Bukefalos 28 år!

Hur långt mellan mockningarna

Så länge boxen mockas en gång om dagen så räcker ju det (i alla fall så länge den inte står inne en 20h om dygnet, då kan det behövas både 2 eller 3 mockningar om dagen.)

Då jag hade ponny så mockade vi varannan dag, spån bädd och båda ponnyerna sket längst med en kortsida i boxen. Ja de var två små ponnyer i en box så blev typ lika mycket skit som en liten storhäst. Men då de var renliga och lagom pedantiska med var de sket så var det ändå inte ens en halv kärra skit man mockade ut.
Hade dock aldrig gått med ngn av nuvarande hästarna. Den ena gömmer bajset under halmen och den andra skiter iofs i en enda hög, men den högen är mer eller mindre mitt i boxen och tydligen trevlig att sova i...
 
Undra om det bara är jag som anser att har man bara en eller ett par hästar att de faktiskt förtjänar att komma in till en ren och nymockad box VARJE dag... Skulle ALDRIG släppa in dem från hagen in till en skitig box oavsett hur renliga de är.. FY!

Jag har också den förmånen eftersom jag kan jobba halvtid.
Men att på det sättet döma andra som har skiftjobb, heltidsjobb, står inackorderade i stall med kortare utevistelse och har oregelbundna tider av annan anledning är fruktansvärt dåligt tycker jag. FY!
Det är få förunnat att kunna mocka samma tid varje dag och dessutom innan hästen kommer in för dagen. Väldigt få.

Som @Equilina säger....hästen stod ju i precis samma box med samma skit i morse.

Bra hästägande definieras inte av när på dygnet hästen får det mockat utan att man gör det varje dag.
 
Undra om det bara är jag som anser att har man bara en eller ett par hästar att de faktiskt förtjänar att komma in till en ren och nymockad box VARJE dag... Skulle ALDRIG släppa in dem från hagen in till en skitig box oavsett hur renliga de är.. FY!

Du menar att om man har fler än två hästar så förtjänar de inte att få mockat, eller hur menade du nu?
 
Att det ska vara rent just när hästen kommer in känns nog viktigare för oss än för hästen. Om den skulle behöva stå i ren box hela tiden skulle vi ju vara tvungna att stå med grepen i högsta hugg under hela tiden den står inne..
Så som du beskriver är boxen inte omockad mer än några timmar extra, för hästen iaf. Inga problem så länge bädden fortfarande är fräsch! :)
 
Det som jag varit med om, som jag tycker är jättelustigt, är att vissa personer som har sin häst ute i bara 6-8 h, kan förfäras över att min häst som går ute 12-13 h får komma in i en omockad box ibland :rofl: (och då stå inne max en timme innan jag kommer och mockar). Totalt står deras hästar i skit längre tid per dygn än min :angel:
 
Undra om det bara är jag som anser att har man bara en eller ett par hästar att de faktiskt förtjänar att komma in till en ren och nymockad box VARJE dag... Skulle ALDRIG släppa in dem från hagen in till en skitig box oavsett hur renliga de är.. FY![/QUOTE
Är du där och mockar varje gång de skitit? Ska man vara i stallet på morgonen när de släppts ut? Om det inte passar med hur man jobbar? Tänk ett varv till!
 
Jag mockar en gång om dagen så att det är rent över natten när hästen står i boxen.
Han kommer ibland in när det inte är mockat för att folk tar in tidigare än vad som är sagt men han överlever den tiden det blir (30-60min)
 
Så länge boxen blir mockad en gång om dagen tänker inte jag på när på dagen det händer. I "mitt" stall skulle det inte heller fungera att som någon skrev, se till att det är mockat innan hästen kommer in. Där går vissa hästar in runt 14-15-tiden, och de flesta kommer ju till stallet senare än så. Det har jag aldrig reflekterat över, huvudsaken tycker jag är att det blir rent någon gång under dagen.
Och i vårt stall skulle det inte fungera att hästarna kommer in vid 14-15. Skulle vara lagom mycket svårare att mocka, synd om hästen och mest ineffektivt. :p

Vi har gjort det så lätt som möjligt för oss, de har tillgång till mat hela tiden så vi slipper potionsfodra och så får de vara ute så länge som möjligt. Sparar strö, arbetskraft, tid och pengar. :) (=vi slipper mocka bajs från 18h av tid inne i boxen, försöker hålla tiden inne till max 10h)
 
Och i vårt stall skulle det inte fungera att hästarna kommer in vid 14-15. Skulle vara lagom mycket svårare att mocka, synd om hästen och mest ineffektivt. :p

Vi har gjort det så lätt som möjligt för oss, de har tillgång till mat hela tiden så vi slipper potionsfodra och så får de vara ute så länge som möjligt. Sparar strö, arbetskraft, tid och pengar. :) (=vi slipper mocka bajs från 18h av tid inne i boxen, försöker hålla tiden inne till max 10h)

Ja, där ser man hur olika det är :) De hästarna (och även de flesta av de andra hästarna som går in senare) skulle definitivt inte kunna ha fri tillgång på grovfoder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft rejäl magsjuka för att göra en lång historia kort så fick jag inte behålla näring på cirka 3,5 dygn menvätskeersättning...
Svar
12
· Visningar
3 759
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 722
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
787
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En annan anledning till varför jag började med downsizing förra året och planerar att fortsätta göra det detta året var att jag kände...
Svar
2
· Visningar
973
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp