Hur målar man chabby chic?

Gry

Trådstartare
Håller på som mest och renoverar vårt gamla trähus från -30 och jag har snöat in på Chabby chic-stilen men är inte ens novis än så länge. Är det någon som har koll på hur man gör? Vilken sorts färg ska man använda? Osv.

Tips mottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Hur målar man chabby chic?

Det finns en hel del om det på nätet. Jag kan inte se att det är någon större skillnad mot när man ska ge en ny möbel patina (med slag av nycklar, sandpapprade hörnor, lasering etc), eller det kan ju vara att jag missat någon viktig komponent i stilen eftersom jag inte undersökt tidigare, men blev nyfiken. Har du någon bild på "drömmöblen"?
En av många länkar..
http://www.catalogs.com/info/home-decor/painting-shabby-chic-furniture.html
U
 
Sv: Hur målar man chabby chic?

Oljefärg tycker jag är super att arbeta med men det tar ju en stund innan det torkar och den vanliga oljefärgen luktar. Vilken färg du ska använda är nog lite upp till din läggning. Tålamod och krav på precision. Jag kan tänka mig att det är bra att ligga så nära original som möjligt och då beror det på tiden du vill likna att målningen kommer ifrån. Tempera är ofta bra att ha som grund och sedan kan jag tänka mig att oljefärg på det blir bra. Nu har jag inte målat så mycket möbler men det ska nog funka bra. Annars kan du lägga akryl på grunden bara och det ska nog kunna bli ganska autentiskt det med.
U
 
Sv: Hur målar man chabby chic?

Tack för tipset!

Det jag har hört och snappat är att man ska måla 2 lager med grundfärg och sedan slipa. Men det har jag bara snappat "sådär", minns inte ens sammanhanget eller källan. Men vad jag förstår går det inte att torka av den ytan så lätt. Jag hade tänkt fixa till vårt köksbord, stolar, en buffé, vardagsrumsbord och tevebänk och en kökssoffa... Så det är ju möbler som ska dammas mkt. Har haft en laserad bokhylla där allt damm bara fnasat sig och lagt sig i gryn och vägrat följa med upp på trasan :devil: Så vill jag inte ha det igen...

Lackfärg verkar vara så glansigt??
Oljefärg vet jag ingenting om.

Kan man kanske lacka med matt lack efter?
Det ska ju vara lite matt patina över det väl?

Den länken du gav var jättebra men det stod inget om färgval som jag förstod ialf. Kan du ngt om det?
 
Sv: Hur målar man chabby chic?

Förlåt. Såg att du hade svarat ovan. Fattar inte att jag missade det :confused: Hallå??? *slår mig i huvudet*

Dåså, följdfrågan blir då; Hur blir ytan? Lätt avtorkningsbar?
 
Sv: Hur målar man chabby chic?

Håller på som mest och renoverar vårt gamla trähus från -30 och jag har snöat in på Chabby chic-stilen men är inte ens novis än så länge. Är det någon som har koll på hur man gör? Vilken sorts färg ska man använda? Osv.

Tips mottages tacksamt! :bow:

Målar? Man kan ju köpa gamla sunkiga saker direkt och sedan strunta i att måla dom ju.....:D.

/KT
 
Sv: Hur målar man chabby chic?

Målar? Man kan ju köpa gamla sunkiga saker direkt och sedan strunta i att måla dom ju.....:D.

/KT

Fast så har jag det ju redan... :idea:

Typ 5 olika träslag/rum och jag haaaaatar furu dessutom.

Pratade med syrran innan. Hon rekomenderade 2 vändor grund, vit och sedan snickerifärg, vattenbaserad över. Sedan slipa. Köksbordet skulle jag lacka halvmatt. Men hon är egentligen ingen chabbychicare hon är mer chic än chabby och jag är tvärtom...

Men idag hinns det bara med slipning och en vända grundfärg så ni hinner fortfarande få mig på andra tankar! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
865
Senast: Bison
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 168
Senast: Fruentimber
·
Fritid Vi ska iväg på en road trip i sommar, har tagit sikte på Värmland och efterlyser spännande platser att besöka. Jag har snöat in på...
2
Svar
31
· Visningar
1 324
Senast: Septicemia
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp