Hur leriga får hagarna vara?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 775
Sv: Hur leriga får hagarna vara?

Orkar inte läsa alla inlägg. Men undrar hur många som egentligen vet hur hästar fungerar?
Man kan ta en hage som är 10 hektar med absolut torr mark och dom står ändå på samma ställe och trampar sönder. Tror ni inte? Gå ut ochh kolla var avtrycken finns, lätt om det blir snö.
Vissa tycks vilja att enskilda djur ägare ska ha bättre dränering än vad ens samhället kan åstadkoma. Städer står under vatten, vägar spolas bort, men djurägarna ska ha marker som inte påverkas.
Och det bästa av allt, hästar tar noll skada av att stå i vatten eller lera. Mugg uppstår lättare på hästar med tjockt hovskägg, så klipp bort allt hår och dom får ingen skada av vattent eller leran.
Som så mycket annat med djurskydds regler så utgår dom från människan. Det är hon som inte vill gå ut i leran. Alltså ska andra arter vara lika. Man stiftar bestämmelser som ska passa en själv.
Men jag har också själv tröttnat på vädert och tycker att det är menigslöst att ha hästar. Går bara att nyttja nån vecka om året. Och värre kan det bli.
Och vad tror ni är orsaken?
Fundera på om det inte är eran livstil.

Våra hästar står då inte på samma ställe hela tiden ,de rör sig runt i hela hagen 20 ha kuperad gräshage . Lätt att se nu i leran . Däremot blir det ju väldigt upptrampat runt grind och vattenkar oavsett storleken på hagen.

Jo men om man har 10 x 15 så kan man dela av den då dom är som sjukast och inte får röra på sig så mycket. Sen kan man öppna upp till större.

Märkligt att våra hagar håller..

Visst är det extremt. Vi har aldrig varit med om en sådan här vinter. Vi har ändå ganska bra hagar. MEN i ena hagen var vi helt enkelt tvugna att grusa vid grinden. (2 grus lass) Visst det gick på några kronor men det måste man ju ta. Det är inte billigare att stå med 8 hästar som har mugg tex.

Ja, vi har en torr hage. Sedan så har vi tagit till ca 3 ha av våran höåker med... Men vi har även drenerat ca. 120 cm djup JUSST för att vi är måna om våra hästar. Och tro mig. Det funkar.

Efter att ha läst den här tråden måste jag få fråga "Åke" vad det är du har gjort med er hage. I ena stunden håller hagarna i nästa har ni "offrat" en höåker. Du har grusat med 2 lass vid grinden för att i nästa dränerat ner till 120 cm. :confused: :confused:
Jag sitter som ett frågetecken!! Att du sen kritiserar andra som du tycker ska sättas dit som fan tycker jag är att ta i. Jag tror inte att det är någon här som vill sina hästar illa och ont när de tvingas att välja mellan att låta hästen stå inne eller gå ut i geggan. Men det är alternativen de och jag har att välja på. Alla har inte 3 ha höåker att ta till. Jag har det och jag lovar dig det är definitivt inte torrare där än någon annan mark. Jag sköter mina hästar väl och försöker göra det bästa av situationen men det är inte med glädje jag släpper ut dem denna vinter. Hoppas att jag får in en ensam V75 idag så ska lastbilscentralen få köra hit hela grustaget till mina hagar.

Vi har faktiskt fler än en hage..... I den stora som 8 hästar går i är det shaktat, dränerat och grusat vid grinden. Den lilla hagen där det går 3 hästar så dränerar det av sig själv. (Lutar ganska mycket) Lite kletigt vid grinden bara. För att dom inte skall springa sönder den så går dom på en höåker. Även stona har gått på den för att få lite variation och dom dagarna det har regnat som värst då det finns bättre skydd där. Även i den stora hagen har vi fyllt på grus vid öppningen. Hoppas att du fattar nu.:smirk:

Det fungerar ju om man har den typen av mark.
På en leråker som är f.d. havsbotten så behövs det mera än så.
Kostnad 20 000:-/100kvm.
Det är inte rimligt att lägga ut de pengarna för att klara av ett klimatfenomen som upprepar sig vart 20de år.

Det fungerar ju om man har den typen av mark.
På en leråker som är f.d. havsbotten så behövs det mera än så.
Kostnad 20 000:-/100kvm.
Det är inte rimligt att lägga ut de pengarna för att klara av ett klimatfenomen som upprepar sig vart 20de år.
Där vi bodde innan hade vi bra naturligt dränerade hagar så det var nästan gratis med torra hagar. Där vi bor nu är det dock riktig lerjord. Det är förvisso klass-10 jord men det har man ingen nytta av som hästägare, tvärtom.

Vi har inte hunnit göra hagar än men vi hämtar 3 hästar nästa helg och vi har hägnat in ett hårdgjord yta som fd ägare använt att ha maskiner på med mera. I helgen var här verkligen förskräckligt i Skåne. Simkunniga hästar är ett krav. :angel:

I helgen var här verkligen förskräckligt i Skåne. Simkunniga hästar är ett krav. :angel:

Igår körde jag förbi ett ställe där 3/4 av hagarna låg helt under vatten! Det är en gård som är mycket välskött och med fina gräshagar, så detta var anmärkningsvärt.

Immer

Du har helt rätt, skillnaden mellan snö och lera är stor. Snö suger inte fast benen och är t o m oftast mindre halt. Det orsakar inte heller mugg och röta.
Det är lätt att konstatera skillnaden om man själv pulsar runt i lera en timme och sedan provar att pulsa snö. Jag är inte orolig för att senor och leder ska bli överbelastade i snö.

Vi hade lerhage t o m i lördags. Då kom det 3 dem snö ovanpå den frusna leran och underlaget blev perfekt. Jag blev väldigt glad att det snöade och inte bara frös på, för då hade det blivit riktigt risigt underlag. Snön har ju också en förmåga att jämna ut det leriga underlaget under snön.

Istället för att vända tillbaka in i boxen vid utsläpp travade hästrna glatt ut. :)
Det var första gången på flera månader.

Igår körde jag förbi ett ställe där 3/4 av hagarna låg helt under vatten! Det är en gård som är mycket välskött och med fina gräshagar, så detta var anmärkningsvärt.

Immer
I lördags var det värst här och dräneringen hjälpte inte för dräneringssystemen kunde inte svälja allt vatten så det bara steg lite överallt.

Det finns tom dom som lindar då det är lerigt jusst för att det suger fast. Det är ju inte så vanligt om man har snö. Så visst underlättar snön för hästarna. Dom är lite renare om inte annat...

Skönt....:smirk: att höra att man inte är ensam om att hata leran.
Alltid någon tröst.
Själv är jag inte så orolig för muggen. Den har jag inte haft problem med. Däremot är jag rädd för påverkan på leder pga av geggan.
Men nu har ju kylan kommit och då väntar vi bara på snön som ska jämna ut groparna, så är ju allt frid och fröjd.:banana:

Liknande trådar

Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
807
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: EZMK
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka