Hur länge kan man räkna med att jobba?

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 16 910
Sv: Hur länge kan man räkna med att jobba?

Nja kanske inte nu nu, men snart. Jag har läst runt och många tipsar om att man ska söka havandeskapspenning så snart man fått moderskapsintyget (visst heter det så?) och det får man när man gör RUL, vilket jag gör i v.18. Bara tre veckor kvar dit, tre veckor går foooort.

Nä, havandeskapspenning får man ju för att man har ett jobb som man inte klarar av på grund av att det är farligt eller för fysiskt belastande för en gravid. Ett kontorsjobb kan jag aldrig i livet tänka mig räknas dit.

De som inte har rätt till havandeskapspenning (vilket ju är ganska många) får istället ta ut vanlig föräldrapenning de där veckorna före BF som man väljer att gå hem.

Har man fysisk möjlighet att jobba fram tills t ex en månad före BF så beviljas man inte havandeskapspenning utan då hänvisas till att ta föräldrapenning istället.

kl

Tack alla snälla för svar!

Jag har en känsla av att folk ofta brukar utgå från när det är ett naturligt avbrott när de bestämmer hur länge de ska jobba. Om de tex ska ha 17e feb så slutar de jobba sista jan för att det blir liksom jämnt och bra. Så månadsskiften eller högtid eller nån annan brytpunkt kan vara ett sätt att sätta ett datum.

Jag var ledig i precis en vecka innan min prins kom, och han kom på utsatt datum. Nu är 2an på väg och jag vill vara ledig i 2 veckor innan, så jag får lite mer tid att koppla bort jobbet.

Nu är 2an på väg och jag vill vara ledig i 2 veckor innan, så jag får lite mer tid att koppla bort jobbet.
Bara en allmän fundering. Får nr 1 vara på dagis "på heltid" under den tiden, eller bara 15 (?) timmar per vecka? För jag kan nog tänka mig att det är lugnare att sitta på jobbet (om man har kontorsjobb) än att vara hemma och ta hand om (t.ex) en tvååring.

Hos oss är det ok att ha de vanliga tiderna fram till bebisen är född. Jag tror att det är rätt vanligt att man har det så.

Vi har strikt enligt reglerna dvs 15 timmar som föräldraledig, heltidshemma om man har semester. Ytterligare en anledning att jobba in i det sista... det var mycket enklare att orka med kontorsjobb än en tvååring som höggravid!

Jag blev halvtidssjukskriven 1,5 månader innan BF. Men jag jobbade tre timmar om dagen fram till dagen före BF. För mig var det inga problem, anledningen till att jag blev sjukskriven var att jag fick smärtsamma sammandragningar. Då var jag placerad på ett objekt med hög stress som låg långt från min bostad. Under halvtidssjukskrivningen blev jag omplacerad till ett objekt där det inte hade varit några problem att arbeta några timmar längre, kanske heltid.

Om du vill jobba till BF så säg till din arbetsgivare att du, under förutsättning att du mår bra, vill jobba så länge. Om du blir dålig och därför måste bli sjukskriven är ju ingenting du kan veta nu. :) Jag jobbade tolvtimmarspass natt fram till 2,5 - 3 månader före BF, det fungerade för mig men det betyder inte att det fungerar för någon annan (eller att det skulle fungera för mig om jag blev gravid igen). Det är ju svårt att säga hur påverkad en blir.

Fast man blir väl inte sjukskriven pga "normala" graviditetsbesvär? Det krävs väl något extra.

Även om man inte är så dålig att man blir sjukskriven så kanske det är så jobbigt sista veckorna att man ändrar sig och vill gå hem tidigare, och det kanske inte är så poppis att meddela det bara någon månad eller några veckor i förväg.

Jaja, man vet aldrig hur det blir. Jag tror att jag ska meddela att jag jobbar fram till en vecka före förlossning om jag mår ok.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror ju på vad som klassas som normala besvär. Fyra gravida kvinnor fick rätt mot FK i en rättsprocess, läs mer här. Dvs har du sådana besvär som hade gjort dig arbetsoförmögen om du fått besvären utan att de var på grund av en graviditet så ska du bli sjukskriven. Så yrsel, ledvärk, ryggont, lågt blodtryck som är normala graviditetsbesvär kan fortfarande klassas som grund för att sjukskrivas. Det är symptomen som gör dig arbetsoförmögen och inte diagnosen.

Men sedan har du såklart rätt, du kan ju få besvär som inte gör dig arbetsoförmögen men ändå gör att du vill gå hemma. Det är ju tyvärr svårt att veta på förhand.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 471
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 973
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 173
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur