Hur länge kan man rida barbacka?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 503
S

Skuggabaldur

Har ingen sadel som passar för tillfället. Och jag vet inte hur lång tid det tar tills jag hittar en ny.
Så jag undrar hur länge jag kan hålla på att rida barbacka egentligen? Just nu håller hon på att sättas igång efter hosta. Hon ska bara skrittas tills medicinkuren är klar, vilket innebär över en vecka till. Men sen behöver hon börja röra på sig mer. Att träna trav och tölt och galopp är svårt barbacka, då hon är ganska känslig för viktfördelning och sånt. Har provat bomlös sadel och det funkade inget vidare på henne.
Skritta går ju bra, hon tar långa kliv och verkar trivas, men det känns ändå inte som att det är bra att hålla på och rida utan sadel för länge...
Hur många gånger i veckan hade ni gjort det? Kan ju såklart tömköra också, men vi har en bit till paddocken och att tömköra i mörkret på vardagskvällarna efter jobbet är inget vidare.
Ska såklart försöka få tag på sadel, men jag vet ju som sagt inte hur lång tid det kommer att ta...

Sv: Hur länge kan man rida barbacka?

Hej!!
Du kan rida barbacka, men du måste tänka på att vikten endast fördelas just där du sitter. Därför måste du kunna sitta ordentligt på hästen, rakt och belasta hästen på rätt sätt.
Vilken bomlös sadel har du provat? Det finns hur många olika modeller som helst, och bara för att en inte fungerar behöver det inte betyda att ALLA bomlösa sitter dåligt på din häst.

Har inte heller någon sadel till min häst just nu. Så länge jag bara ska rida en kort tur så rider jag utan sadel i trav, skritt och galopp. För att kunna göra det måste man ha bra sits och balans, hästens gångarter får inte heller vara för skumpiga så att du sitter och skumpar på hästens rygg då det är hög risk att den får ont i ryggen. När jag ska rida längre eller träna för tränare så lånar jag en sadel som passar någorlunda på honom..

Jag red min häst barbacka i ett halvår innan jag hittade en sadel som passade honom. Red i princip varje dag och tränade dressyr med för den delen. Jag satt iofs inte direkt på hästens rygg, utan hade schabrak, gelpad och teddypad emellan. Fastspänt med en tömkörningsgjord. Vet inte om det gör nån skillnad på din pålle, men min gillar inte mina vassa sittben om jag sitter direkt på ryggen. men med pad emellan gick det utmärkt. Undrar samma som Noffepoffe annars, vilken bomfri var det du provade?

Ärligt talat har jag ingen aning om vad det var för märke, men det var en islandsmodell.
Säger inte att jag har något emot bomlösa annars, hade gärna velat ha en (speciellt de där spanskinfluerade är så fina), men som sagt så tror jag inte det kommer att funka på just min häst. Dessutom har jag hittat en bomsadel nu som jag, om den passar hästen, vill köpa.
Så jag får hoppas att jag inte behöver harva runt barbacka så jättelänge till.
Men det borde inte vara nån fara då, om jag bara skrittar och hon inte visar nåt obehag?

Tack! Den tråden har jag sett innan, men totalt glömt bort.
Men alla pratar om att ha en pad eller nåt avlastande. Räcker ett tjockt schabrak, som man sätter fast med en täckesgjord? Har inga paddar förutom en liten antiglidpad...

NEJ det räcker verkligen inte!! Du MÅSTE ha en pad under din bomfria sadel! Inläggen i padden fungerar som bossor, och du skulle aldrig rida i en bomsadel utan bossor, eller hur? Sadeln trycker på ryggraden om du inte har en pad, inte konstigt att den inte passade!

NEJ det räcker verkligen inte!! Du MÅSTE ha en pad under din bomfria sadel! Inläggen i padden fungerar som bossor, och du skulle aldrig rida i en bomsadel utan bossor, eller hur? Sadeln trycker på ryggraden om du inte har en pad, inte konstigt att den inte passade!

Du har missförstått mig ;) ! Det senaste inlägget handlade om ifall det räcker med ett schabrak om man rider barbacka eller om man måste ha en speciell pad. Syftade på tråden som Mirre länkade till. Där skrev flera att om man rider barbacka under en längre tid så är det bra om man har nåt underlägg/pad el. liknande. Så jag frågade om ett schabrak räckte.
Ursäkta om jag var lite otydlig.

Ang. bomlösa så är jag lite tveksam till sådana. Jag har ingen egentlig erfarenhet av dem och hälften jag pratat med säger att de är jättebra, andra hälften att de inte är bra. Så det är jättesvårt att veta... Därför ska jag kolla på bomsadlar nu i första hand - har hittat en jag verkligen vill ha, bara den passar hästen. Men får jag chansen att prova olika bomlösa och det är någon som verkar jättebra och det fungerar, så varför inte? Är varken för eller emot, då jag helt enkelt anser mig veta för lite än så länge.

Tillbaka till ursprungsfrågan. Hur länge kan man rida barbacka?
Är hästen vuxen och riden förut? = länge. Dygnet har 24 timmar. Om du rider en timme har hästen 23 timmar att "vila" ryggen på. Rider du 2timmar varje dag barbacka, har den ändå 22 timmar kvar att "vila" på.
Rid på du. Skulle förvåna mig mycket om en annars normal häst inte skulle tåla att du red på den, oavsett om du har sadel eller inte.

Jag brukar köra med en sån billig tjock teddypad + en teddyvojlock. Dom fäster bra i varandra jämfört med vanligt tyg och det blir tjockt och mysigt att sitta på.
Jag tror tyvärr att bara ett tjockt schabrak inte gör någon nytta, min konstruktion var gränsfall, tror egentligen mest det var jag som satt bekvämare :p Om man har en pad i hårt skumgummi kan det fungera, med vojlock/schabrak under för att inte smutsa ner i onödan. Paddar i teddy eller skumgummi brukar vara väldigt billiga.

Såna där som man har som sittunderlag på stolar när man sitter ute på vintern menar du? Eller åt det hållet, fast gjorda till hästar?
Ska se vad jag kan hitta!

Jag har ridit min häst barbacka i 1 år nu. (Hon är 20 år) Skrittar då iofs bara, men hon har inte fått några problem med ryggen. Jag sålde sadeln, då den kändes onödig när jag bara skrittar (pensionerad pga senskada).
Jag lägger bara på ett schabrak på sommaren, så jag ska slippa bli så svettig i baken :D

*kl*
Har inte orkat läsa igenom hela tråden.
Jag red mitt russ barbacka i 3 år. Funkade jätte bra. Hoppade tom bana med henne barbacka. Hade ingen sadel som låg bra!

Dressyrtränade, hoppade, klättrade osv med min häst i 7 mån utan nått att sitta på, detta pga att jag inte hittade passande sadel. Hon hade inte en uns av ont i ryggen. Hur mycket du kan rida barbacka beror enligt mig på hur bra balans och följsamhet du har samt hur musklad hästen är.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 743
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 232
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka