Sv: Hur lindar man egentligen? :S
Kan någon förklara för mig tydligt hur man gör?
Du tar först en bra padd, och lägger den tight om benet. Dra åt den så att det inte är veck och så på den, och se till så att inga skarvar hamnar varken på senan eller skenbenet (heter det så på en häst? framsidan av benet i vilket fall).
Sen tar du din linda, och börjar linda på mitten av benet. Om du vill kan du låsa lidan genom att lägga den under det översta lagret av padden och sedan linda ett varv på stället. Jag gör sällan det dock. Sen lindar du ner och upp och fäster längst upp. Har du långa lindor kan du bheöva börja linda längst upp på benet för att linda ner och sen upp igen. Försök få knäppningen på utsidan av benet, och lika högt på alla ben. Det blir snyggast så. Och givetvis lindar du innifrån och ut, precis som man knäpper strykkappor. Alltid bakåt på utsidan.
Jag har ett par lindor som är av fleece i början och blir sen elastiska, kan jag rida med dem?
Ja, det kan du. Jag skulle däremot inte rekommendera dem som stallbandage.
Hur hårt ska lindan sitta?
"Lagom hårt"

Inte så hårt att den stasar benet, och inte så löst att den glider. Känn dig fram eller be någon visa!
Börjar man uppifrån eller nedifrån?
Beroende på hur lång lindan är börjar man från mitten eller längst upp, och går neråt för att sedan gå upp igen. Jag har ett par superlånga som jag inte orkat klippa av än. De får jag linda från mitten, upp, ner och upp igen
Hår långt upp resp ner ska lindan vara?
Jag lindar så pass högt att hästen kan nudda hoven vid armbågen, dvs att den har full rörelsefrihet i benet. Inte upp på knät som jag sett att vissa dressyrnissar gör. Sen lindar jag ner till sporren. Ofta lindar jag också ett varv ner om kotan för att ge extra stöd, men det gör man inte enligt "regelboken".