Hur länge utan annat än halm att äta?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Fozzie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 082
F

Fozzie

Vad tycker ni - Är 8 timmar på box, med fri tillgång på bra halm att äta (och vatten såklart..) för länge "utan mat"? Det borde ju inte vara det, men mattes hjärta oroar sig lite.. :p
De äter lite halm men de proppar ju inte i sig direkt.
Behöver ha dom inne över dagen så de håller sig i normalt hull. Bor 6 km bort från stallet o det gåår ju att åka dit o ge dom lite hö fast då känns bantningen bortkastad? I dag har dom varit inne sedan kl 11.30 stog och sov i hagen när jag tog in dom.

Så Egentligen är frågan hur länge kan man låta dem vara inne över dagen utan hö? Hur gör ni?

Dom går på naturbete på natten.

Sv: Hur länge utan annat än halm att äta?

Åh, vad det värmer att höra att du bekymrar dig över tillgången till grovfoder!
Tänk bara hur många hästar som står upp till ett halvt dygn utan grovfoder bara för att det räkar vara natt.

Med fri tillgång till halm behöver du inte ha dåligt samvete.

Jag tror att det är helt OK. Det viktiga är nog att de har lite att tugga på men också att det inte är ngt gott energirikt foder.

Mina 2 hästar står också inne på dan med halm och vatten, för att slippa värsta solen och insekter.
De ligger och vilar mesta delen av innetiden och tror inte att det går nån nöd på dem.

Tack för era svar :) Jo grovfoder är jag väldigt noggran med tackar för berömmet! Jag mår också illa, får rysningar när jag hör folk som har sina hästar på spån utan nåt att äta i x-antal timmar.. har kallblod/kallblodskorsningar så de har stort behov av grovfoder.

Var uppe i stallet vid 18.30 o tog ut dem, det var inga jättehungriga hästar precis utan de hade sovit (halm i manen hehe :D ) och de lufsade lugnt ut i hagen och ställde sig att beta efter en koll av ägorna. Är de hungriga brukar de ha fasligt bråttom och det var inga tendenser så det verkar ok! Svalt o skönt på kvällen.

Jo de har både halmströ och så lägger jag en hög med ren halm längst fram i boxen så de har att äta på.

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte oroa dig, de kan stå utan hö den tiden så länge de har halm. :) Grovfoder som grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
877
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst... 2
Svar
20
· Visningar
2 454
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka