Hur lindar man egentligen? :S

attempt

Trådstartare
Det står helt still i mitt huvud, det var säkert 5 år sedan jag lindade ben på en häst, så nu har jag glömt hur det är man gör.. :crazy:

Kan någon förklara för mig tydligt hur man gör?

Jag har ett par lindor som är av fleece i början och blir sen elastiska, kan jag rida med dem?

Hur hårt ska lindan sitta?

Börjar man uppifrån eller nedifrån?

Hår långt upp resp ner ska lindan vara?

Tacksam för svar ;)

Sv: Hur lindar man egentligen? :S

Först lindar man i mitten sen lindar man neråt sen uppåt och sen tillbaka till mitten igen :) om du har fleecelindor bör du ha paddar under! Då kan man också linda hårt utan att vara orolig över att det är för hårt.
Hoppas mitt svar hjälpte dig lite! :)

Tänk även på att linda framifrån och bak så att lindan inte ligger för hårt om senan:)

Dina lindor som du beskriver är tänkta att man inte ska behöva ha padd under och är till för ridning. Men Dra inte för hårt även om du har padd fleace del. utan lägg runt den så den sitter fast men men spänn inte!

Du lindar utsidan bakåt per ben, så att inte lindan hamnar mellan hästens ben så den kan kliva på dom och trilla. Sen är det jätte-jätte svårt att förklara hur hårt man ska linda. Alla tolkar ju saker olika. Men dom lindorna med fleece och elastik är det meningen att dom ska vara paddfria. Du lindar liksom ned över kotan till "sporren" och sen upp igen, till under knäet.

Är det när du rider som du ska ha lindor?

Kan någon förklara för mig tydligt hur man gör?
Du tar först en bra padd, och lägger den tight om benet. Dra åt den så att det inte är veck och så på den, och se till så att inga skarvar hamnar varken på senan eller skenbenet (heter det så på en häst? framsidan av benet i vilket fall).
Sen tar du din linda, och börjar linda på mitten av benet. Om du vill kan du låsa lidan genom att lägga den under det översta lagret av padden och sedan linda ett varv på stället. Jag gör sällan det dock. Sen lindar du ner och upp och fäster längst upp. Har du långa lindor kan du bheöva börja linda längst upp på benet för att linda ner och sen upp igen. Försök få knäppningen på utsidan av benet, och lika högt på alla ben. Det blir snyggast så. Och givetvis lindar du innifrån och ut, precis som man knäpper strykkappor. Alltid bakåt på utsidan.

Jag har ett par lindor som är av fleece i början och blir sen elastiska, kan jag rida med dem?

Ja, det kan du. Jag skulle däremot inte rekommendera dem som stallbandage.

Hur hårt ska lindan sitta?
"Lagom hårt" :D Inte så hårt att den stasar benet, och inte så löst att den glider. Känn dig fram eller be någon visa!

Börjar man uppifrån eller nedifrån?
Beroende på hur lång lindan är börjar man från mitten eller längst upp, och går neråt för att sedan gå upp igen. Jag har ett par superlånga som jag inte orkat klippa av än. De får jag linda från mitten, upp, ner och upp igen :eek:

Hår långt upp resp ner ska lindan vara?
Jag lindar så pass högt att hästen kan nudda hoven vid armbågen, dvs att den har full rörelsefrihet i benet. Inte upp på knät som jag sett att vissa dressyrnissar gör. Sen lindar jag ner till sporren. Ofta lindar jag också ett varv ner om kotan för att ge extra stöd, men det gör man inte enligt "regelboken".

håller med de andra om tipsen.. fick lära mej när jag gick på ridskola att står man brevid hästen med båda näsorna framåt så lindar man likadant som man simmar.

Jag börjar nästan längst upp, lindar uppåt, neråt, extra varv som stöd runt kotan, uppåt och avslutar överst.

Nu har ni sagt olika ang pad under lindan... behöver jag verkligen en pad under när jag har sådana lindor? Det stog på förpackningen att man inte ska behöva det..

Nej, du behöver inte ha padd under sådana lindor du har, så länge du ser till att du har ett jämnt lager med fleece under den elastiska delen. Jag börjar alltid linda högt upp och går sedan ner och sedan upp igen. På det sättet är det också lättare för dig att se till att fleecen räcker hela vägen.

JO du behöver pad under!
Ni som säger att man inte behöver det, vad har ni för belägg för det?

De där 50/50 lindorna kan verka smidiga att använda, men kan omöjligt ge något stöd för senan som när man lindar med pad. Dessutom finns det stor risk att dra åt för hårt med den elastiska, eftersom fleecen inte tar emot.Tycker de är en riktig skituppfinning :eek: bättre med rena fleece i så fall...de ger inte heller något stöd, men gör knappast nån större skada heller eftersom de är mjuka och inte går att dra åt så hårt.
Det är inte särskilt svårt alls att lära sig linda 'på riktigt', med pad...Tigertofflan gav en bra beskrivning. Använd du 50/50lindorna, men med pad under :idea:

JO, du behöver pad under de lindorna!
Man kan omöjligt få en jämn tryckfördelning med bara fleece, och det kan orsaka stora skador.
En pad är ett lätt sätt att skydda hästens senor!

Jag lindar såhär:
Börjar på mitten, lindar ner runt kotan, sen upp och fäster högst upp.

Du ska nog börja med att ha padd under, oavsett om det är fleecelindor som man egentligen inte 'ska' behöva ha det på, eftersom du inte lindat på länge.

Linda ner till sporren och precis under ärtbenet, börja i mitten, linda neråt och fäst högst upp! Det är för snyggheten och säkerheten att fästa dem högst upp.

Tack så mycket för alla svar! :) Nu är det bara 4 st padar som ska införskaffas.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 008
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 820
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 966
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 982
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka