Hur många hästar per bal?

VincentM

Trådstartare
Hej!

Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för de jag hämtar hos sa att jag inte han ta en hel bal för att den kommer hinna bli dålig innan det är slut, på grund av att den inte kommer att ätas upp fort nog. Jag har en Fjordhäst och två minishetland.
Stämmer detta?😊

Det är lite jobbigt för det tar slut så fort eftersom det inte alls blir packat när jag måste riva av från balen och lägga det i lådan, fast lådan är lika stor som balen själv.
 
Nu var det över tio år sedan jag hade häst som delade på en storbal så jag kan minnas helt fel, men nej. Dina hästar kommer inte hinna äta upp den innan den möglar i mitten. Vi hade fem storhästar på en bal, och när vi hade fyra vill jag minnas att vi ofta fick slänga mitten pga möglig.

Du kan inte köpa småbal istället?
 
Hej!

Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för de jag hämtar hos sa att jag inte han ta en hel bal för att den kommer hinna bli dålig innan det är slut, på grund av att den inte kommer att ätas upp fort nog. Jag har en Fjordhäst och två minishetland.
Stämmer detta?😊

Det är lite jobbigt för det tar slut så fort eftersom det inte alls blir packat när jag måste riva av från balen och lägga det i lådan, fast lådan är lika stor som balen själv.

Det beror på så mycket. Hur stor är balen, vad är det för ts, vad är det för väder? Hur mycket äter hästarna?

Egentligen behöver ju inte de hästar du nämner mer än ca 14-18 kg tillsammans på ett dygn, så jag skulle satsa på småbal istället.
 
Man bör hinna göra slut på balen inom 3-5 dagar (beroende på temperatur, vid riktigt varmt väder kan det sjunka ner mot 1 dygn).

Så beroende på storleken på bal och hur mycket dina hästar äter så kan det absolut vara så att det inte funkar med storbal för dig.
 
Nu var det över tio år sedan jag hade häst som delade på en storbal så jag kan minnas helt fel, men nej. Dina hästar kommer inte hinna äta upp den innan den möglar i mitten. Vi hade fem storhästar på en bal, och när vi hade fyra vill jag minnas att vi ofta fick slänga mitten pga möglig.

Du kan inte köpa småbal istället?
Tack för svaret!😊
Jo, det kanske jag kan göra. Viste inte att det fanns små. Har enbart använt hö innan så kan inte så mycket om hösilage.
 
Hej!


Det är lite jobbigt för det tar slut så fort eftersom det inte alls blir packat när jag måste riva av från balen och lägga det i lådan, fast lådan är lika stor som balen själv.
Du får träna upp din teknik så att du får bort stora sjok från balen. Då kan man packa mycket mer på samma yta😊
Om det är en rundbal så se till att få loss hela lager nerifrån.
 
Du får träna upp din teknik så att du får bort stora sjok från balen. Då kan man packa mycket mer på samma yta😊
Om det är en rundbal så se till att få loss hela lager nerifrån.
Precis. Om det är en bal som rullats kan man "rulla upp" den så håller det sig mer packat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 078
Senast: Twirro
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 463
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp