarna framför sadeln och framför juvret :rofl: . Nu har hon dock gått ner lite eftersom hon har fått gå med munkorg i hagen med klövergräs på dagarna och så har hon fått gå i en hage med bara lite gräs på nätterna. Nu har jag ridit henne svett i två dagar så nu börjar nog kilona rasa:D :D :smirk:
Hon ska få stå inne på nätterna resten av veckan nu och bara äta lite hö och ladda inför Fornaboda:)

Racer får vila lika många dagar som mil han har tävlat. Han får oftast komma ut i hagen direkt efter tävlingen - har hänt att han fått stå i box natten efter tävlingen också (om det varit lite mer tempo). I slutet av viloperioden börjar vi skritta och "småtrava" igen. Funkar bra på honom, men så är han av den lugna sorten också...:D

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka