Hingst som inte äter mycket hösilage

lovehorses

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill bolla lite med er så att jag kommer vidare med mina funderingar.

I mars köpte jag en hingst (2 år). PÅ bara någon månad gick han ner massor i vikt. Blev inte akut men han sku inte gå ner mera i vikt då sku det bli panik. Börja dock snabbt öka på hösilaget och kraftfoder. Det hände inte mycket i hans vikt uppgång. Nu när han börjat gå mera på gräs så har det fastna lite mera på honom.
Jag hoppas han klarar sommaren med bara gräs, tåls att se.

Det jag gav honom här i våras va 12 kg hösilage delat på 4 mål. Det var en massa hö kvar när jag gav nästa giva. Natten så lämna han mycket om jag gav mera en 3 kg.:( Hösilaget e analyserat å bra kvalite på det.
Ger ca 2 kg/dag av krafft grov sensitive.
Han är en vandrare i hagen, tar några tuggor hösilage och går vidare. Kraftfodret äter han bättre av.

Nu vet jag inte hur jag ska göra till hösten/vintern. Gick han ner massor i vikt medans det var någolunda varmt ute. Hur blir det i vinter om det går ner till -10 grader eller mer om han inte äter höet sitt?!?!?!

Så här tänker jag att jag ska göra:
Jag kollar hur mycket hösilage jag kan ge honom innan han lämnar. helst 9-10 kg/dag
Funderar sen på att ge lusern. Har läst på internet att 1 kg lusern å lika mycket som ca 1-1,5 kg hö?! Funderar på att ge ett mål lusern på dagen istället för hö. Det jag är orolig över är tuggtiden att inte den blir lidande. Vet ni?
Tänkte sen blanda i olja för att samla upp fettet hos honom.
Vill inte ha flera olika sorter om jag verkligen inte måst av kraftfoder. Så enkelt som möjligt.

Sen läser man ju om mashen att den är bra för svårfödda hästar. Har ni märkt något på den? hur hjälper den?
provade lite mash till honom å han gillar det.

Vill inte ge havre pga energi, han har tillräckligt.:p

Snälla hjälp mig klura vidare!!!!:confused:
HUr ska jag tänka?
Har ni mera tips?
Har försökt goggla och hitta trådar här men hittar inte riktigt svaret på frågan min...
 
Måste han vara hingst? Är han tänkt till avel? Annars låter det som att han har för mycket att tänka på och vandrar omkring vilket inte är bra för hans välmående, så kastrering kanske kan vara att tänka på? Ifall han lugnar ner sig då. :/
 
Jag säger som @Aionee. DEt kan mycket väl vara så att vara hingst är för mycket för honom.

Sedan är det ju så att om du vill ha hästen tjockare (normalhull) så är det energi som ska i och då är havre ett bra komplement till hö.
En häst som denna kan faktiskt lugna ner sig om den får mer energi.

Det är inte alltid så att de blir piggare av havre. Man måste också tänka så här att han måste få energi nog att orka hålla kroppen i hull och underhålla sin pigghet han redan har.

Det är ett fåtal hästar som inte "tål" havre men det verkar ligga på en annan nivå än att de blir mer pigga.
Jag har en pigg häst som jag kan hälla i hur mycket havre som helst. Det enda som händer är att han blir tjockare, inte piggare.
Lägger jag däremot på för mycket protein (sojamjöl) blir han som hästar som inte tål havre, skygg, skenig och konstig.
 
Kastrera om du vill att han ska gå upp i vikt alternativt se till så att han får en jämnårig hagkompis. Vissa hingstar är just så som du beskriver din att dom inte har ro till att äta utan tar en tugga och vandrar mer än de äter. Så det är ett vanligt problem och unga hingstar är dessutom svåra att hålla i hull ändå eftersom dom växer och kräver väldigt mycket just under de här åren.
 
Fri tillgång till lusern med olja är ett recept. Brukar fungera bra.

Men vad är anledningen till att behålla honom som hingst? Uppenbarligen mår han inte bra som hingst, eftersom han vandrar och går ner sig.
 
Lusern är grovfoder så det behöver du inte vara rädd för att ge. Det behöver ju heller inte ersätta höet, utan börja med en något mindre giva och öka sedan på.
Annars håller jag med om att det är onödigt att ha en hingst om du inte har någon speciell anledning till att vilja behålla den i avel.
 
Hästen mår ju inte bra om han är så stressad, du borde allvarligt överväga att kastrera honom.

I övrig hade jag bytt till hö, 30% mer näring per tugga är mycket.
 
Vad du ska ge beror som alltid på värdena på ditt grovfoder. Ger man en häst för mycket protein så kan den falla ur av det även om den får tillräckligt med energi eftersom det går åt energi för att omvandla proteinet till energi. Om du har normala värden på ditt grovfoder så hade jag, efter invänjning givetvis, gett fritillgång på betfiber och max 75 gram olja/100 kg häst och dag. Ju fler mål du kan dela upp oljan på desto bättre är det. Jag hade gjort en foderstat där proteinet precis är täckt, absolut inte mer utan istället höjt energin. Var också noga med att mineralbehoven är täckta.

Eftersom du skriver som du gör angående havren får jag en känsla av att du behöver läsa på om foder för utan energi lär din häst inte lägga på sig. Det är liksom energi våra kroppar lever av. Får hästen för lite energi så kommer han aldrig gå upp i vikt oavsett vad du gör. Här; http://www.hastsverige.se/ kan du läsa på om foder och få tips om hur du ska utfodra din häst. Du kan också räkna ut en enklare foderstat till honom där. Sen håller jag med övriga om att du bör överväga att kastrera honom.
 
Hade en tunnis som gjorde precis så där med höet, trampade runt det och pillade bara i sig litegrann. På honom hjälpte ett jättehönät jättemycket. Han fick 15 kg i nätet och slukade nästan allt under natten. Han gillade inte när höet hamnadei spånet tror jag. Sedan fick han en binge med lucern med olja på. Han gick upp fort i vikt
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 070
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp