Hur man trillar av?

Sv: Hur man trillar av?

Jag förstår inte riktigt, hur hjälper korsade tyglar och halsrem när man faller av hästen? :)

Halsremmen och de korsade tyglarna blir lite som säkerhetsbälte och krockkudde när man faller av. Farten i fallet dämpas och man vrider sig lättare runt så att man landar på ett säkert sätt och risken minskar för att man landar på ansiktet eller möter med armarna...
 
Sv: Hur man trillar av?

kl*

jag brukar instinktivt rulla ihop mig till en liten boll när jag ramlar av, har aldrig direkt tränat fall, men gör så automatiskt.. dock brukar jag hålla i mig som en blådåre tills det verkligen inte går längre :p

har en fin liten film på youtube, i slutet av filmen trillar jag av när polaren står och filmar!

(skratta gärna åt saken och ta det med en nypa salt, flera år sedan, provade bomlös för första gången med för lång sadelgjord, fel underlägg och slamsig ridning:angel: )

http://www.youtube.com/watch?v=QOQ-IPQskJc
 
Sv: Hur man trillar av?

Jag slappnar av i kroppen och följer med i fallet, försöker inte stoppa utan rullar med. De ggr jag gjort illa mig har det varit en sten eller ett träd i vägen, är det slät mark brukar det gå bra.

VIKTIGT, SLÄPP tyglarna, hålla inte fast för risken för skador är betydligt mycket större då! Jag har blivit släpad av en häst i full galopp en gång då jag som så många andra tidigare drillades i att aldrig släppa tygeln, men risken att bli trampad eller sparkad är mycket större.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 160
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 287
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 201
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp