Hur ligger sadeln-tråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare morotspure33
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 6 785
Sv: Hur ligger sadeln-tråd

okey. bilden är tagen ca en minut efter att jag byte järn :angel: så det är före. Jag tyckte jag fick bättre mittenpunkt på den nu, men att jag lutades liite liite bak.

Ska försöka fixa bild med mig i sadeln.

okey, kan dröjja tills jag får tid, men det kommer :)
hm.. kan nog bli väldigt myskobilder om jag ska ta dom själv, men ska försöka ;)

så.. jag återkommer!

men ska jag byta och ta ett foto så man ser hur det ligger över hästen?

Det som är intressant är hur sadeln ser ut och beter sig med ryttare i. Det är det som är så lömskt med kort, det kan se ut att passa fast det inte alls gör det IRL. Formmässigt så ser den helt OK till hästen så det kan vi bortse från i detta fall.

Titta hur sadeln beter sig när du har vitt järn i, spänner gjorden och sitter i sadeln och jämför sen med dito procedur med rött, känns hur du sitter, hur sadeln ligger och hur hästen beter sig och bestäm dig utifrån det.

*antecknar ner allt och lägger det i stalljackan*

fast på själva hästen märkte jag ingen skillnad. han gick på som vanligt :crazy:

Wippos;9931373fast på själva hästen märkte jag ingen skillnad. han gick på som vanligt :crazy:[/QUOTE skrev:
Fördelen med luftsadel ;) Min säger till regält med ullsadlar om det inte passar honom men med luftsadel är han väldigt tolerant, både på gott och ont för det ställer så stora krav på mitt omdöme istället.

Fördelen med luftsadel ;) Min säger till regält med ullsadlar om det inte passar honom men med luftsadel är han väldigt tolerant.

fördel vet jag inte om det är.. men ja han reagerar mer på ullsadlar :) det får bli barbacka snart :angel:

Japp, tack :bow: Det är alltså djupaste punkten i sadeln man fokuserar på när man koller om en sadel är för smal eller bred?

Hur blir det med en för svängd eller för rak sadel? Hur ser man det?

Ja precis. Det hjälper också att se hur en ryttare skulle sitta i sadeln tycker jag.

Kan fixa lite bilder på det om du vill. Men huvudsakligen handlar det om hur tidigt bossan släpper där bak, är det för tidigt = för svängd, ser det ut som om bossorna skär in i ryggen = för rak. Det är dock svårare att upptäcka en för rak sadel med blotta ögat tycker jag, det kräver ofta att man känner under sadeln.

kunde inte du ha varit min granne eller något? du kan ju hur mycket som helst! :bow:

:rofl:

Så mkt kan jag faktiskt inte, är bara på lätt nivå änsålänge. Hoppas däremot på att kunna gå lite utbildningar och verkligen lära mig om hur en sadel ska ligga mm.

men et kan skilja betydligt mer vid manken på en häst med låg manke. Jag lägger inte så mkt vikt vid det utan om sadeln ligger i jämnvikt. Men en sadel kan ligga i perfekt jämnvikt o ändå vara för smal.
Så för att kunna ge ett ordentligt svar behöver mnan kunna känna så trycket är lagom o jämt, o att sadeln inte släpper bak när hästen börjar jobba.

Var ju just därför jag skrev:
Är sadeln lagom bred "ska det" få plats 2-3 fingrar mellan framvalvet på sadeln och manken (gäller som riktmärke på hästar med "normal" manke skulle jag säga). Bör inte vara mindre i alla fall då manken kan bli klämd...

Och det lättaste sättet att se hur sadeln ligger (om den ser ut att ligga perfekt) brukar vara att krita undersidan/vitt schabrak på mkt dammig häst och se på avtrycket som ska bli så jämnt som möjligt och dessutom lyssna på hästen om vad den verkar tycka om sadeln då det är omöjligt att "känna trycket" under hela sadeln utan specialutrustning.

Det beror ju helt på sadelns mankfrihet och hästens manke. Sadeln kan vara lagom vid/försmal men ändå ligga på manken, då behöver man en sadel med mer mankfrihet. Ditt tips är inte bra för det ger en falsk trygghet.

okey, nu har jag bytt bom till en vidare (den röda)

klar skillnad att rida, man satt på hästen inte över som på den förra bomvidden

men sluttar den inte lite bak fortfarande? bomvidden är Vid, och jag tror inte han kan ha vidare :/

Klart att du kan ha det vita koppjärnet. det röda du har nu är för smalt. Jag har röd till mitt halvblod som har manke.

Det beror ju helt på sadelns mankfrihet och hästens manke. Sadeln kan vara lagom vid/försmal men ändå ligga på manken, då behöver man en sadel med mer mankfrihet. Ditt tips är inte bra för det ger en falsk trygghet.

Men är sadeln lagom vid men ändå ligger på manken så får man inte in några fingrar och då är det ju modellen på sadeln som är helt fel.
Om du hade läst vad jag skrivit så skulle du sett att det bara var en sak man behövde titta på av många, inte att sadeln passade bara för att det var lagom mankfrihet:crazy:!

*kl*

okey, här kommer dom nyaste med vit bom. jag var lite lat med och byta, så jag lånade en i stallet som har samma sadelmodell med vit bom.

och sen skulle jag försöka lyckas ta en bild från sadeln, och detta är vad jag lyckades med... :o man ser iaf hur mycket den trycker bakåt

Tycker fortfarande den är för smal och för svängd + att bossorna inte passar ryggen.

den ser inte ut o passa ngt vidare

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 747
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Ceta
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka