Hur länge gäller fabriksfel?

josefinefreed

Trådstartare
Tänker mest på Tretorn-stövlarna (den oförbättrade modellen). Ska ev. köpa ett par utav en kompis, och hon har haft sina 1 år. (Kvitto kvar) Det paret har nyligen kommit tillbaka efter att dom fått lämna in dom och fått byta en knapp på dom.

Jag ser att de andra tre knapparna är lite dåliga och lär nog kanske gå sönder inom en snar framtid. Dragkedjan kan väl även den gå sönder.

Så jag undrar hur länge gäller fabrikationsfel? Jag vill ju inte köpa ett par stövlar och sen går dom sönder och så får jag inte byta.

Sen undrar jag, brukar man bara få nya stövlar om dragkedjan går sönder? Hon fick lämna in sina på lagning när knappen gick.

Lite luddigt såhär på kvällskvisten. ;) Men jag är tacksam för svar!

Sv: Hur länge gäller fabriksfel?

Man kan ju reklamera en vara i tre år från inköpsdatumet om det är det du tänker på men det gäller bara den första ägaren. Om du som andrahandrägare vill göra det måste du vända dig till den förra ägaren, det är ju denne du har köpeavtalet med.
Jag vill ju inte köpa ett par stövlar och sen går dom sönder och så får jag inte byta.
Det är nog säkrast att köpa ett par nya i såfall...

P.S. Mellan privatpersoner gäller Köplagen, inte Konsumentköplagen.

Ja, precis. Men dethär är en vän som har 20m gångväg till butiken dom är köpta på, så skulle jag behöva hennes hjälp så tror jag hon skulle ställa upp på det. :) Man behöver ju inte nämna att det är jag som äger dom nu.

Men jag ska fundera lite. Ev. så kanske jag köper ett par nya, dom förbättrade. Har sett skillnaden på knapparna på de nya och gamla och de nya är ju överlägset bättre!

Tänk på att mycket som du nämner förmodligen inte kommer att gå att reklamera som fabrikationsfel. Att knappar och blixtlås försvagas är normalt slitage för dessa modeller (även om Tretorn haft problem med sina och därför valt att låta dem gå tillbaka). Du ska ju kunna påvisa att felet funnits från början.

Jag tror snålheten kan bedra visheten i det här fallet, köp ett par nya med förbättringar om du vill ha ett par.

Köp ett par nya istället. "Felen" som finns på stövlarna är rent slitage och du har ingen rätt att kräva att butiken ska fixa slitage som du orsakat.

halvt kl*

Fast att säga att det är rent slitage är väl lite fel eftersom Tretorns ridstövlar är kända att gå sönder inom kort tid (ibland veckor, ibland år) och att det är fabrikationsfel. Garantin på dom gäller två år, alltså om dragkedja/knapp (som är känt för att gå sönder) går sönder så får man dom lagade/ett par nya.

Har dock bokat ett par nya som jag ska hämta ut så fort dom fått hem den leveransen. :)

nej du kan reklamera i upp till två år men då är det upp till dig att bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Inom 6 månader räknas det ´som fabrikationsfel per automatik.

Okej, det har jag missat.
Dock antar jag att du fortfarande måste bevisa att det är ett fabriksfel efter 6 månader

Jag tror att de nu bara tar tillbaka Advanced och lagar och skickar tillbaka.

Ja men precis! Så jag menade. Inom dom där två åren. :)

Men nu har jag som sagt bokat mig ett par sprillans nya så :D Men tack för hjälpen ändå!

vet att det är 1 år på dragkedjan och då får man nya. Knapparna brukar dom bara byta. Vet inte hur lång garanti det är på dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 714
Senast: Hermelin
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 348
Senast: verser
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
24 331
Senast: DarkInNight
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 430
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V