Hur ligger sadeln-tråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare morotspure33
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 6 790
M

morotspure33

Har sett att folk lägger ut bilder och frågar hur sadeln ligger på hästen, nu gör jag samma sak, så:hur tycker ni (som är duktiga på sånt) att denna sadel verkar ligga på hästen. Skulle vara intressant att höra!
Vet att det kan vara svårt att se eftersom jag inte lyckades ta så jättebra bilder heller men vill ändå gärna höra.

http://www.pixbox.se/alb_show_id693234_page0.html

Sv: Hur ligger sadeln-tråd

vinklarna är lite skumma, men den ser jättesmal ut o även för svängd.
Vad är det för vidd?

den är för smal så den ligger i bakvikt. Tyngdpunkten är mkt längt bak.

30 är väl smal?? 31 normal mot smal??
skulle tippa på att hästen ska ha 31. Om ens en stübben alls. Alla märken passar inte alla hästar.

det är ganska smalt, o som sagt så ser den även för svängd du, höjer hästen ryggen mer lär den lätta ganska mkt bak.

Långt i från expert, men ser ut att ligga i bakvikt för att den är för smal. Skulle den vara bredare så är den nog ändå för svängd. Men bilderna är ju dåliga =/

Jag säger som jag säger till alla: om ni vill ha någorlunda hjälp med om sadeln ligger bra eller inte (vilket är nästan omöjligt att säga över internet iofs, men ändå) så spänn sadelgjorden!!! Det kan göra hur stor skillnad som helst. Helst ska man även rida i den först och sen ta bilder på hur sadeln ligger efter ridningen.

MEN! Jag kan trots detta se på de bilder du la ut att sadeln troligtvis är både för trång och för böjd i bommen. Dessutom har du lagt sadeln för långt fram.

Om du ändå tror på denna sadel och vill motbevisa oss så ta som sagt nya bättre bilder där du sadlat längre bak, spänt sadelgjorden och helst ridit i den. Sen tar du kort.

LYCKA TILL!

Nej. 30 är normal. 31 normal mot vid. 32 vid. 33,5 extra vid.

Svarar alla: OJ vad mkt svar på så kort tid. Kul att så många svarade. Håller med er, sadeln är alldeles för smal. Använder den inte längre men gjorde det när hästen var unghäst. Hästen har musklat sig/breddat sig mkt sen dess. Tycker stubbensadlarna är otroligt små i bomvidden! Ville höra vad NI tyckte och trots att det är mkt svårt att se hur en sadel ligger-i detta fallet helt lös på hästen såg ni ju direkt! Hoppas ingen tycte det var onödigt -skäms på mej isf:o

Jag säger som jag säger till alla: om ni vill ha någorlunda hjälp med om sadeln ligger bra eller inte (vilket är nästan omöjligt att säga över internet iofs, men ändå) så spänn sadelgjorden!!! Det kan göra hur stor skillnad som helst. Helst ska man även rida i den först och sen ta bilder på hur sadeln ligger efter ridningen.

MEN! Jag kan trots detta se på de bilder du la ut att sadeln troligtvis är både för trång och för böjd i bommen. Dessutom har du lagt sadeln för långt fram.

Om du ändå tror på denna sadel och vill motbevisa oss så ta som sagt nya bättre bilder där du sadlat längre bak, spänt sadelgjorden och helst ridit i den. Sen tar du kort.

LYCKA TILL!

men vore det inte mer riktigt att ta bild på när hon sitter i sadeln? och i alla gångarter. Ryggen ändras mycket på vissa hästar vid arbete.
det är ju då det spelar roll hur den ligger, inte när det inte sitter någon i den.

men vore det inte mer riktigt att ta bild på när hon sitter i sadeln? och i alla gångarter. Ryggen ändras mycket på vissa hästar vid arbete.
det är ju då det spelar roll hur den ligger, inte när det inte sitter någon i den.

Till viss del rätt, men om man sitter i sadeln och tar kort på det så kan det också luras genom att man då tynger ner sadeln. En sadel som lättar i bak kan då komma ner så att det ser ut som den ligger bra, fast att den inte gör det. Det man kan göra isf är att be ryttaren ställa sig i fältsits iofs...

Men sen är det ju många gånger så också att man inte har någon som kan hjälpa en att ta bilder och då är det åtminstone bättre att göra så som jag skrev än så som många gör, dvs tar bilder när sadeln ligger löst på hästryggen.

Har sett att folk lägger ut bilder och frågar hur sadeln ligger på hästen, nu gör jag samma sak, så:hur tycker ni (som är duktiga på sånt) att denna sadel verkar ligga på hästen. Skulle vara intressant att höra!
Vet att det kan vara svårt att se eftersom jag inte lyckades ta så jättebra bilder heller men vill ändå gärna höra.

http://www.pixbox.se/alb_show_id693234_page0.html
Alla som heter Andersson har storlek 41 på skorna
Skicka gärna med en bild på dina fötter också så klarar vi ut hur dina skor ska se ut, vilken storlek mm. det ser vi på Buke på en gång.
( dum fråga - dumt svar! )

Senast ändrad av en moderator:

Alldeles för svängd...och antagligen är det därför sadeln ligger så långt fram (för den "klickar" där) och jag skulle tro att den kan vickas fram och tillbaka om du skulle dra bak den ;)

Jepp det tycker jag faktiskt, men de modellerna du nämner kanske är större än just denna.? Skulle vara intressant o veta bomvinkeln..

Haha..ooojoj ja det var ett mkt intelligent svar ja fick! Dum fråga hm vetifasen på vilket sätt då? Men dumt svar- kan ja absolut hålla med om haha. Du får jättegärna skriva nåt som har med frågan att göra!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 770
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 915
Senast: Ceta
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma