hur man lär in öppna och sluta

Sv: hur man lär in öppna och sluta

Jag har en fd travare. Upplever samma sak som tådskaparen. Nuddar jag med ytter skänkel tänker han direkt aha hon vill ha en skänkelvikning. Men då gäller det att vara snabb och stoppa med innertygel om jag vill ha en sluta. problemet med honom är att han är väldigt välvillig och vill göra rätt och då blir stackarn helt förvirrad nä han ite får göra "rätt" Då gäller det att vara snabb med beröm när han gör rätt. Att den här hästen reagerar så kan bero på att skänkelvikningar har han blivit riden i men inte skolor av förra ägaren som ägt honom i 10 år.

En betydligt större skillnad är om hästen är BÖJD eller inte. Skänkelvikning med motställd häst (alltså ställd i rörelseriktningen i stället för från) är absolut ingen sluta, lika lite som skänkelvikning och öppna skulle vara samma sak, bara för att hästen är ställd åt samma håll!

Om det fungerar att rida runt trän i skogen men inte göra volter på ridbanan kan det ju vara du som inte fokuserar rätt.
Ställ ut hinderstöd på ridbanan och gör volter runt hinderstöden, när det fungerar bra så ställ hinderstöden så att du gör en åttvolt med varvbyte. Rid först i skritt ta sedan trav. Det kan ta några veckor om det inte fungerar alls nu.

När du har jättekoll på volterna på ridbanan rider du runt hinderstödet och sedan när du ska sluta volten provar du något steg sluta eller tagen bakdel. Ta det i skritt först och det viktiga är att hästens böjning är kvar.

Att hon vänder över banan i höger galopp kan bero på att hon inte vill/blir underhållen i galoppen på vänster yttertygel, Har du ett stöd på vänstertygel i galoppen?

tack för svaren galoppen går mycket bättre nu och jag sparar skolorna till senare och tränar på volterna och serpentiner

Håller med dig om att hästen måste ha "lärt" sig vissa saker innan man kan börja med skolor. Framförallt måste den ha lärt sig vissa saker om sig själv och sin egen kropp. (Kroppsuppfattning?) Jag tycker nog att skolorna och dess förarbete är litegrann som att lära sig dansa. Även om man kan röra sig rätt, så gäller det ju att få till koordinationen och koreografin. Hästen kanske fattar första gången att han ska röra sina framben på ett visst sätt, men glömmer bakdelen, eller värt om. (Precis som man själv som dansare kan glömma att röra armarna korrekt, när man äntligen fattat hur fötterna ska förflyttas.) Träning ger färdighet, heter det ju, och särskilt för unga hästar så tycker jag att det handlar om att de måste få testa och kolla om de kan. Eller kolla VAD de kan. Precis som jag var tungen att göra på danslektionerna i skolan. Den där "aha-upplevelsen" som man själv får ibland, den tror jag att hästar också känner av. Vet inte om du håller med, men... Flummigt uttryckt, jag vet! :crazy:

Jo jag håller med! Jag tror också att hästar kan få AHA-upplevelser.
Men oftast är det då när man säger en sak med kroppen och menar något annat - som ryttare - och sedan helt plötsligt får till det så man säger samma sak med kroppen som man menar. Hästarna suckar "JAHA var det SÅ du menade?!" (det kunde du ju sagt förut ;) :D )

Men jag förstår även vad du menar. SKolor kräver massor av koordination, självklart.

Ja, men precis! Den där suckande "Jaså, SÅ!"-känslan man får av hästen ibland är lite pinsam... "Sorry, hästen, ska var tydligare nästa gång!" :crazy: :angel: :D

är det okej om jag lånar din tråd lite?

Lägger in en liten fråga här eftersom den handalr om nästan samma sak:) När man kan börja rida skolorna och sidvärtsrörelser öhvt med en grön oskolad häst? (travare)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 034
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 410
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka