Hur många gånger...

A

annan

fodrar ni era hästar per dag? Morgon, middag & kväll?
Eller har de fri tillgång?
Kul att veta :)
 
i vårat stall får de hö 4 gånger om dagen
kraft 2 i samband med frukost och kvällshöt.

sen är det flera som ger betfor vid insläpp också.
 
4 ggr/dag.
06.00 - 07.00 kraftfodre inne och hö i hagen.
12.00 hö i hagen.
16.30 kraftfoder inne, och en "pysseltuss" hö.
Runt 20.00 hö och kraftfoder.
 
Jag har hästen installad och kan tyvärr inte styra fodringarna så som jag skulle vilja ha det.

Dom får hö ca 8 på morgonen kommer ut vid 10 tiden då får dom hö i hagen (1 bal ca 7kg på två hästar.)
Sen får dom ingenting förrän insläpp på kvällen vid 6 tiden, då får dom hö. Sen får dom mer hö och kraftfoder mellan 7 och 8 på kvällen.

Om jag fick bestämma så skulle hästarna ut tidigare på morgonen och om man inte kan ge dom på dagen så ska dom ha fri tillgång ute i hagen istället!
Så hade vi när jag hade hästen hemma hos morsan och alla jobbade.
 
Jag ger våra hö 5 ggr per dag och sen får de kraftfoder 2 ggr per dag.
 
Min häst går själv bla pga att han är storhäst och kräver mer mat än ponnierna i hagen bredvid.
Men han får:
frukost 7.00 4kghö+kraftfoder
isamband med ridning 1kg hö +kraftfoder efter ridturen
Hö i hagen lunch mellan 13.00-15.30 2kg
kvällsmat kraftfoder 19.30
kvällshö 5kg 20.00
 
Kraftfoder inne kl 7.00
Utsläpp efter det med fri tillgång på hösilage.
Insläpp 16.00 med kraftfoder och hösilage.
Nattamat vid 22.00:hösilage

Alla står på halm så de har något att pyssla med, samt upphängda trädgrenar i var box. :)
 
Just nu får märren 5 hö-fodringar lite av fri tillgång..och en gång per dag får hon kraftfoder.
Ska flyttas till lösdrift efter julafton, då får hon gå på fri tillgång till hösilaget och en gång/dag får hon kraftfoder (på kvällarna).

//Carolrita
 
Våra hästar få hö 4gånger om dagen och krafft foder 3gånger om dagen.
Fungerar perfekt.
 
6.00 Hö o kraft inne
8.00 Utsläpp och hö i hagen
13.00 blir det extra hö i hagen, de dagar jag kör hösilage
15.00-16.30 Intag hö och kraft
18.00 Hö

20.30 Hö och kraft
 
"Lösdrift.

Hö + kraft en ggr/dag."


Hur gör du när du ger kraft då? Binder du upp den/dom? Eller tar du in dom nånstans? Eller bara häller ut lite?
 
Nu har vi 4 ggr.(7.30, 11.00, 17.30 och 21.00)
På sommaren då de går ute dygnet runt i gräshagar får de 2 ggr.
 
7.00 - krafft + hö inne. Sedan utsläpp.
12.00 - ensilage i hagen
16.00 - insläpp. krafft + hö.
21.00 - krafft + hö
 
4 ggr per dag, men tyvärr inte så vidare bra tider (inackorderad). frukost 8.30-9, lunch 12.30, em (15-)16, kväll 21. Silage alla fodringar, kraft får dem alla pass utan lunch, som är i hagen
Hade velat ha typ 6, 12, 17, 22, men det är ju svårt att fixa ;)
 
Vi fodrar 6ggr/dag
5.30 Hö
7.00 kraftfoder
11.00 Hö i hagen + fri tillgång på halm
15.00 hö + betfor
18.00 Kraftfoder + lusern mix
22.00 Hö + kraftfoder
 
Verkar som att sissu har lite annat o göra...Men detta med hästar i lösdrift, det är lite olika..
Själv tror jag att antingen fodrar jag märren på kvällarna utanför hagen i en hink / eller så ska hon som har ansvar för tillsyn över lösdriftshästarna fodra märren med kraft på kvällarna.
De flesta äter inte kraft, bara vissa som gör det men dom får inte typ 2-3 ggr kraft per dag.

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

//Carolrita
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp