Hur många MJ äter era shettisar?

HannaZ

Trådstartare
Har en minishettis på ca 85 cm, ganska långlinjerad. Inte jättetjock men skulle definitivt kunna tappa endel.
Jag tror att hon vägar 150-175 kg utifrån vad andra sagt att deras väger.

Hon går i gräshage ca 12-13 tim per dag, nedbetad + endel rator som hon också går och petar i har jag sett.

Hon får tot 2 kg hösilage, 1,5 på kvällen och 0,5 i hagen på morgonen.
Sen får hon 175 g krafft Muskel (lågt proteinvärde i hösilaget) och kanske 100 g lusernhack.
30 g Krafft miner vit.
Tot på detta blir det ca 15 MJ och makromineralbehovet är täckt.
TS-behovet är minimi 1,5 kg och hon får 1,3 med ovanstående + det hon betar i hagen men det känns ju ändå lite lite

Hon verkar inte alls vrålhungrig när hon kommer in på kvällen utan kan ofta stå och filosofera över boxdörren och nappa åt sig lite hösilage ur nätet då och då. Har lite halm i en hörna i boxen men det petar hon bara lite i på sin höjd.

Enl Hästsveriges beräkningsprogram ska hon ha ca 23 MJ (beräknat på 150 kg, lättfödd, fet).

Jag vet ju inte vad hon petar i sig i hagen men det verkar ju uppenbarligen vara mer än tillräckligt...
 
vådan av att räkna minutiöst... ;)
Så länge hästen håller hullet bra finns egentligen ingen anledning att fundera eller jämföra med andra. Lita på dina ögon och ditt omdöme.

Själv är jag ju inte representativ, för mina shetlandsponnyer har fri tillgång till bra hösilage, äter gissningsvis nånstans mellan 35-50 MJ/dygn. Ingen aning, men de mår bra i alla fall...
 
Jag har två shettisar med olika behov. Den ena är smäcker och åt det svårfödda hållet, dessutom kräsen. Den andra är grov och blir tjock bara av att titta på maten eller höra skrammel av mat.
Den smäckra har ett behov av ca 35-40mj och den lättfödda har ett behov av 15-18mj. Behovet ökar ju när det arbetas hårt och därför varierar deras behov. Men det är detta jag räknar på.
De är lite större än din, 90 och 94 cm höga. Idealvikten är 160 och 170kg när de är välmusklade och i fint hull.
 
Jag har två shettisar med olika behov. Den ena är smäcker och åt det svårfödda hållet, dessutom kräsen. Den andra är grov och blir tjock bara av att titta på maten eller höra skrammel av mat.
Den smäckra har ett behov av ca 35-40mj och den lättfödda har ett behov av 15-18mj. Behovet ökar ju när det arbetas hårt och därför varierar deras behov. Men det är detta jag räknar på.
De är lite större än din, 90 och 94 cm höga. Idealvikten är 160 och 170kg när de är välmusklade och i fint hull.

Tack!
Så då behöver det inte va så konstigt att hon håller sig i överhull på detta. Vill inte ge henne mindre inne för då känns det som att d blir väldigt lite Ts.

Jag tömkörning henne max 3 dgr i veckan så det är ingen hårdträning direkt men jag håller på att köra in henne så hon får jobba lite mer.
 
Tack!
Så då behöver det inte va så konstigt att hon håller sig i överhull på detta. Vill inte ge henne mindre inne för då känns det som att d blir väldigt lite Ts.

Jag tömkörning henne max 3 dgr i veckan så det är ingen hårdträning direkt men jag håller på att köra in henne så hon får jobba lite mer.

Hinner du så promenera de andra dagarna. En powerwalk kan hjälpa mer än vad man kan tro. Jag tog powerwalks med min lättfödda, på en vecka hade magen krymt 10 cm. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 692
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp