Hur länge vänta med att byta blöja

vinkelina

Trådstartare
Måste börja med att förtydliga med att jag naturligtvis byter blöja på mitt barn

Hur gör ni med bajsblöja och sovande spädbarn. Här bajsar ungen rätt ofta i sömnen dagtid. Gärna när han just precis somnat. Byter jag då blöjan vaknar han och man får börja om med en 20 min sövningsperiod samtidigt som storebror hoppar jämfota av otålighet.

Väntar jag 40 min -1h brukar han vakna upp av sig själv. Känns ju dock inte snällt mot honom att sova i bajs, samtidigt som han behöver sova.
 
Generellt har jag alltid bytt bajsblöjor direkt, klart det hänt att det behövt vänta men om det var rutin att bebis bajsade strax efter att hen somnat så skulle jag velat ha en plan. I första hand skulle jag nog prövat grodhålla/potta barnet före sövning för att se om det bajsade då.
 
Måste börja med att förtydliga med att jag naturligtvis byter blöja på mitt barn

Hur gör ni med bajsblöja och sovande spädbarn. Här bajsar ungen rätt ofta i sömnen dagtid. Gärna när han just precis somnat. Byter jag då blöjan vaknar han och man får börja om med en 20 min sövningsperiod samtidigt som storebror hoppar jämfota av otålighet.

Väntar jag 40 min -1h brukar han vakna upp av sig själv. Känns ju dock inte snällt mot honom att sova i bajs, samtidigt som han behöver sova.

Jag tycker också det är en lite klurig situation, där principen ”byt bajsblöja direkt” och ”låt bebisen sova” krockar. Sedan är det som tur är min erfarenhet att situationen mest uppstår med rätt nykläckta bebisar, där skadan inte är så stor om man väcker dem eftersom de ändå kommer att somna om snart igen. Alltså vinner principen ”byt bajsblöja direkt” i de allra flesta fall, undantag kan vara om bebisen t ex var jätteövertrött och ledsen och precis lyckats komma till ro - då har jag avvaktat.

Jag tycker att @superstar s tanke om att ha en plan är bra. Jag hade nog bytt blöja och sedan stoppat bebisen i selen så att inte storasyskonet behövde vänta.
 
Jag tycker också det är en lite klurig situation, där principen ”byt bajsblöja direkt” och ”låt bebisen sova” krockar. Sedan är det som tur är min erfarenhet att situationen mest uppstår med rätt nykläckta bebisar, där skadan inte är så stor om man väcker dem eftersom de ändå kommer att somna om snart igen. Alltså vinner principen ”byt bajsblöja direkt” i de allra flesta fall, undantag kan vara om bebisen t ex var jätteövertrött och ledsen och precis lyckats komma till ro - då har jag avvaktat.

Jag tycker att @superstar s tanke om att ha en plan är bra. Jag hade nog bytt blöja och sedan stoppat bebisen i selen så att inte storasyskonet behövde vänta.

Alternativt sövt bebisen i sjal/sele från början då barn väldigt sällan bajsar när man bär dem. Det var min nästa plan :p
 
Jag byter i regel direkt. Känns inte bra att hon ska sova i bajs.
Å andra sidan är min dotter en sån som inte verkar besväras så mycket. Och det kan säkert hända att hon bajsar när vi sover utan att säga till och då är det svårt att byta direkt. Tänker då att om vi kämpat i timmar med att hon ska sova och hon sen bajsar efter en stund så skulle jag nog låta henne sova lite innan jag byter, om inte annat för att komma ifrån övertröttheten och inte behöver söva om i det. Förutsatt att hon själv inte säger till utan sover vidare.
Alternativt kör jag blöjbyte där hon sover lite snabbt.
Men det är svårt! Självklart ska inte bebis behövs ligga i bajs. Samtidigt är sömnen viktig känner jag.
Min bebis har aldrig varit röd eller irriterad i rumpan och är hon vaken eller annars i normalfallet så byts blöjan direkt!
Å andra sidan upplever jag att hon oftast vaknar för att bajsa nu så då är det en ickefråga :)
 
Tror det handlar om att han dagtid sover på magen (sover bäst då) till skillnad för att nattetid sova på rygg. Bär en del i sele men har ännu för dåliga rygg och magmuskler för att orka längre pass.

Ibland lyckas det att byta, oftast om han fått sova en stund innan. Ibland går det inte alls. Så man får verkligen avväga. Som tur har vi inte haft röda rumpor
 
Generellt har jag alltid bytt bajsblöjor direkt, klart det hänt att det behövt vänta men om det var rutin att bebis bajsade strax efter att hen somnat så skulle jag velat ha en plan. I första hand skulle jag nog prövat grodhålla/potta barnet före sövning för att se om det bajsade då.

Hade också gjort så och sen kanske söva i sjal som @pollex nämnde. Bajsblöjor byter vi alltid direkt, det irriterar ju huden så enormt så det känns inte schysst att inte byta ASAP. :)
 
Kortare sovstunder avvaktar jag faktiskt om de bajsar precis när de somnar.
Amningsbajset är väl betydligt skonsammare mot huden än senare också. Men då har jag inte varit med om sömnbajsande och upprepade gånger. Sonen var expert på det som nyfödd och särskilt flera gånger på raken.
 
Bryter typ ihop om bebis visar sig ha bajsat efter att ha somnat efter en lång kamp :arghh:
Men, biter i det sura äpplet och byter blöja ändå, oftast somnar bebis om igen ganska snabbt. Eller bebis, min bebis är ju 1,5 år nu men det kan fortfarande hända och hände även när bebis var mindre.
 
Jag bytte direkt jag märkte att dom bajsat, men ja hade det varit en sovkamp och bebis riskerar vakna hade jag bog faktiskt avvaktat en stund.
Kanske funkar det att byta när bebis sovit en stund och inte är sådär alldeles nysomnad?

M e n, kan tilläggas att, mina barn sover genom vad som helst. Även blöjbyte. Oerhört tacksamt!
 
Jag byter direkt. Har provat att avvakta men gick istället med oro o dåligt samvete så jag tog hellre att bebis vaknade och fick sövas om senare.
 
Kortare sovstunder avvaktar jag faktiskt om de bajsar precis när de somnar.
Amningsbajset är väl betydligt skonsammare mot huden än senare också. Men då har jag inte varit med om sömnbajsande och upprepade gånger. Sonen var expert på det som nyfödd och särskilt flera gånger på raken.

Sonen är bara 8 veckor. Händer ju inte varje tupplur och försöker byta om de kommer i den ”långa” dagsluren då han sover 3-4 timmar i ett sträck
 
Wow! Den funktionen har jag inte lyckats beställa på mina barn men det låter väldigt smidigt! :D
En enda gång har vi lyckats byta blöja i sömnen här, i övrigt vaknar han av allt. :D

För att återgå till ts: jag byter direkt. Min son är svårsövd men jag har inte samvete att låta honom sova i bajs. Han hade en period när han alltid bajsade precis innan han somnade, då var det bara att byta och börja om, hur frustrerande det än var. Nu (6 månader gammal) har han dock hittat sina tider och det händer aldrig längre.
 
Wow! Den funktionen har jag inte lyckats beställa på mina barn men det låter väldigt smidigt! :D

Det är väldigt smidigt, vi har också den funktionen! :up: Dock svårare med bajs än kiss, för då måste man ju på med vatten eller våtservetter osv.. när han var liten gick det, nu vaknar han oftast av bajsandet i sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 508
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 552
Senast: Jaahl
·
Gravid - 1år Nu är jag tillbaka igen. Min son är 5 månader nu på söndag och hans sovvanor är om möjligt sämre än någonsin. På natten vaknar han...
2
Svar
32
· Visningar
2 696
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Imorse inträffade en grej som fick mig att börja undra lite. Släntrade in på det angenäma matplacet Mc Donalds och tog en kaffe. Det var...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 180
Senast: humlanotrocadero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp