Hur låter ditt jobbspråk?

Blandrastik

Trådstartare
Följande meningar uttalades på mitt jobb, mellan mig och en kollega.
Jag: ”Jag ska lägga my-mätningen i dwg istället, och nu släpper orthon när jag trycker ner snappen, jag blir galen!”
Kollegan: ”Amen kolla din profil i elmastern, den ligger en textfil vid genvägen på ”i”.

Det jag sa var ungefär att mitt dataprogram strulande vid ett speciellt kommando och funkade inte nu när jag skulle göra en speciell ritning. För oss, helt normal ”svenska”, för många andra måste det låta tämligen snurrigt. Nu undrar jag hur det låter på ditt jobb-språk?

Sv: Hur låter ditt jobbspråk?

I en och samma konversation är det väl kanske inte så mycket specifika ord men vi pratar vardagligdags om mens, kukar o fittor o runka o suga av osv, "bemöter" ofta ordet bögar o lebbar och försöker då få in begreppen HBTQ istället.
LAN har vi ofta vilket får andra "vuxna" att se frågande ut (HUR kan en gymnasielärare år 2014 INTE veta vad ett LAN är - ok om en 60-årig reparatör inte vet, men en lärare?).
ADHD o aspberger är vanliga ord.
Diverse knark med alla underliga benämningar- spice, roppe, gobbe, boffa, badskum, krokodil.

"När tänker ni vara färdiga med casingen?" "Casar ni fortfarande" "Säg inte att ni måste trippa hålet?!" "100% core loss på tre meter, måste varit någon sabla krosszon". Är berggrundsgeolog som oftast jobbar med provborrningar. Svengelskan har blivit lite standard, en del saker har inget bra svenskt namn och det är många utländska bolag som jobbar här.

Jag jobbar med enbart män som hanterar fallossymboler hela dagen (borrör och borrkärnor har en viss avlång form...) så ni kan tänka er skämten. De är dessutom totalt icke-homofobiska (jag kallar bättre hälftens kollega för hans pojkvän) vilket ju inte direkt höjer skämten över midjan.

Jag fattar ditt jobbspråk delvis, men så har jag en gång i tiden lärt mig CAD.

Vi har inte så mycket fackspråk inbillar jag mig. Men jag kan ju be någon att "kolla jordaren på fyran" eller "röja kullen". Annars är det ett ganska grönt språk, vi benämner växter med vetenskapligt namn (latin) och har då en hel del uttryck som hela den gröna branschen använder. Häckarna heter taxus och ribes för oss, men de flesta kallar ribes för måbär..

Jargongen däremot är tidvis rå men hjärtlig, det blir lätt så när man arbetar med en del tragik. Vi gråter en skvätt ibland, men får på nåt sätt ha sin plats. Att se en tre-åring ta förväl av sin mamma är inte den roliga delen av jobbet.

Senast ändrad:

"Hade vi någon septemfasciatum kvar eller?"
"Nej, för att någon släppte ihop dem med Tahuantinsuyoan och då var den historian all. Rekommendera cutteri eller sajica istället, de är snarlika."

Typ. :-)

Patienten har smärta vid palpation av clavicula, processus coracoideus och en painful arc mellan 60-120 vid abduktion av GH-leden. Har diffat bort impingement och frozen shoulder, vad tror du kan vara felet?

Typ så skulle det kunna låta om man diskuterar ett patientfall på jobbet :p

"Det görs gällande kollusions- och recidivfara och jag begär tillstånd till restriktioner". "... genom hot som framstått som trängande fara". "har med tillägnelseuppsåt tagit ..."

Och så begärs det under största hysch hysch HAKar och HÖKar.

Fast nu har våra mallar till gärningspåståenden förenklats så att det juridiska språket ska förstås lättare. Det kan vara en vanesak så att det kommer att låta helt naturligt om några år, men jag är tillräckligt konservativ för att tycka att de nymodiga förslagen låter illa och snudd på barnsliga.

Eftersom företaget jag jobbar för har sitt huvudkontor i Danmark (med butiker i hela världen) men vägrar inse att danska INTE är ett erkänt internationellt språk så har jag istället för svengelska lagt mig till med dansk-svenska ihopkokat med butikslingo vilket kan låte nåt liknande:
"Du dom där tudsen vi skulle ha till nya WDI-grejjen med strikk-kampanjen med Calypso, Turbulence och Vetiver, vart ligger det?" eller
"Asså timme-plan är helt forkert! Vi må melde till IT att det kommer afsted fel siffror!"

Inte helt koko kanske men det skapar förvirring hemma när jag börjar svänga mig med danska uttryck :) Jag tycker inte ens danskan är fin!

Eftersom en hel el av arbetet ligger under tystnadsplikten är det mycket som inte sägs alls :D

Men visst finns det en hel del kyrkiska specialtermer. "Är det några tacksägelser"? "Ta tredje årgångens epistel". "Ska vi ha evangelieprocession?" "Det är allmänna seriens Kyrie" "Jag är lite hes så jag läser prefationen" "Vi ber förbönen från ambon" "Är det lila idag?" "Vad är det för offertorium?"

Och så en hel del termer som handlar om nattvardskärlen och om textilier - kalkkläde, patén, bursa, corporale, mässhake, altarbrun, stola, cingulum, röcklin, antependium...

"Vill du ha alat, krea?", "Ömmar på höger carpus", "Vi har en nk och sen en pyo, har du täthetskollat?"

Jobbar på veterinärklinik, så det är en del latinska termer som används, likaså förkortningar.

• Gilla
Reactions: Sol

Äntligen något man begriper :D

På mitt jobb är det kanske, "jag har känt i henne men hon är ren, hon har fått hipracin och metacam. Har hon feber i eftermiddag så får hon bimotrim."

Eller kanske "magnetventilen pyser men ventilen öppnar inte, kan det vara membranet som är kass, eller kanske en elkabel som är av?"

Senast ändrad:

Exempel: D får gå i tarmen. Kollat häckarna. Tömmar M nu på morgonen innan lektioner drar igång. Slut på gröps fyller på mer. undrar om man ska ta hågen och kolla till hålen?

Lexikon:

Tarmen = avlång hage
Häckarna = höhäckar
Tömma = tömköra
Gröps = gröpe
Hågen = 4:hjuling
Hålen = grindar

"Vem är inne i Örebro?!! Jag slänger ut dig om du är klar?" "Kolla 415 och 417 annars får du makka i 591" "Glöm inte kolla complainten" "Det är NK15 som reggat.".

Massa programmenyer och åtgärder :)

"Öh, du fronten, kolla ettanpuffen."
"Nä, vaddå, rubben menar du? "

Webbredaktör på dagstidning.

Jag personligen talar mest med kunder så då blir det väldigt "folkligt" prat, även om alla kanske inte har koll på var "bil plus släp grov mack". ;) Om jag pratar med maken om hur det går för honom kan jag får en lång harang om att ett relä inte riktigt vill som han vill så krossen slår av men mataren gick och nu måste Dick köra med pitten... ;) På svenska handlar det om att krossverket har problem med det elektriska så en del slår av och en annan del matar i mer grus så det blir stopp och då måste Dick som kör grävmaskinen sätta på en lång pinne istället för skopa på grävmaskinen och försöka peta så de blir av med stoppet. :D

• Gilla
Reactions: Sar

Jag känner mig hemma i ditt jobbtugg! :D

Jag tror vi är helt onördiga större delen av tiden och totalnördiga bara ibland. :) Fast ibland kan vi ha problem med att nån perl-libb inte verkar finnas med i en installation som är rätt hårdbantad och därför gör det hart när omöjligt att kompilera rätt av. Man kan behöva länka in libbarna statiskt och kompilera in dem. Sen kan vi peppra allt med trettiofemton förkortningar för allt och alla, en jefla massa engelska termer och släng in en skopa frustration. Meeen, det tristaste är just förkortningarna. Nu under februari månad har jag, som jag minns, konverserat om bland annat HTML, AMP, LAMP, XHTML, XML, XSLT, C++, C#, .NET, MSSQL, SQL, MySQL, VS2012, TS2012, VM, JS, AJAX, Json, ASCII, ASP, MIME, PHP, W3C, CSS, XSL, API, DDoS, OCR, FTP, SFTP, FTP-S, VPN, SSL, SSH, SHTML, och gud vad trist nu ids jag inte längre och då jag har inte ens tagit med filer, libbar, distar eller hårdvara. :yuck:

"Nej, det måste vara pressade, ansättningsbara på ångslangen" (kopplingar) "ta flatstrålen till 400-bararen, du måste gasa på för att få upp tempen i pannan", "jo, den lampan funkar i zon 0, men den andra 24-voltsbelysningen går bort".

Ta en abdomen vd och lateral, kanske en thorax också. ALAT var lite högt, vi kompletterar med en T4, så ett serumrör till. Har du lagt fram fPl snappen? När du är klar kan du ge henne lite RAC typ underhållsdos och lite loxikom efter vikt tack så börjar jag med avl:en så länge.

det vill säga:

ta en röntgenbild på buken i projektion mage-rygg och en sidoprojektion, kanske en bröstbild också. Levervärdet var lite högt så vi kompletterar med ett sköldkörtelhormonvärde, så det behövs ett rör med blod till. Har du lagt fram snabbtestet för bukspottskörtelinflammation hos katt? När du är klar kan du ge henne lite dropp och lite smärtstillande doserat efter hennes vikt så börjar jag med djuret som ska avlivas så länge.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar

-Väldigt mkt apelsinskal, lika bra att ta 2000 papper på hela och opti, 500 och roterande. Sen opti, 400 och TopToolen och sen skumgummi som vanligt och PF med lite SF i. Sen ettan och tvåan.

Ungefär så lät det när vi diskuterade hur göra med ett av projekten vi håller på med nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka