Sv: hur man lär in öppna och sluta
Okej om jag bortser litegrann från det du skriver om just din häst så tänker jag att öppna och sluta framförallt är ett resultat av ett genomtänkt system i utbildningen innan. Har man förberett bra så ter sej skolorna helt naturligt enkla
För att öppnorna och slutorna ska fungera måste först och främst böjningen genom hästens kropp vara bra. I skolorna är hästen böjd. Ni måste kunna rida jämna runda fina volter där hästen är böjd efter voltspåret, varken mer eller mindre och du sitter rakt och balanserat över hästen och ger den en vettig ram. Jag kallar det här "neutral-läget" (hit ska man kunna hitta alltjämt), hästen söker sej fram genom yttersidan till ytterhanden, den spårar och är mellan dina hjälper ("På sitsen") och faller varken in eller ut med sina bogar eller sin bakdel. När du ger handen i böjningen så ska hästen göra ett voltspår som motsvarar hur mycket böjd den är. Mycket böjd med bra sökning till handen så blir volten liten, till exempel.
Från detta läget så vill jag sedan att man ska kunna flytta för samsidiga sidförande både utåt från volten och inåt. Samsidiga sidförande utåt - inner tygel ger en "flyttande" impuls mot halsen just när hästen lyfter inner fram, inner skänkel ger en flyttande impuls när hästen lyfter inner bak. Framdelen leder! (dvs bakdelen får inte "gå före" i flyttandet, då flyttar du undan bakdelen = spolierar böjningen)
Samsidiga sidförande inåt - ytter tygel impuls mot halsen när ytter fram lyfts, här får man vara försiktig med ytterskänkeln, bara svag svag "andning" (vill inte att hästen ska ta bakdelen före i "sluta"-rörelse).
Hela tiden med neutralläget i grunden, dvs hästen mellan hjälperna, du är rak och balanserad och anger riktning, tempo, takt och balans med din sits. Tyglarna läggs mot halsen för att du vinklar dina bröstkorg och dina axlar (yttertygel mot - du har vinklat om din bröstkorg något inåt, tagit fram ytter axeln), skänkeln läggs mot som en naturlig impuls av följsamhet (när hästen lyfter bakbenet).
Först när "neutral-läget" och samsidiga sidförande stämmer så är det dags att jobba med oliksidiga sidförande = skolor.
Öppna - ytter tygel inner skänkel. Öppnan är en jättefiffig skola för att man verkligen ska hitta axiala rotationen i ryggen - här vill man även i skritt ha en snabbare diagonal, ytter tygel och inner skänkels andning kommer i princip samtidigt.
Sluta - inner tygel ytter skänkel. Viktigt att hästen har pannan riktad rakt framåt i rörelseriktningen, dvs den får inte vika sej i halsen för då är det ingen sluta.
Angående den häst du skriver om så kan jag egentligen inte ge några tips, det är vanskligt över internet. Tycker det låter som om den har problem i sin kropp. Just såhär att de är som pinnar i höger varv är rätt vanligt på travarna, eller ja- de flesta hästar har lärt sej att bli tunga på högerbogen men travarna har det ofta väldigt inpräntat i huvudet att de ska bosätta sej i sin högerbog.