Hur många balar i månaden?

Sv: Hur många balar i månaden?

Bara 50 kr per bal? Grattis. Jag betalar 100 kr per storbal ca.120 kg. Bonden säger att presskostnaden är 40 kr + moms och så vill han ha 40 kr + moms för själva halmen. Jag gör av med 5 balar i månaden till 8 hästar, mest ponnyer och strör varje dag ca. två kärror kutterspån i botten(delat på alla) som suger upp det blöta. Hästarna äter en hel del, så jag förstår inte de som klarar sig på en liten bale om dan.
 
Sv: Hur många balar i månaden?

*kl*

Åh vad jag saknar att ha halm :( hade det i Tyskland (där fanns det ingen som strödde med något annat) men här hemmavid så tror jag inte att halm är ens så vanligt.

Hade till gammelman när han var skadad och stod inne. Köpe fyrkantsbalar á 60 kg (tror vi betalade 50 öre/kg) och gjorde av med 3 st under en period på två månader.

Med tanke på att jag nu köper spån/torvbalar för 80-90 kr styck (måste köpa ca 5 st extra i månaden till 3 st hästar, ingår 2 per häst i månaden i stallhyran) så skulle jag ju tjäna på halm. Men man måste a) hitta någon som säljer b) få hem den och c) förvara den någonstans också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
551
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej Allihop! Ni som köper spånbalar, var köper ni dem och vad betalar ni nu, idag, per bal? Köper ni pallar, eller köper ni lösa balar?
Svar
9
· Visningar
1 254
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp