Hur leriga får hagarna vara?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 775
Sv: Hur leriga får hagarna vara?

Jag har rasthagar som är gjorda genom att hyvla av matjorden och sen bara ha på ett tjockt lager grus (15-20 cm), har hållt kanon nu i 5 år och även i år när det är så här blött har dem klarat sig bra. Visst är där vattenpölar i dem men det finns alltid torra plättar för hästarna att stå på och de sjunker absolut inte ner i nån lera! Är överlycklig över att jag gjorde dem för i år har de verkligen behövts! Skulle vintern nu komma och det blir minusgrader har jag fina gräshagar att släppa hästarna på som inte är söndertrampade och knutiga!

Vi har offrat en av åkrarna jusst för att dom skall få stå lite torrt ibland.

Märkligt att våra hagar håller..

Visst är det extremt. Vi har aldrig varit med om en sådan här vinter. Vi har ändå ganska bra hagar. MEN i ena hagen var vi helt enkelt tvugna att grusa vid grinden. (2 grus lass) Visst det gick på några kronor men det måste man ju ta. Det är inte billigare att stå med 8 hästar som har mugg tex.

Ja, vi har en torr hage. Sedan så har vi tagit till ca 3 ha av våran höåker med... Men vi har även drenerat ca. 120 cm djup JUSST för att vi är måna om våra hästar. Och tro mig. Det funkar.

Efter att ha läst den här tråden måste jag få fråga "Åke" vad det är du har gjort med er hage. I ena stunden håller hagarna i nästa har ni "offrat" en höåker. Du har grusat med 2 lass vid grinden för att i nästa dränerat ner till 120 cm. :confused: :confused:
Jag sitter som ett frågetecken!! Att du sen kritiserar andra som du tycker ska sättas dit som fan tycker jag är att ta i. Jag tror inte att det är någon här som vill sina hästar illa och ont när de tvingas att välja mellan att låta hästen stå inne eller gå ut i geggan. Men det är alternativen de och jag har att välja på. Alla har inte 3 ha höåker att ta till. Jag har det och jag lovar dig det är definitivt inte torrare där än någon annan mark. Jag sköter mina hästar väl och försöker göra det bästa av situationen men det är inte med glädje jag släpper ut dem denna vinter. Hoppas att jag får in en ensam V75 idag så ska lastbilscentralen få köra hit hela grustaget till mina hagar.

Jag har rasthagar som är gjorda genom att hyvla av matjorden och sen bara ha på ett tjockt lager grus (15-20 cm), har hållt kanon nu i 5 år och även i år när det är så här blött har dem klarat sig bra. Visst är där vattenpölar i dem men det finns alltid torra plättar för hästarna att stå på och de sjunker absolut inte ner i nån lera! Är överlycklig över att jag gjorde dem för i år har de verkligen behövts! Skulle vintern nu komma och det blir minusgrader har jag fina gräshagar att släppa hästarna på som inte är söndertrampade och knutiga!

Nu blev jag nyfiken!:bump: :bump: :bump:

Vad la ni på för grus (grovlek). La ni matta under? Var det kross eller naturgrus? Gjorde ni diken runt hagarna?

Har tyvärr ingen aning om vilken grovlek vi la ut men den e väl ganska grov, bra svar va, hehe. Kan se om ja kan få reda på de senare, fråga pappsen... Satte sig fort iaf!

Ingen matta under eftersom hästarna gräver lite ville ja inte att de skulle gräva upp den o ha sönder den så vi testade utan o de har funkat kanon! dock som sagt hyvlade vi av en bra bit matjord först.

Har satt plankor runt hela hagen som en liten sarg o sen fyllt upp så man kommit upp lite över marknivå, har ca 80 cm mellan var hage så de blir juh en liten nersänkning eftersom hagen e upphöjd o sen gränsar hagarna mot grannens åker på ett håll o den ligger lägre ner oxå så vattnet dräneras undan rätt bra... hade kunnat gå ut o fotat dem om de inte regnat så förbaskat, sambon vill inte släppa ut mig med hans kamera... :angel:

Senast ändrad:

Usch jag är så trött på våra hagar! Och inte blir det bättre av att stallägaren har en förbannat dum idé till allt hon gör, jag ser inget vettigt i det men det kanske ni gör som jag inte tänker på? Regnar de, står hästarna inne, blåser de lite står dom inne o hon menar att när snön kommer får de inte komma ut då iheller. Med andra ord får min gå ensam ute för det mesta eftersom han SKA ut varje dag, han behöver det.. Sen har hon lagt gödsel i ingången till hagarna för att de é så lerigt. Men hur trevligt är det att sjunka ner till "knäna" i hästskit:/ O vilken stank sen när man tar in sin häst därifrån.. Hon tycker tom att ridhuset fungerar som bättre hage. Är det verkligen "skadligt" för hästen att komma ut i en grymt lerig hage bara för en liten stund?

Hur stora är rasthagarna?
Och vad gick kalaset på?

Inte_Ung, sugen på att grusa.

Har tyvärr ingen aning vad det kostade, pappa betalade de mesta då så jag sa mest vad jag ville ha... :angel: Nä men de va inga enorma summor iaf för de hade han inte gått med på... Måtten e 10x15 o de har alla 4 var sin hage...
De e juh lätt o kolla upp vad grus kostar sen va de bara ett antal impregnerade brädor o så själva hagarna då med stolpar o linor o dyl...
Grusen e iaf nån sort som e hyfsat självdränerande, hade juh en kille som jobbar med olika grävningsjobb dagligen som fixade allt jobb+material åt oss o de va han som sa vad som var bäst o lägga.

Fungerar det bra med hagar som är 10 x 15 meter? Tycker hästarna att det är tillräckligt att busa på? Jag var ute och mätte min hage som jag tänkte dela upp på 4 mindre hagar och de skulle bli lite långsmala så att det blev en liten sträcka att springa på. De skulle bli 13 meter breda och 45 meter långa. Men nu inser jag att det kommer att kräva en hel del lass med grus för att få liknande hagar som du har. 13x45=585 kvm x 0,20 cm tjockt med material=117 kbm grus x 4 st hagar=468kbm grus. Någon som vet vad en kbm grus väger?:confused:

10 x 15 m tycker jag verkar i minsta laget. Någon plats att röra sej eller springa på blir det ju inte precis.

Och då är ju frågan - torr "sjukhage" eller lerig stor hage som det går att springa i?

Har inget facit, allt beror på fler omständigheter.

Mvh QP

KL
Så här ser några av våra hagar ut just nu. Det hjälps inte med att grusa och dränera i detta fallet.:(
besk070120_2.jpg

Vi har 3 trådar i staketet som syns i bakgrunden, även om under tråden just nu inte syns för att den är under vatten.

=468kbm grus. Någon som vet vad en kbm grus väger?

Ca 1.5 ton per kubik, dvs ca 700 ton. Jag vet inte riktigt vad grus kostar, men jag gissar på minst 60kr+moms och då blir det minst 50' bara för gruset. Och så tillkommer frakten på det... 40-50 lastbilslass :crazy:

svarar lite till alla:
Jo jag har en snäll pappa som har en bra kontakt som fixade vår grus, tror inte vi gav så mkt för det dock men de e svårt o säga då vi gjorde paddocken samtidigt o de blev juh en massa lass av lite allt möjligt i samma veva...
Visst hade jag önskat o kunna göra betydligt större rasthagar men med begränsad mark o ekonimi blev detta vår lösning... Det är dessutom bara rasthagar o vi har gräshagar som e mkt större som de får gå i när vädret tillåter. Våra hästar har dock inga problem att bralla runt i sina hagar, visst blir de inga galopprejs fram o tillbaka med de kan gott o väl trava (även galoppera) runt o hoppa o ha sig. Ang. sjukhage så anser jag att de ska vara betydligt mindre, 4x4 har ja fått rek. av vetr. när min skulle gå i de då de ej ska kunna studsa runt för mkt...
Dessutom har jag mkt hellre hästarna på begränsad yta nu än o släppa ut dem i hagar med lera upp till knäna o riskera både den ena o andra skadan... tror knappast de e nyttigt för en häst o springa runt i leriga hagar heller, dels för skaderisk o även påfrestningar på benen... Men de e vad jag tycker, var o en får göra vad dem tycker e bäst för sig o sin häst... I år har juh inte många några alternativ o hellre ut en kort stund i lerhage än o stå inne hela dagen.
Måtte våren komma snart o torka upp allt vatten!!!

Vi har varit tvugna att låta hästarna gå på betesbitarna också, annars hade de inte haft något torrt alls, så dagtid är de 7 hästar på 5 Hektar varav hälften är vattensjukt och på natten är de 4 st (Vindskydd)

Men även om de har torrare bitat att vara på så står de lik förbenat i leran :crazy:

*kl*

Har följt tråden och nu undrar jag följande:

Är det bättre att ha meter djup blöt snö än blöt lera till haserna.

Vi har fram till nu haft väldigt mycket lera och vattensjuk mark, vägar ligger delvis under vatten även i Roslagen, men nu har äntligen snön kommit. Och det vräker ner. Jag önskar bara att det vore -10 istället för nollgradigt. Vi får se hur länge det ligger :crazy:

Men ni som inte släpper ut era hästar i leran hur gör ni med underlag som ovan?

Snön i sig är ju inte så farlig för lederna eftersom den inte suger fast fötterna. När man pulsar i snön lyfter man visserligen högt, men man sitter ju inte fast. Så jag är övertygad om att leran är värre.

Sen är ju frågan om hur det blir om det fryser på den här leran och det lägger sig en dm pudersnö över. Det låter livsfarligt.

Jag vill ha vår och torrt och varmt nu.....

Sen är ju frågan om hur det blir om det fryser på den här leran och det lägger sig en dm pudersnö över. Det låter livsfarligt.

Precis! Eller att blötsnön fryser!

Det jag undrar är om dom som INTE släpper ut sina hästar i leran, hur dom gör i vinterunderlag?
Fast det finns kanske särskilda hagar för det ;)

Jag vill ha vår och torrt och varmt nu.....[/QUOTE]
Hur går det med inglasningen av Skåne, vill ha sommar året runt:)

Här runt Malmö har det regnat ,ingen snö . Det står vatten överallt. Som tur är har vi en stor kuperad hage där det normalt sett är torrt förutom vid grinden men tom där är mkt blött o lerigt på en hel del ställe . Runt stallet är det mer insjö än lera nu. Tom jag skulle föredra snö framför detta.Läste precis väderprognosen och nu ska det bli minusgrader i natt.Sen kommer det väl snö på isen då blir det omöjligt att ens ta ut dem i hagarna.

Svar till Zimson:

Jag tror inte att rasthagarna på många trav- och galoppanläggningar är större än dina rasthagar och dessutom släpps de hästarna inte i större hagar när vädret blir bättre. Sjukhagar brukar vara mycket mindre än dina rasthagar. Vi har en islandshäst med spricka i benet som står i en sjukhage och den ska helst (enl veterinär) vara större än 4x4 meter. Jag tycker att du verkar ha löst det hela på bästa sätt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
803
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: EZMK
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka