Hur långt har ni kommit med era 2-åringar?

Inelin

Trådstartare
Mitt lilla tvååriga sto longerar jag i kapson, hon lyssnar till röstkommandon. Jag leder och hanterar och sköter. Har ännu ej haft på träns med bett. När tycker ni man tidigast kan börja longera? Som ettåring?
 
Jag tycker man tidigast ska börja longera som 3-4 åring....longering sliter hårt på leder och speciellt på en ung ofärdig häst....tömkör istället och kör in hästen, så får den en fin start inför inridningen sen
mina 2 åringar tränas för fullt...4-5 mil i veckan motion.
 
Ta det lugnt!!
Är det bråttom??
Nej, låt hästen vara häst så länge det går det vinner du mycket på!!
Låt henne gå i flock och lära sig om flockbeteendet som du ska lära henne när ni börjat träna.
Ut ich gå med henne, promenera och kanske cykla om det går.
Umgås med henne som en vän men åxo som du vill att hon ska bli hanterad på.
Lär henne saker, visa henne världen, för sen sitter du där på ryggen, och då har du inte mycket koll om du inte från början visat henne hur man ska göra.
Tänk dig ett barn, böra lite smått , förklara och visa mycket, man kan inte överdriva!!
DEt finns så mycket att göra och mycket förberedelser, om du är osäker finns det bra böcker.
 
Jag tar långa skogspromenader två gånger i veckan och en dag longering men då handlar det mer om typ 40minuer. Resterande får hon stå och gotta sig med gräs, fast jag tar ju in henne varje dag för och gå igenom flugbett och borsta av henne.
 
Longera gillar jag inte alls men måste på veterinärens order. Det kunde hon inte förra året som tvååring.

Däremot så började vi med tömkörning i grimma ute i skogen med kompis, red med henne som handhäst, tränade kommandon med henne lös och löshoppade. Gick även promenader.

Och sen var hon "hag-konvalescent" i ca 3 månader då jag bara tog in och borstade pga skada och då befäste hon mkt av det vi gjorde innan skadan.
 
Vår 2årshingst förstår det där med longering. Husse har bara hållit på såpass att slanten fallit ner för grabben.
F ö är han ledd mycket, haft träns litegrann samt "tömkörd" i grimma (med träns under)med mig bredvid hållandes i grimskaftet.Fast han har inte riktigt greppat detta än, stannar ibland för att se var husse är.....
Han har åkt ganska mycket transport så han är lättlastad. Han är också löshoppad några gånger vilket han tycker är kul. Dessa löshoppningar har varit på olika ridanläggningar så han är ganska välberest/miljötränad.
Han ska kastreras i höst, så då blir det väl lite mer markträning. Det är trots allt lite mer spännande med en hingst när man är ute på promenad osv....
 
Tack för era svar allihopa!

Min tvååring går på lösdrift året runt och har gjort så sedan födseln. Hon går med sin halvbror och sin stokompis i en stor hage med varierad terräng, så visst motionerar hon sig själv! Jag vill hantera henne mycket så att hon inte blir någon halvförvildad liten tjej... Tack för era svar! Hälsar Inelin
 
Vi longerar inte vår två åring för att jag personligen inte är förtjust i det. Slitage, nötning, osv.
Han är däremot inkörd och förspänd. Han kan ha sadel och täcke på sig i utbildningssyfte. Samt att han accepterar träns med bett utan problem. Huvudsakligen tömkör vi i grimma och kör med släpa med träns.
Han är lastbar utan några som helst problem.
I sommar har han dock gått på bete och haft semester och varit häst. :)
 
Min 2-åring har också gått på bete hela sommaren från juni-sista aug!Dom måste få vara unghäst och växa i sina liv dom med! Jag fick henne som ohanterad 1-åring :crazy: Men det tog inte lång tid innan vi hittade till varandra :love: Nu så kan hon tömköras, löshoppas och "kan" longering men som jag alldrig använder för utom när jag använder the seven games! då hon får tänka lite :idea: Men hon har träns och sadel på sig utan problem! har suttit på henne 2gånger! :bow: :bow: utan problem! hur stor är era 2-åringar? vad har ni för planer för dom? :p nyfiken! :d
 
Jag är ute och går med min. Tömkör ibland för skojs skull.
Longera ser jag ingen som helst anledning att göra med en sån ung häst, då är tömkörningen mycket bättre.
 
Jag köpte min 2åriga Arabhingst nu i Augusti och vi har hunnit med rätt mycket på den korta tiden jag har haft honom :)
*Har börjat tränsa honom så att han får vänja sig vid bettet.
*Lärt honom röstkommandon.
*Gått över presseningar och träbroar.
*Varit ute på promenader.
*Gjort cavaletti övningar.
*Provat att longera, bara så att han ska förstå att man ska gå runt mig.
*Fått honom att lyfta benen utan problem, han sparkade med bak förut.
*Stå uppbunden.
*Nu håller vi på och tränar badning och det går jättebra.

Snart ska jag även börja lägga på en sadel, ska låna en galoppsadel som inte väger så mycket.

HAn ska på avelsvärderingen i mars nästa år och då ska han vara tipp topp i hanteringen.
 
Mitt halvblod som inte matchas för något särskilt har väl hunnit med en hel del ändå...

Jag kan gå med henne utan problem, långt hemifrån, hon står gärna själv i hage och stall.. haft träns med bett på, haft sadel på, tömkört henne (inte kopplat linorna i bettet utan i grimman), hon är täckesvan osv.

Skulle det vara så så kan jag binda henne i ett träd i skogen och gå därifrån, hon har inga problem med att stå uppbunden...

Har spolat henne (hon är ca 90 % vit, så...) och hon står fint när hovslagaren är här...

Vi har bara lekt fram detta, provat lite och inte gjort så stor grej av det... Sadeln la jag bara på och gick ut och gick en liten runda med, hon betedde sig som om hon var född med sadel...

//E
 
Min halvblodsvalack född i maj-01 har precis börjat lite mer ordentligt med sin inkörning. Kan skritt o halt kommandona vid tömkörning, haft sele (usch vad svanskappan var läskig när man ville busa runt o galoppera lös :p) och nu går han utan problem med skaklar. (kan bli lite confused när han ska svänga o de tar emot, men det funkar bra.)

Har löshoppat honom lite o haft med honom som handhäst ett par gånger. Täcke har han haft sen han var baby, träns o sadel är inget problem. Men jag har varken longerat honom eller suttit på honom än - känns som det är för tidigt...
 
Min två-åring och jag promenerar och har haft på träns. Just nu är hon tyvärr skadad men vi skrittar omkring och tittar på allt nytt, har precis köpt henne. Hon är superduktig!men hon har lite svårt att stå still på stallgången och kickar gärna mot de andra hästarna så det jobbar vi med. Annars tar vi det väldigt lugnt, hon är ju bara bebis! Och hon ska inte visas på treårstesten för jag tycker att det är för tidigt. Men däremot ska jag eller rättare sagt stallägaren som är travtränare köra in henne såsmåningom. Ska bli skitkul!
 
min 2 års ponni kan:
-longering (longerer veldig lite, bare for å lære det inn + lære inn kommandoer for skritt, trav osv)

-langetøyler dressur, valgte denne formen for trening fremfor tømmekjøring sånn i starten, lære henne å jobbe bakfra og bruke innvendig bakben osv.

-täcke. vant med å ha täcke på, ute og inne.

-har hatt trans med bitt for å vennes til det, har ikke hatt tømmer festet i bittet.

-kan stå alene i stall og hage.

-kan kjøre transport uten problem.

-har hatt gjord rundt magen, var helt greit.

-hat hatt sadel på en gang, men ikke med gjord.

-kan gå på promenad.

-kan spyles og vaskes (er heeeeeelt hvit/albino så det er et måste)

hun kom til meg i april og sto på bete uten å trenes 1.juni til sist i august
 
Min tvååriga halvblodsvalack född i maj har haft täcke, är sadel och tränsvan, löshoppad ca 1 m med bra teknik. löslongerad, något tömkörd och sutten på 2 ggr! mer vill jag inte göra detta året! Han är ca 155cm men jag hoppas han ska bli större eftersom jag är 172cm! :smirk: han är väldigt smäcker.
 
Jag fattar inte en sak...varför kan man inte börja longera tidigare än 3-års ålder? (när jag skriver longering menar jag när hästen springer runt dig med en "lös" lina) om man inte gör det längre än 5-10 min och tar det luuugnt så är det ju jätte bra träning. Sen vet jag inte vad ni menar med tömkörning, men för de flesta betyder det att gå på en volt med en inspänningstygel...sliter inte det mera? :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 721
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp