Hur lär man katten att gå ut?

Håller exakt med er andra, men bara en fråga, våran katt är ca 7 år och har alltid velat varit ute nästan hela tiden även om det är vinter.
Men helt plötsligt nu har hon bara slutat gå ut och varit väldigt rädd så fort det görs ljud. Har någon ett tips, skulle uppskatta om hon ville gå ut igen.

Varför är det viktigt att hon går ut igen ?

Vi har två katter som går in och ut som de vill, vissa dagar stannar de hellre inne. Inomhus har de förutom 2 våningar att vistas på även ett klätterträd som går upp till taket. Så aktivering finns både inne och ute :D
 
Jag har aldrig släppt ut en katt innan den är kastrerad. Kastrerade katter har inte lika stor drift att dra iväg långt från hemmet + att man inte bidrar till fler kattungar.
Mina katter är vana utekatter men den ena lämnar inte tomten. Han är gärna med ute när jag pysslar ute. Jag bor på en stor bondgård där bonden odlar spannmål, så vi har en stor spannmålslada precis framför huset = möss. Har aldrig sett mina katter ute vid vägen överhuvudtaget.
 
Jag är en av de som aldrig skulle låta en katt springa fritt ute. Att Nikita har det tråkigt eftersom hon är innekatt är helt falskt. Hon rasar runt bland sina klätterträd och leker panter bland bokhyllorna. Det felet många inte inser är att man bara måste anstränga sig lite mer för att ha en glad och harmonisk innekatt (hjärn och fysisk jympa och lek) och att anpassa hemmet till katten. Jackson Galaxys två böcker catify to satisfy och catification som jag länkade till i en annan tråd har många bra tips om hur man göra för att berika innemiljön.

Jag går ut med Nikita i koppel där jag bor och även om många blir förundrade så är det också flera som kommer upp med sina hundar och tackar för att jag gör det eftersom de utekatter som finns i området bajsar överallt, framförallt i sandlådan där barnen leker, och att vissa hundar äter upp kattbajset. Så att ha innekatt är lika mycket att ta hänsyn till grannarna. Det är inget roligt tex att få kattskit på händerna när man planterar sina rabatter och inte luktar det rosor precis. Konstigt då att många är så elaka mot katter.

Den enda gången Nikita får gå fritt är på sommaren när vi är min pappas stora trädgård långt ifrån vägen och som går ner till havet och en brygga där. Jag har tränat henne att komma när jag visslar och när jag är ute får hon också det, särskilt när vi är nere på bryggan. Men neurotiska matte håller ett stadigt vakande öga att hon inte strosat för långt och att jag vet var jag har henne. :) Så fort det blir skymning så åker hon definitivt in i huset.
 
Min missa var först innekatt i ett år, sen flyttade vi och hon fick bli utekatt och var så i 6 år. Sen flyttade vi igen och nu har missa varit innekatt i tre månader, trivs ypperligt med detta och vill absolut inte gå ut. När ytterdörren öppnas springer hon och gömmer sig under sängen i sovrummet så jag gissar att hon definitivt inte vill gå ut.

Innan vi flyttade tränade vi att gå i sele och koppel, för här kan hon inte vara lös utekatt pga hur vi bor. Men balkongen ska snarast göras kattvänlig och nät sättas upp, och jag tror hon blir nöjd med att vara därute. Annars får hon väl stanna inne, det bestämmer hon själv :)
 
Trådkap (kan väl vara okej med tanke på att tråden är tre år gammal)

Ni som har katter som är uppfödda inne som sedan fått gå ut- hur lång tid har de tagit för dem att vänja sig? Har de gett sig ut på äventyr direkt eller hållit sig på tomten? Funderar på om våra ungkatter kommer ge sig längre och längre iväg eller de helt enkelt är nöjda med att hålla sig på tomten.

De har under våren börjat få gå ut. Har ett fönster öppet under dagen. Men, de håller sig på tomten! Inledningsvis så höll de sig vid fönstret, kröp längs husväggen, men har gradvis blivit modigare, och rör sig över tomten, men inte längre än så. Och det kanske inte låter fel, men behöver vi snart hålla fönstret stängt när det blir varmare ute (pga insekter) så blir det ju mer så att går de ut - så får de bli ute liksom.

Vår vuxna katt har fått vara ute sedan han var kattunge, han drar ju iväg när han släpps ut, och är sedan borta ett tag, och brukar inte säga ifrån när han är hemma och vill in , utan när han kommer hem så håller han sig i närheten och väntar tills vi öppnar dörren när vi ska gå ut. Men de här små håller ju sig på tomten och går in och ut hela tiden, ska man börja med att släppa ut dem med stängt fönster, och så första tiden öppna dörren för dem regelbundet, och så får de vänja sig successivt vid att det inte är "fri passage", eller någon som har annat förslag?
 
När ytterdörren öppnas springer hon och gömmer sig under sängen i sovrummet så jag gissar att hon definitivt inte vill gå ut.

Jag tror snarare det handlar om att det är en ny miljö som känns läskig. Hur betedde sig katten inomhus när ni flyttat till nya ställen? Ofta går ju katter och gömmer sig de första de gör när de hamnar i ny miljö - såväl ute som inne. De vill ha ett tryggt ställe att "spana" ifrån.
När vi släppte ut våra ungkatter för första gången så tyckte de att det var superläskigt. De ålade sig fram på marken längs med husväggen. Minsta lilla ljud så rusade de in igen.
Men vi har haft ett fönster öppet och de har själva fått välja och blivit modigare och modigare, och de uppskattar verkligen att få vara ute.

När vi flyttade hit och släppte ut vår vuxna katt som är van vid att vara ute så sprang han och gömde sig i buskarna det första han gjorde. De behöver ju tid att "lära känna" miljön.

Jag tror att det är väldigt väldigt sällsynt att katter inte gillar att vara ute.
 
Jag är en av de som aldrig skulle låta en katt springa fritt ute.

Jag går ut med Nikita i koppel där jag bor och även om många blir förundrade så är det också flera som kommer upp med sina hundar och tackar för att jag gör det eftersom de utekatter som finns i området bajsar överallt, framförallt i sandlådan där barnen leker, och att vissa hundar äter upp kattbajset. Så att ha innekatt är lika mycket att ta hänsyn till grannarna.
Den enda gången Nikita får gå fritt är på sommaren när vi är min pappas stora trädgård långt ifrån vägen och som går ner till havet och en brygga där. .

Jag är en av de som aldrig skulle hålla en katt inomhus. Visst, jag köper alla argumenten som de som förespråkar innekatt har, dvs;
Trafikerade områden är inte lämpligt för katter, det är inte trevligt att de utför sina behov i sandlådor, katter kan råka ut för idioter som kan skada dem, osv osv.

MEN jag sätter ett stort men. Jag anser inte att ha katt eller att ha djur överhuvudtaget är en självklar rättighet. Precis som det inte borde vara en rättighet att skaffa hund eller barn (alla kan inte erbjuda ett bra liv för en hund, alla är inte lämpade att vara föräldrar, osv) utan snarare ett privilegium.

Visst alla de tidigare ovan nämnda orsakerna är en bra skäl till att inte ha katter ute - i en sådan miljö.
Men jag anser dock inte att hålla katten inne är det enda alternativet. Det finns ett tredje alternativ som jag förespråkar. Och det är ha katten ute , i en BRA miljö. Bor man i en stad, eller annat trafikerat område, där det bor mycket människor osv, ja då är det kanske inte heller så lämpligt att ha katt.
Jag känner lite så , varför är det egentligen katten som ska anpassa sig? Vill man ha katt - då bör man bo på landet tycker jag.
 
Jag är en av de som aldrig skulle hålla en katt inomhus. Visst, jag köper alla argumenten som de som förespråkar innekatt har, dvs;
Trafikerade områden är inte lämpligt för katter, det är inte trevligt att de utför sina behov i sandlådor, katter kan råka ut för idioter som kan skada dem, osv osv.

MEN jag sätter ett stort men. Jag anser inte att ha katt eller att ha djur överhuvudtaget är en självklar rättighet. Precis som det inte borde vara en rättighet att skaffa hund eller barn (alla kan inte erbjuda ett bra liv för en hund, alla är inte lämpade att vara föräldrar, osv) utan snarare ett privilegium.

Visst alla de tidigare ovan nämnda orsakerna är en bra skäl till att inte ha katter ute - i en sådan miljö.
Men jag anser dock inte att hålla katten inne är det enda alternativet. Det finns ett tredje alternativ som jag förespråkar. Och det är ha katten ute , i en BRA miljö. Bor man i en stad, eller annat trafikerat område, där det bor mycket människor osv, ja då är det kanske inte heller så lämpligt att ha katt.
Jag känner lite så , varför är det egentligen katten som ska anpassa sig? Vill man ha katt - då bör man bo på landet tycker jag.

Du förutsätter alltså att en innekatt (ev i kombination med kontrollerad utevistelse) inte kan ha ett bra liv? Varför?
 
Jag är en av de som aldrig skulle hålla en katt inomhus.

Jag känner lite så , varför är det egentligen katten som ska anpassa sig? Vill man ha katt - då bör man bo på landet tycker jag.

Här är det då vi som fått anpassa oss och fått göra lägenheten katt vänlig för våra två innekatter så att deras behov av att sitta högt, klättra och springa ändå tillgodoses.
 
Jag är en av de som aldrig skulle hålla en katt inomhus. Visst, jag köper alla argumenten som de som förespråkar innekatt har, dvs;
Trafikerade områden är inte lämpligt för katter, det är inte trevligt att de utför sina behov i sandlådor, katter kan råka ut för idioter som kan skada dem, osv osv.

MEN jag sätter ett stort men. Jag anser inte att ha katt eller att ha djur överhuvudtaget är en självklar rättighet. Precis som det inte borde vara en rättighet att skaffa hund eller barn (alla kan inte erbjuda ett bra liv för en hund, alla är inte lämpade att vara föräldrar, osv) utan snarare ett privilegium.

Visst alla de tidigare ovan nämnda orsakerna är en bra skäl till att inte ha katter ute - i en sådan miljö.
Men jag anser dock inte att hålla katten inne är det enda alternativet. Det finns ett tredje alternativ som jag förespråkar. Och det är ha katten ute , i en BRA miljö. Bor man i en stad, eller annat trafikerat område, där det bor mycket människor osv, ja då är det kanske inte heller så lämpligt att ha katt.
Jag känner lite så , varför är det egentligen katten som ska anpassa sig? Vill man ha katt - då bör man bo på landet tycker jag.

Så du skulle kasta ut en katt som inte vill vara ute? Trots att den trivs alldeles ypperligt inne och verkligen inte vill gå ut?

Självklart är det ingen rättighet att ha varken djur eller barn och självklart måste man ta det ansvar man tagit på sig men det går inte att säga att alla innekatter har det dåligt lika lite som man kan säga att alla utekatter har det dåligt. Allt beror på individen och om människan tar sitt ansvar.

Vi bor verkligen kattvänligt på alla sätt och vis men ändå har vår ena katt valt att vara innekatt och jag skulle aldrig komma på tanken att tvinga henne att gå ut. Hon kan gå ut några minuter då och då men inte mer än så. Hon trivs bäst inne. Hon lägger sig och solar de få gångerna hon går ut så det är inte pga rädsla hon inte vill vara ute. Sedan har jag andra katter som verkligen inte vill vara inne i huset alls utan trivs bäst i stallet och ute och då får de självklart bo i stallet och ha sina bekvämligheter där. Det går ingen nöd på någon av katterna men de trivs på olika sätt helt enkelt. Så, självklart är det människan som ska anpassa sig, inte katten. Därför kan man inte säga att ett alternativ är bäst för alla. Däremot håller jag helt med dig om att katter inte ska vara ute själva i stads-samhälls-trafikerad miljö.

Problemet som jag ser det är inte de som har innekatter utan snarare de som släpper ut sina katter, gärna okastrerade, vind för våg i fel miljö. Dvs. de som inte tar ansvar för katterna.
 
Jag tror snarare det handlar om att det är en ny miljö som känns läskig. Hur betedde sig katten inomhus när ni flyttat till nya ställen? Ofta går ju katter och gömmer sig de första de gör när de hamnar i ny miljö - såväl ute som inne. De vill ha ett tryggt ställe att "spana" ifrån.
När vi släppte ut våra ungkatter för första gången så tyckte de att det var superläskigt. De ålade sig fram på marken längs med husväggen. Minsta lilla ljud så rusade de in igen.
Men vi har haft ett fönster öppet och de har själva fått välja och blivit modigare och modigare, och de uppskattar verkligen att få vara ute.

När vi flyttade hit och släppte ut vår vuxna katt som är van vid att vara ute så sprang han och gömde sig i buskarna det första han gjorde. De behöver ju tid att "lära känna" miljön.

Jag tror att det är väldigt väldigt sällsynt att katter inte gillar att vara ute.

Du har rätt och fel. Tidigare har det varit selen på vid nytt ställe eftersom jag gärna ville ha misse som utekatt och trodde som du att det självklart är bättre. Så när hon vant sig vid nytt ställe och visste hur omgivningen såg ut så fick hon vara lös och utekatt med fri tillgång till att komma in när hon ville. Nu är misse 8 år och jag vågar säga att jag känner henne såpass väl att jag förstår att hon inte vill gå ut. Hon är lugn och harmonisk och trivs ypperligt med att vara inomhus. Skulle hon visa tecken på att vilja gå ut, så självklart att vi provar det med selen på. Men inte utan, aldrig utan, inte när vi bor som vi gör nu.
 
Det är egentligen onaturligt att ha några tamdjur, hästar rör sig naturligt över stora områden, tom en lösdrift räcker inte. Kor, får, osv likadrant. Hundar ska inte heller hållas av någon som bor urbant utan borde släppas fria utan tillsyn och leva i flock med andra hundar.

Varför är just katten undantagen alla andra hus/tamdjur? Hundar är flockdjur alltså ska ingen ha bara en hund. Fåglar i bur är det värsta jag vet, om det är någonting som är onaturligt är det just fåglar. Om man tycker att katten ska gå ut då finns det uteliv under kontrollerade förhållanden, många bygger stora kattgårdar, går ut i koppel, ser till att de alltid har katten under uppsikt när den är ute. Kastrerar alltid, alltid innan man låter katten vara ute, släpper aldrig ut kattungar/ungkatter eftersom de tenderar att ströva iväg. Chippar eller tatuerar och registrerar sedan i SVERAK eller SKK.

Det man inte heller får glömma är att katt är ett inplanterat djur i Sverige. De kom förmodligen på 400-500 talet och var från början ökendjur. 500 år är ingenting evolutionärt och de hör därför egentligen inte alls hemma som vilt eller frigående djur i Sverige.

Faktum är att många andra tamdjur, hästar, hundar uroxar som kor stammar från, är betydligt mer anpassade till att leva fritt i Sverige än katten.
 
Håller exakt med er andra, men bara en fråga, våran katt är ca 7 år och har alltid velat varit ute nästan hela tiden även om det är vinter.
Men helt plötsligt nu har hon bara slutat gå ut och varit väldigt rädd så fort det görs ljud. Har någon ett tips, skulle uppskatta om hon ville gå ut igen.

Varför skulle du uppskatta det?
 
Håller exakt med er andra, men bara en fråga, våran katt är ca 7 år och har alltid velat varit ute nästan hela tiden även om det är vinter.
Men helt plötsligt nu har hon bara slutat gå ut och varit väldigt rädd så fort det görs ljud. Har någon ett tips, skulle uppskatta om hon ville gå ut igen.
Vad säger veterinären?
 
Jag har en kompis som bor nära en väg där det är rätt mycket trafik morgon och em då folk ska till o från jobbet, annars glest med bilar men dom kör fort. Hon skaffade en kattunge och i början fick han bara gå ut i sele. Då han blivit lite större fixade hon en lina från farstukvisten så att han fick sitta fast i den - men bara då hon kunde titta till honom ofta. Först då han blivit över året fick han börja gå ut lös men hon släpper inte ut honom då det är ruschtid. Ser hon att han går åt vägen-hållet ropar hon tillbaks honom. Det går att lära katter komma på inkallning!
 
Min lilla pipgris är numera 5½ år och han går fortfarande ut i sele med sin matte. Och han är kung i kvarteret. Jag har fått många nya vänner tack vare honom. :heart

1523474321175.png
 
Lustigt att den här gamla tråden dök upp. Jag har numera en katt som enligt katthemmet avskydde att vara inne och därför skulle passa utmärkt som stallkatt. Hon bodde i stallet hela sommaren men flyttade in när det började bli kallt i höstas. Nu när våren äntligen är här kan hon sträcka sig till att följa med ut när jag tar in hästarna och möjligtvis lufta pälsen i fem minuter eller så annars men bara om det är soligt. Som det kan bli :p :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
464
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp