Hur löshoppar man?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Moja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 445
M

Moja

Tänkte testa att löshoppa min pålle, men har aldrig gjort det förut. Hur gör man?
Någon som har bra tips?
mvh moa

Sv: Hur löshoppar man?

Tänkte testa att löshoppa min pålle, men har aldrig gjort det förut. Hur gör man?
Någon som har bra tips?
mvh moa

Ridklubben i komunnen brukar alltid anorda löshoppningar . Du ska inte kontakta dom ? Det är oftast bättre än att pröva på själv om man aldrig har gjort det förut och hästen också är ovan.
Det är inte dyrt alls, brukar ligga runt 50 kronor och då får du hjälp av kunniga människor =)

Någon som har bra tips?
mvh moa

Man tar hjälp av någon som kan.Vid löshoppning behöver man vara minst tre personer och det är så lätt att det blir fel om man inte är kunnig själv.

Så ett bra tips är att vara med och hjälpa någon duktig unghästutbildare i trakten,då kan du få hjälp med din häst samtidigt som du får en djupare erfarenhet av löshoppning själv.

okej jag ska forsoka forklara hur jag gor

med en hast som jag aldrig har loshoppat tidigare borjar jag med att bygga en korridor som har ett vidare utslapp och infang, sen lagger jag bara en bom pa marken som jag sedan leder hasten over i skritt nagra ganger sedan i trav nar han har verkat fatta vad jag vill leder jag in honopm i trav och later honom sedan fa ga fritt over bommen pa marken , jag har en medhjalpare i borjan av korridoren som kan ha en longerings piska i handen och en vid utslappet av korridoren.
nar hasten har hoppat over bommen i trav haller medhjalparen vid utslappet ut handerna sa att hasten gar runt och kommer tillbaka vid inslappet igen dar driver den andra medhjalparen pa, oftast behovs det inte sa mycket padrivning alls. hasten tycker oftast att detta ar roligt sa att den fattar latt vitsen med det hela, mycket berom nar han tar intiativet sjalv....sedan hojer jag bommen pa marken till ett litet kryss och later hasten hoppa detta ocksa, nar han har gjort det fran bada halklen nagra ganger sa noijer jag mig med det och berommer och skrittar av....det ar viktigt att inte ta i for mycket sa att hasten blir osaker och kanske gor ett misstag, borja latt och enkelt och bygg upp svarighet och kombinationer allt eftersom...lycka till

Man kan testa att bygga en "väg" så att hästen inte har någon annanstans att gå. Om den absolut inte vill framåt så kan man ha en annan häst framför. Eller så kan man "longera" hästen över hindren, jag tycker att det verkar väldigt trassligt så om jag var du så skulle jag inte börja med att testa på det. Men om du har någon ridlärare, så vet hon/han nog hur man löshoppar en häst!

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 108
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning...
Svar
10
· Visningar
1 366
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
345
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka