Hur ligger denhär sadeln?

Sv: Hur ligger denhär sadeln?

inget illa menat nu, men om sadeln inte passar nu, men kanske gör det senare, så är det väl ingen idé att köpa den nu? hästen ska ju alltid ha en sadel som ligger bra :p ..

Ja, klart den ska det. Men efter lite prat med bekanta som tittat till den så ligger den ju inte illa på henne iallafall, och sedan tänkte jag att jag kollar upp den med jämna mellanrum och passar den inte då så säljer jag den.

Jag har en hoppsadel åt henne om det skulle gå åt skogen med denna! ;)

vad bra ;)
blev lite :eek: ett tag, lät lite som att "äh den kommer ju att passa sen"..haha..

Hehe nejdå. Det är vad jag TROR och HOPPAS! :) Men gör den inte det så gör den ju inte, och då får jag sälja vidare och leta en ny dressyrsadel.

Jag gör en liten chansning nu, sadeln sitter ju som sagt inte illa.. Skulle ju aldrig sätta på henne en för smal/trång sadel som skulle kunna klämma elr göra ont. osv.

Tycker sadeln låg fint på dina första bilder, utan något under. Där såg den ut att passa. Sen är det bara du som kan avgöra om det känns bra efter ridning. Rid igen och denna gång utan padd är mitt råd.

Okej! låter bra. Tkr dock den låg lite i framvikt då, och då jag spände sadelgjorden kom den ju ner lite mer fram och upp lite mer bak, men jag ska absolut testa utan padd.

Tack :)

Okej! låter bra. Tkr dock den låg lite i framvikt då, och då jag spände sadelgjorden kom den ju ner lite mer fram och upp lite mer bak, men jag ska absolut testa utan padd.

Tack :)

Ta ut en duktig sadelprövare som kan mäta osv? Hade aldrig vågat rida i en sadel som ligger "sådär".

Nejdå det är jag som inte drar bak skänkeln ordentligt, samt att det inte finns några sadelklossar som stöd.

Stolsits handlar om bäcken, att skänkeln åker fram är bara ett symptom på problemet.

Om sadeln ligger i bakvikt (om ens bara lite) kommer man som ryttare att effektivt motarbeta hästens ryggaktivitet. Alltså helt motsatsen till all ridning och träning - där man ju vill främja ryggaktiviteten.

Leta efter en annan sadel.

19augusti-ridning002.jpg

Vad är det för tum på den?

Jag tycker det ser ut att vara lite väl stor glipa mellan din rumpa och bakvalvet? Ser ut som om du skulle kunna åka bakåt som du sitter på bilden.

Som någon annan skrev så sitter du i stolsits, kanar du bakåt så blir det ännu värre. Om sadlen verkligen passar så ska man inte ens kunna sitta i stolsits... eller är jag fel ute?

Tycker också att sadeln ser ganska lång ut på hästens rygg. Precis så det klarar sig. Men lite svårt att se, kanske padd mm gör att den ser längre ut?

Det är 17.5" på den, vill inte ha mindre.

Nej sitsen är verkligen inte lång, det är bland de kortaste jag ridit i iallafall. Den ligger bra långt ifrån hennes sista revben.

Jag provade att rida i sadeln utan padd idag, och det kändes mkt bättre. Men jag får ju inte plats med 3 fingrar mellan framvalv och manke, jag fick plats med 1,5-2 fingrar.

Vad tror du om det?

Jag provade att rida i sadeln utan padd idag, och det kändes mkt bättre. Men jag får ju inte plats med 3 fingrar mellan framvalv och manke, jag fick plats med 1,5-2 fingrar.

Glöm inte att kolla en bit in under sadeln, där framvalvet slutar. Det är oftast DÄR sadeln går i ryggen, särskilt om man har en häst med framträdande manke som alltså tenderar att bli lång i förhållande till framvalvet.

Ja jag tog in handen så långt jag kunde under, och det tog inte i någonstans.

Vad tror du om det? :) Ska jag fixa bilder?

Du når inte så långt in med handen. Jag brukar be någon annan sitta upp (obs, ingen vojlock!) medan jag kollar att hela tunneln är fri.

försök fota märkena efter ridning, alltså svettmärkena när du sadlat av. Det ska inte vara torra fläckar eller liknande i sadelmärket (undantag ryggkanalen). :idea:

Vad är det för fel med tillpassningen om det är torra fläckar? för bred, eller för smal bom? För lång sadel? Jag bara undrar. :crazy: Min gamla sadel lämnade torra fläckar, men jag fattade inte vad som var fel. Bara att den inte låg bra:grin:

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 077
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 758
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Digbil
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 105
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka