Hur länge håller en sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bruno
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 489
B

Bruno

Ja som rubriken lyder -hur länge håller en sadel (märkessadel kanske man ska tillägga)? tänkte mest på bommen... Visst har det mkt med hur sadeln skötts o om den regelbundet setts över o stoppats om men vad tror ni?
Tittar man på beg. sadlar som ska säljas så ser ju vissa ut att vara av rejält äldre modell...

Sv: Hur länge håller en sadel?

Har ridit i en sadel från 1907 så de håller ett bra tag om de sköts om ordenligt.

Bara bommen håller så, det andra går ju att fixa.

då behöver jag inte vara orolig för hur länge sadeln håller:bow:
Hade ändå inte tänkt köpa en som var tillverkad före 2:a världskriget:D
En bekant till mig sa att hon absolut inte skulle rida i en sadel som var äldre än 10-12år för det hade hennes sadelinpassare sagt.
Min nuvarande sadel är minst 20år:smirk:

Jag har en sadel som är typ 5 år och en som är säkert 20-25 år. Spelar ju ingen roll vilken ålder de har bara de är bra för hästen! (och en själv)

Ne visst är det häftigt! Detta var ju dock en manskapssadel men det är ju samma material som sadlarna tillverkas i idag som då (i princip..)

Ja som rubriken lyder -hur länge håller en sadel (märkessadel kanske man ska tillägga)? tänkte mest på bommen... Visst har det mkt med hur sadeln skötts o om den regelbundet setts över o stoppats om men vad tror ni?
Tittar man på beg. sadlar som ska säljas så ser ju vissa ut att vara av rejält äldre modell...

Många sadlar/sadeltillverkare ger en livstidsgaranti på specialbommen. Äger själv en helt underbar sadel (som tyvärr inte tillverkas längre), kollade på serienummer och mailade sadelmakeriet; det visade sig att sadeln är 17 år gammal - och den är lika fräsch och fin. Bossorna är mjuka och spänstiga och hela sadeln har fått en vacker patina - så som gamla, värdefulla engelska skinnmöbler får.

Det skall också tilläggas att denna sadel är använd varenda dag i flera timmar.

Så visst håller en märkessadel länge; ett helt liv ;)

har en sadel som var begagnad när mina föräldrar köpte den 83...e nog ca 40 år. e omstoppad 2 gånger å e fortfarande i jätte snygg å super skön å rida i

Om amn borträknar min snart 2 år gamla bomlösa sadel är sadlarna till hästarna i stallet så här gamla:

2 st från tidigt 60-tal, tyska i läder 2 st från 70-talet, tyska i läder, 5 st från 80-talet, 2 st australiensiska i syntet, 1 st polsk i läder och 2 st "indiska" i läder.

Alla sadlar utom den polska och en av dom "indiska" används regelbundet, dom som inte används görs så av den enda anledningen att ingen av hästarna är så små och smala...

Så jaa, det lönar sej att sköta sina hästprylar...

Min Pessoa sadel är från -94, funkar fortfarande alldeles utmärkt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 136
Senast: Blyger
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har (enligt mätning) väldigt brett bäcken vilket förklarar att jag har så svårt att sitta ner i de flesta sadlar för jag får inget...
Svar
18
· Visningar
2 577
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka