Hur lappar jag ett täcke?

Harbor

Trådstartare
I ponnyns täcke har en stor bit rivits upp. Har en reservtygslapp men har ingen aning om hur det är bäst att lappa. Det är ett Hansbo regntäcke. Tips?

Finns det förresten något täcke som håller bättre? Misstänker att det är kompisen som bitit och rivit.......
Har nu köpt Amigos 1200d, men vet inte om de håller bättre.

Sv: Hur lappar jag ett täcke?

Är det bara yttertyget som gått sönder?

Jag hade limmat. Det finns speciellt lim som jag inte nu kommer på vad det heter. 1200d borde hålla tycker jag.

Jag sicksackar fast lappen vid lagning och sedan sprayar jag på inpregnering på sömmen. Då håller det torrt trots ihållande regn.

laga ett täcke där var en reva i yttertyget på, eller ja pappa gjorde det mesta jobbet, ibland har man extra tur som har en händig pappa som är van att laga båtkapelll!

gjorde så att vi tog tyg som var vattentätt, (det hade jag använt för att sy regntäcke till hundarna med) klippte två fyrkanter i lagom stolek, den ena limmade vi fast på insidan av revan den andra på utsidan (med den vattentäta sidan av lapparna utåt på både in och utsida av yttertyget) och sen fick det ligga lite i press. blev en smidig och tät lagning.

Har sett ett par Amigo 1200d som blivit strimlade...

Din häst liknar vår!!:laugh:
Vad synd att inte ens de starkaste täcken håller.... Jag har dock sprutat jätteäckligt antibite på vårt. Bara jag rör täcket får jag det på händerna och av misstag i munnen om jag lite rör mig i ansiktet.

kl, vill också veta vad för lim man kan ha till att laga täcke med, har ett trend täcke med en liten reva i mitt på korset :( har extra lapp men undrar om man kan ta vanligt textil lim och lägga i press för att det ska vara vatten tätt?

Hansbo/Event är de sämsta täcken jag prövat faktiskt.

Amigo har jag inte så stor erfarenhet. Mina Rambo o Bucas smartex täcken har hållt för vilda lekar.

Jag har använt Rambos repair kit och det funkade bra, dock räckte limmet inte särskilt långt så jag undrar också om det finns något annat liknande lim som fungerar bra för täckeslagning? Har testat Cascos Textillim och det limmet fungerade inget bra alls.

Är det hyfsat små revor syr jag igen dem med dubbel björntråd och limmar skarven med liquisol. Större brukar jag lämna till en sykunnig dam här i närheten som lagar snyggare med lapp över, senaste jättehålet som blev var som en hel stor lucka och till och med fyllningen var trasig. Då tråcklade hon dit en ny bit fyllning, lade igen luckan och sydde fast en gammal täckgjord över skarven. Måhända inte hundra procent vattentätt men det är det täcket som min häst använder när det är rejält kallt så det borde inte bli blött ändå.

Mindre revor brukar jag sy igen och sen limma sömmen med kontaktlim.

Större revor syr jag igen (om det går) och limmar sen en lapp utanpå. Finns färdiga lappar av vattentätt material och med lim på, som man bara klipper till och plockar bort skyddslappen på innan man trycker fast dem. Jättesmidigt! Limmet håller dock inte i evigheter och när lappen börjar släppa så limmar jag fast den med kontaktlim. Funkar finfint!

Grått är flått, vet du ;):D

Har nu Rambo som *peppar, peppar* har hållt bra hittills.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 135
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 096
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka