90 dagar - Fall Edition 2023

Vive la France! Från Grenoble kommer den för mig fram tills nu okände Maxime Fabre under aliaset Crystal Geometry och albumet 'Distressing Visions' från 2021.

Crystal Geometry är en mörk tillbakablick till 90-talets ravescen, en fusion som dessutom inbegriper industrial och EBM med ett stänk av techno som skapas utifrån ett ständigt växande system av modulära synthesizers. Jag skall vara ärlig – jag lyssnar inte ofta på techno. Det är inte min genre. Men när klockan närmar sig halv fem på morgonen efter en all-nighter så kan det vara bra med ett litet rave som kamperar med en, som slår en i bröstkorgen och håller en vaken. Jag kan tänka mig att energin är fantastisk live.

Det är synd att jag är begränsad genom att jag vill ha mer utvecklade sånginsatser att hänga upp mitt första intryck på. Det är mycket därför jag så sällan lyssnar på techno från första början. Redan vid hälften av albumets dryga 55 minuter börjar jag kolla efter hur långt jag har kommit i låtlistan. Jag har absolut inget emot att ha några sådana här spår insprängda min spellista, men jag tror inte jag vill att hela spellistan skall låta såhär.

Absolut inte dåligt, men det faller lite utanför mina ramar. Jag är neutral idag. :D
 
'Du kommer att absolut avsky det här' tänkte jag tidigare ikväll när jag tryckte play på amerikanska Psyclon Nines debutalbum 'Divine Infekt' [2003]. Varför? Jo, jag trodde att jag hittade ett kryphål bort från den för mig förhatliga black metal-stämpeln som pryder bandets senare alster genom att välja ett tidigt material. Wikipedia grusade dock snabbt mina förhoppningar genom att droppa bomben att även tidiga spår med Psyclon Nine minsann hade sång i black metal-stil ovanpå en aggrotech-ljudbild.

Om gårdagens musikval föll lite utanför mina ramar så är det här för mig – jag har full respekt för de som lyssnar på detta – ungefär som när den finske spjutkastaren Tero Pitkämäkis spjut hamnade galet snett och spetsade en längdhoppare – om jag minns rätt – i ryggtavlan år 2007. Skrämmande, oväntat, ovälkommet och smärtsamt. Jag har ingen aning hur min lilla oskyldiga kontaktannons fick någon att tänka att jag och detta skulle bli en match made in heaven och vad jag gjort för att förtjäna detta.

Nåväl. Det musikaliska arrangemanget är helt okej, men sången vill jag knappt kalla sång – vilket är synd, eftersom att det är a och o att jag hittar något positivt att ta fasta på hos de sångare och sångerskor som passerar mina öron. I det här fallet hade jag föredragit rent instrumentala spår. Texterna är juvenila i ett försök att verka tuffa som bäst, vilket jag haft problem med hos andra band förut.

'Om du gillar Skinny Puppy .." börjar en recension och jag känner mest att näe, vi är klara här. Det här är säkert kanon i mångas öron, men de 45 minuterna som albumet upptar upplevde jag som eoner av tid. :o
 
Okej. Ny månad. Jag hoppas denna blir bättre, framförallt hoppas jag att jag kan hålla igång yogan varje dag eftersom jag fått problem med hjärtklappning och ångestattacker. Ett 30 min långt pass idag gjorde att smärtan i rygg/ansikte försvann.

Det känns som att jag behöver ha fler dagliga mål, men jag vet inte riktigt vad jag ska fylla ut med.

24D13C98-B819-45E8-89BF-F64E7B61B05B.png
 
Jag är så himla disträ att jag lyckades missa mitt stegmål med mindre än 40 steg nyligen:rofl: Så jag läser tråden men kommer inte ihåg att gilla oftast så tänk alltid att även jag gillar era bedrifter och hjärtan på när ni kämpar:up:

Mitt stegmål två gånger i veckan har ändå gått rätt bra denna månad med något undantag pga sjukdom. I övrigt har det verkligen gått dåligt. Har t.om tappat bort min utvalda bok som jag skulle läsa men turligt nog finns backup:D Hobbyprojekt varje vecka har inte blivit av om man inte räknar att jag limmade ihop en del av ett projekt som jag antagligen hade gjort sönder när den togs ur lådan:rofl: Helt klart ska det gå bättre i Oktober!
 
Dagen har viss potential. Valet föll på tyska EBM-duon Tribantura och deras EP/album 'Lack of Sense' från 2009. Titelspåret är en återlansering av bandets kultklassiker från 1988. Jag är medveten om skillnaden mellan fullängdsalbum, LP och EP-formatet, men ibland befinner sig skivor i gränslandet och då väljer jag vad de är kategoriserade som. Jag blev rekommenderad artisten och har bara hört låten 'Lack of Sense' förut.

Inte så konstigt, då den singeln med ytterligare två spår, 'Legacy' och 'Getting Hurt or Killed' under en lång tid var bandets enda officiella släpp. De två övriga låtarna, 'Bequest' och 'Belief' har bara legat på vad jag tolkar vara ett EBM-samlingsalbum från 1990. 'Lack of Sense' är således en samling av bandets sparsmakade katalog innan medlemmarna övergick till andra projekt. Inte konstigt, då många projekt blev kortlivade i och med technons enorma genomslag.

'Lack of Sense' andas retro-EBM som helhet och jag tror att ett sådant här släpp både flirtar med de som längtar tillbaka och de som söker en ny musikalisk identitet. Jag är definitivt svag för den här dansanta, drivande, energiska ljudbilden som aldrig blir tråkig. Trots att texterna måhända inte syftar till att vara glädjespridare får mig att vilja ut på klubbgolvet. Det här är kärlek i många bpm, definitivt. :love:
 
Screenshot_20231003_230045_Sheets.jpg


Nuuuu ni! Oktober börjar ju i alla fall lite lovande, även om yogan fortfarande lyser med sin frånvaro! :D Har tagit bort ett par saker som var omöjligt att hålla track på och lagt till några andra istället. Det verkar ha gett resultat!
 
E4C1631E-AFB7-4463-9EC3-4E022CAF2631.png


Jag har kört igång med mitt igen och hittade ett skönt yogapass inkl. bra instruktör, så har hållit i det nu … dessa fåtal dagar som varit. Sedan har jag kånkat fram mitt löpband ur förrådet och ska nu bara montera ihop det på något sätt.

Allt som allt känns dagarna hittills hyfsat produktiva.

Om jag inte skrivit det har jag anmält mig till en ny skrivkurs nu när den jag gick förra månaden har tagit slut + ska anmäla mig till ännu en. Keyboarden jag skulle införskaffa får vänta på bättre tider :angel:
 
Här har köpstoppet gått åt helvete två gånger på mindre än en vecka, tre om jag räknar in ett spel på Steam för 6€ :angel:

Har fortfarande inte tagit tag i yogan eller meditationen. Men promenaderna och duolingo håller i sig.
 
Har bara blivit en dokumentär denna veckan också, om musikaler. Men jag ger mig godkänt. Är på digitalt konferens och tittat på vetenskapliga föreläsningar i tre dagar och har en dag kvar. Mer allvar orkar jag inte just nu.
 
Puttar lite på tråden, hur går det för er?

Jag har haft total paus i två veckor då min pojkvän varit här från usa (vi ses bara en gång om året så då hamnar verkligen allt annat på paus) men har dragit igång igen idag, lite lagom trött och deppigt :p Satsar iallafall på att fylla alla kryss idag, de segaste punkterna är iallafall avklarade ✅
 
Jag har inte varit med på 90 dagar i höst, men blir det någon 90 dagar efter nyår så funderar jag starkt på att vara med.

Jag måste måste måste skriva. Jag är rädd att jag en dag inte ska kunna längre och det kommer kännas så bortslösat.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 622
Senast: _Elly_
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp