Hur länge....

AnnaJL

Trådstartare
....tycker ni att man ska vänta med att rida efter verkning? (Barfota häst).

Verkade min nya häst i morse för första gången. Hovslagaren trodde inte att hon skulle bli öm men man vet ju inte med en ny pålle.

Kan jag ta en tur ikväll???

Sv: Hur länge....

Det är bara att rida på. vad jag hört så finns det ingen speciell väntetid. Jag red mitt sto samma dag som jag tog av henne skorna.
Och det var inga problem. Märker du att hästen är ömfotad så rid på mjukunderlag.

Jag snor din tråd lite. Jag är medryttare på 2hästar den ena har skor den andra inte. Hästen utan skor kan inte trava/galoppera på grusväg för att hon får ont i hovarna man måste rida på gräs med henne. Jag tycker hon borde få skor men ägaren säger att dom inte skaffar skor om det inte behövs och det tycker hon att det inte gör. Hästen har aldrig haft skor. Hästen är 5år nu i sommar. Men jag tycker verkligen hon borde få det eftersom hon får så ont när man rider på stenar. Vad ska jag göra för att få ägaren att inse att hästen får ont av att gå på stenvägar utan skor..??

Senast ändrad av en moderator:

prova att gå en sväng med henne och kolla om hon ömmar? gör hon inte det så kan du nog lugnt rida..!

Vi tycker pålles skor på sommarhalvåret, och vi låter bli att rida den första tiden. Visserligen rycker vi dom innan betet, men eftersom han är så pass omfotad som han är så måste han få vänja sig vid att vara skolös ett tag. Efter betet, när vi börjar sätta igång honom igen, kan vi gå på grus och annat knöligt underlag utan problem.

Men gå en promenad med hästen så ser du ju om h*n ömmar?

Vår welsh ponny går utan skor. När jag verkat henne får hon vila tills dagen efter sen är det bara att köra på! Hon är under inkörning just nu så vi är ute på grusvägar och annat vasst och fint.. Hon har visserligen aldrig reagerat för underlaget, det är mest jag som reagerar med akut trötthet efter att ha verkat henne:o :o

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: Claraclara
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 742
Senast: cewe
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka